|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft min e39 touring sedan 2005 nu, har varit extremt nöjd förutom vibrationerna som fanns där ifrån början, dessa har dock blivit bättre efter bussningsbyte och länkarmsbyte. Bilen var klockren vid köp, man hade gått igenom den och renoverat acc, någon givare, bytt bromsar osv... Det första problemet var kamaxelgivare, denna kom runt 2007, byttes ut och bilen fungerade bra igen... De övriga fel har kommit nu på de senaste två åren och är följande, bränslepump, rostigt bromsrör, övre länkarm fram samt någon bussning som satt på samma ställe vidare har jag även bytt ut skivor fram samt bromsbelägg runt om... Nu står jag även där med problemet ABSen som jag har brottats med ett tag, har bytt ut två givare och plockat ur enheten som ska skickas iväg.. Så min fråga blir väl lite så här när ska man tröttna och ge upp? det kostar ju trots allt runt 3000kr i månaden att ha en nyare bil (denna är avbetald och klar). Ska man då fortsätta att satsa pengar på denna kärra kanske 10k / år? trivs ju med bilen och har inga problem med det, värdet är ju dock en tankeställare, vad lagar man och vad är bilen värd. | |
|
Om det bara är en kostnadsfråga är ju svaret enkelt! Ta o räkna ut din exakta månadskostnad för E39an (inkl allt!!!) och budgetera för reparationer x kr/år, så har du nåt att jämföra med. 3000kr/mån kommer man inte långt med, och definitivt inte med en nyare bil? |
|
| Jag tar 3000kr / mån i jämförelse då det var det jag betalade i avbetalning / månad för bilen när jag hade lån på den, men jag håller helt klart med i ditt exempel... det som stör mig är dock värdet på bilen, man vill ju gärna inte lagade bilen med halva dess värde / år :P | |
|
Värdet på bilen spelar ju egentligen ingen roll i sammanhanget, bara värdeminskningen när du äger bilen! Milkostnaden kan ju t.ex. bestå av värdeminskning 1500 kr/mån eller reparationer 1500 kr/mån, det är samma pengar! Dock måste du i beräkningen dra av uppskattat dagsvärde vid försäljning från inköpskostnaden, såvida det inte är 0... |
|
| när bilen inhandlades var det en plan på 10 års-ägande.... köpte för 140k | |
|
Bilen är 11år till trots och hur mycket man känner att kostnaden får vara är en uppskattning från person till person. Kan säga så här.. Ägde en E39a 525 Tds som jag pytsade ut 60k på under de 4åren jag ägde den. Där gick defenitivt min smärtgräns och bilen fick byta familj ;) Årsmodell -98a som slutade på 33000mil och jag hade då åkt ca 12000mil själv på de 4åren den var i min ägo. Förutom bränslet och skatten blev det dyra mil,men det var ingen ny kärra. Problemet är när åren och milen kommer så slutar aldrig delarna att gå sönder. Det blir en cirkel med utgifter och den stora skillnaden mot kostnaderna fören ny bil med lån etc är att lånen kommer regelbundet till skillnad mot drifts-störningarna ! |
|
|
Och av just denna anledning sålde jag iväg min obesiktigade 523 -98 där bakbromsarna behövde renoveras med klossar, skivor, backar, vajrar och nya ok. Bilen var inte pålitlig längre. Köpte en småbil istället då jag ändå bara åker till/från dagis och pendeltåg. bara kallstarter mao, vilket resulterade i närmare 1.6L/mil i snitt.. /Johan |
|
|
Köpte en 3.0S -72 som gått 15.000 mil år 1979 för 17.000 kr. Har sedan dess kört nästan 60.000 mil ytterligare och kommer att köra den många år till. Knep: - utgångspunkten är att jag alltid skall ha kvar bilen och köra den - gör alla reparationer själv - reparerar allt så fort som möjligt. Man får inte samla på på sig fel för då tröttnar man snart på bilen - har köpt 3 bilar som skrotats för att få reservdelar Resultat: - under 60.000 mil har jag inte kommit dit jag ville två gånger. En gång gick kardanaxeln av och en gång kunde jag ta mig hem och byta bil - de senaste 40-45.000 milen har jag haft en anmärkning på besiktningen (ett trasigt P-ljus) - reparationskostnaden mellan 1997-2006 (28.000 mil) landade på 1,08 kr/mil. Då ingår allt utom däck och normal service. Tex ingår nya Bilstein gasstötdämpare och inköp av två reservdelsbilar. Skulle inte tro att reparationskostnaden varit högre sedan dess Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.