|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver byta grenrör på min 2008 535d E61 LCI. BMW Göteborg på Mölndalsvägen konstaterade felet vid service och garantin har gått ut i augusti. De vill ha 22.000 kr för jobb och delar. Någon som kan kommentera om det är ett ok pris och/eller har tips på någon annan i Göteborg som kan vara billigare men ändå gör ett bra jobb? Jag har inte tummen mitt i handen men det känns lite för avancerat för att göra ett försök själv, speciellt med tanke på att bilen fortfarande är värd en hel del pengar :) | |
|
Jag har ingen aning om hur svårt det är eller hur illa det sitter till men köper du ett begagnat så får du ge max 3000:-. Då kostar ju förmodligen det nya 6000:- 16000:- kvar till arbete blir 10,66 timmar om de tar 1500:-/timme Kolla med ett par verkstäder till vad de tar. |
|
| Goodwill från BMW? vanligt fel. annars maskinskadeförsäkringen. | |
| såvida den inte är trimmad förstås | |
|
Vet inte hur mycket jobb det är men det finns ju andra pålitliga verkstäder i området. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Marin849 - vet du hur vanligt det är? Ingen maskinskada tyvärr eftersom bilen gått mer än 10.000 mil. Den är sv.såld och servad på BMW hela tiden så jag kanske ska ringa BMW Sverige och fråga om det kan gå på goodwill. Cmagnuse - har du något konkret tips på en verkstad? Jag tänkte kolla med Mekanum till att börja med. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Har du verligen några problem av det? Annars skulle jag gasa vidare. Mvh Johan |
| Det skapar ett rätt irriterande missljud vid fullt gaspådrag, låter ungefär som en slirande rem. Jag inbillar mig att motorn inte utvecklar full effekt. Jag har inte sett själv hur turbosnurrorna sitter i förhållande till skadorna, eller hur mycket det läcker. Jag är inte så van att skruva med så här moderna motorer :) | |
|
Oxyjohan: Vet at min granne bytade sin E61, och han köpte grenrör själv, och fick det gjort hos en mekaniker för, antingen 5000:- eller 7000:- minna inte exakt, men om du är intresserad så kan jag kolla exakt. Menar att ex grenröret/komplett kostar 6000:- + 5000:- då hamnar det på 11.000:-, men då får du köra ner till vackra skåne, då tillkommer bensin och övernattning( ex 2000:- allt som allt 13.000:- då har du sparat 9000:- Lycka till iallafall |
|
|
oxyjohan: Länk 3160:- riksdaler, beg Ny 527:- euro |
|
| Göteborgs bilservice har ju fått mycket beröm | |
|
Har skickat PP (PowerPost-meddelande)! "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Oxyjohan: Har ej exakt siffra men tillräckligt ovanligt för att BMW skall göra som med frusen vevhusventilaton, dvs låtsas att det regnar i de flesta fall. | |
| Oxyjohan: Har ej exakt siffra men tillräckligt ovanligt för att BMW skall göra som med frusen vevhusventilaton, dvs låtsas att det regnar i de flesta fall. | |
|
TACK för alla tips, nu har jag lite mer att gå på. "Tyvärr" åker jag från vårt vackra vinterväder till Abu Dhabi nu och kommer tillbaka andra veckan i januari så bilen kommer att få stå, men jag ska berätta här hur det gick när det är klart. Mvh Johan |
|
|
Kan bara berätta att jag precis bytte grenrör på min 530D -05 det var fullt med sprickor, kostnad 9200:- på BMW ink jobb. Men jag vet ej hur mycket mer jobb det är pga dubbelturbon hos dig? Passa på att rengöra PF det känns som en ny bil efter att allt var klart. Plus att förbrukningen sjönk ca 1-1,5 dl En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
kolla med schmiedmann i kungsbacka dom har jag alltid varit nöjd med när jag behövt lämna in min bmw =) |
|
| Lite update, jag kontaktade en annan auktoriserad BMW verkstad som ville ha drygt 18.000 kr vilket blev till drygt 16.000 efter lite prutande. De erbjöd sig också att kontakta BMW Sverige vilket gjordes och resulterade i att BMW Sverige tar halva kostnaden av det reducerade priset. Slutnotan blev då drygt 8000 kr vilket fortfarande är irriterande men bättre än 22 :) | |
| Härligt att BMW tog sig på sig hälften ändå! Undrar om och i så fall hur bemötandet skiljer sig om en verkstad respektive en privatperson ringer och ställer frågor om goodwill. | |
|
Hail to BMW Sverige som är så goa. Inte dåligt alls. |
|
|
hehe då ska du veta vad grenröret kostar på en BMW S1000RR :-S Tycker det verka som många bilar dessa dagar har problem med sina grenrör. Säkert robotsvetsade och korkad konstruktion som gör att det är mer spänning i rören än när arnold schwarzenegger tog hem priset som Mr.olympia |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.