|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Går i planerna på att göra mig av med min XC90 -07 och köpa en 545. Har haft tankar på en 530 men det känns som näst intill samma driftkostnader dessa emellan så varför inte slå till tänker jag. Helt fel eller? Är det någon årsmodell som man ska passa sig för? Med just 545 och v8, ska man passa sig för bilar med 15 000mil eller mer på mätaren? Något specifikt man bara måste kolla efter vid ett ev. köp? Jag har sökt en hel del men inte hittat speciellt mycket kring vanliga fel på dessa 545:or, ni kanske vet mer? Jag kör numera ca. 1500mil per år och därför känner jag att motoralternativ inte spelar någon större roll på en så kort sträcka. Gällande m-sport på dessa, de fanns visst bara mellan en viss period 04 och in på 05. Jag skulle gärna vilja ha m-sport men tycker det känns lite osäkert att köpa en 04:a, typ för att det är första modellen, rätt eller fel? Tack på förhand. | |
|
Varför inte gå på en 550 i såfall typ denna Länk vet inget om den men ser fin ut på bilderna och skall man ändå ha det värsta så varför inte Ha deT |
|
| Som du kan se så efterfrågar jag en e61 och inte en e60. Skillnad på 550 kontra 545 mer än effekt? | |
|
bump |
|
|
Det skiljer väl fortfarande mycket i pris mellan 545 och 550. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har för mig att 550 drar mindre soppa. M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Tack för svaren, men kan ingen svara på någon av mina frågor från första inlägget? Jag kommer inte att köpa en 550 så den kan vi sluta diskutera. Tack. |
|
|
Kolla beg guiden här på AP står mycket bra info om kända del på e61. 15000 mil på dessa bilar är som att dom är inkörda. sköt service om den har minst 45k kvar =). Om du kan tänka dig en diesel så kan jag varmt rek. 535D. helt underbar bil och jag skulle sattsa på så ny som möjligt har haft en -05 tidigare och har en -06 nu och det är stor skillnad. Framför allt slipper du dom första barnsjukdomarna. Lycka till! |
|
|
Hej, letade ett tag efter en manuell 545 och läste en hel del bra trådar här på forumet. Det finns ett relativt ovanligt fel på gummivulkningen till ett av kylarslangarna som tydligen kostar en slant att byta. Det verkar generellt vara lite fel på V8:an annars. Några menar att man måste kallstarta motorn och lyssna efter ventiltick/rassel då detta har drabbat några ex. och är sweindyrt att fixa till. Jag letade manuell mest för att jag är nojjig över lådras efter x antal mil. Har inte sett mycket om lådras heller iofs :) aktiv styrning verkar man vilja ha, samt headsup och läder. Jag ville ha en touring. Den jag skulle köpa var såld samma dag jag ringde på den, sedan dess har jag letat lite då och då, men lågmilade manuella svensksålda växer inte på träd. Räknar man sedan bort de som säljs av skumfirmor (Malmö/Örebro är överrepresenterade) så är det en minimal marknad. En tanke jag haft är att många förstaägare till pjäser som 545 nog inte går ut på Autopower och skriver om sina fel, de kör nog till BMW och betalar, men det är bara en känsla jag har... I övrigt betraktas väl 545 tack vare sin korta tillverkningstid som en lite udda fågel, kanske därför alla tjatar på dig om 550, dieslar, pendeltåget etc :-) |
|
|
Problemen du ska titta efter vid köp av 545'a är i första hand inte kopplade till motorn, se köpguide. För att fylla på något om motorn så har jag provat en som hade rejält svajig tomgångsreglering vid kallstart, vet dock ej varför. En automat jämfört mot en manuell med sportchassie och dynamic drive är som dag och natt i mina ögon. Processen, var det en svart i Småland du var på väg att köpa? |
|
| Nej, en Auto-Geeber i Sthlm hade. Såg den på fredagen, på måndagen satt försäljaren och skrev kontrakt när jag ringde. Webasto hade den också som lite extra salt i såren :( | |
| va surt! | |
|
Går tillbaka till din fråga om m-sport. Du skriver "Gällande m-sport på dessa, de fanns visst bara mellan en viss period 04 och in på 05". Det är tvärtom; M-sportpaketet kom lite efter presentationen av E61:an; tror det kom med sep -04 produktion men gissar här. Det har alltid efter detta funnits till 545:an, så leta vidare du bara, det finns en del som har detta paket även bland nyare. Kom ihåg att E61:an kom ganska så långt efter E60:an och de första barnsjukdomar som fanns blev därför inte överförda till E61:an. Det är ganska liten skillnad på en sen 04:a till en 06:a, så skick, mil och utrustning (och pris så klart) är viktigare. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tack för alla svar. Givetvis har jag läst beg. guiden. Det var mer typiska grejer för just motorn jag var ute efter. Men det verkar som sagt vara en redig pjäs med god driftsäkerhet så när jag hittar rätt kommer jag att slå till. Tack för er tid (: |
|
|
Vi börjar med antalet tillverkade; 545iAT; max 882st (ej dragit ut listor, kan finns något chassinummer som inte är använt, B439019 är inte använt på SMG/6vxl serien) 545iT SMG; 62st 545iT/6; 155st Dem 5st först tillverkade finns troligtvis inte kvar alla är byggda 2002-11 och är/var testbilar alla lackerade 668 Schwarz II; 4st 6vxl och en SMG. Av SMG/6vxl bilarna har 36st M Sportpaket fördelat på 28st 6vxl och 8st SMG. M Sportpaket-bilarna är lackerade i följande färger; 416 Carbonschwarz metallic; 23st 354 Titansilber metallic; 5st A08 Silbergrau metallic; 4st 668 Schwarz II; 2st A07 Mysticblau metallic; 1st Individuallackerad med spärrade Individualdata; 1st M Sportpaket erbjöds till kund mellan 9/04 och tills tillverkningen las ner 2005-08-29. En förserie med M Sportpaket tillverkades i juni-04. 8st har svenska papper varav 7st är registrerade just nu i Sverige (Sv-sålda bilar) den sista en 6vxl Titansilver med M Sportpaket kommer upp med tre uppgifter på carfax.se men utan regnummer har inte kollat ytterligare vart den tagen vägen. De 7st sv-sålda är 4st 6vxl-04, 1st SMG-04, 1st 6vxl-05 och 1st 6vxl M Sportpaket-05. Är det samma fördelning på 545iAT finns det 141st med M Sportpaket men något exakt antal har jag inte. Panoramataket krånglar på E61, många har fått sitt tak utbytt att det fungerar utan läckage är det första jag skulle kolla vid köp av E61. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: Det är väl dräneringskanalerna som stoppas till på E61'or med panoramatak innan facelift? Har aldrig hört om tak som bytts. |
|
|
Är lite osäker men är det inte ett partikelfilter som ska bytas runt 15000 mil? Till en kostnad på 16000? Har för mig att jag läst det här någonstans(?) |
|
|
Sim; När jag jobbade på BMW 2008 låg det en hög med kasserade panoramatak och det kom in bilar som skulle få nytt panoramatak kontinuerligt polaren som jobbade både före och efter mig sa på den tiden att han skulle valt bort panorama på grund av alla problem. Det är en avancerad konstruktion precis som dubbeltakluckorna på E34 Touring som också kan krångla det var väl därför E39 Touring fick normal taklucka. Inget sådant i Danmark? Vet inte hur omfattande problemet var/är men jag uppfattade det som omfattande dock älskar jag taklucka så jag hade helst valt en E61 med panorama. Vilket även är lättare att hitta 147st av de 217st 545iT SMG/6vxl har panorama. Gissar på liknande fördelning för automatarna. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: Andelen E61'or med panorama i Danmark är extremt liten, då tillvalet kostade DKK 36.000, så jag har inte hört om det innan. Valle_fora: Det är endast dieslarna. Tråden handler ju om 545i ;-) |
|
|
Ehh whoooops =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.