AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.759

535 E39 Med M62 motor vibrerar och misständer vid start. Vad kan det vara?

Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Hej
Min 535a Vibrerar mycket starkt o misständer vid start men efter några minuter försvinner vibrationen och motorn går bra.

Och det har hänt en gång att bilen hoppade in i felsäker läge och den började gå i ca 40km/h och svarade inte när man gasade,
stannade vid vägkanten och stängde av bilen o startade igen o då gick bilen bra igen.
Vad kan felet vara?
Kan tillägga att kylarefläkten saknar ett blad. Kan vibrationerna bero på det?
Bilen står i garage nu o jag vågar inte köra med den.

Tacksam för all svar.
Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Ingen som vet nått?
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Det är nog bra att byta kylarfläkten ändå. Kan dock inte tänka mig att den har med saken att göra, eftersom bilen går bra när den är varm. Har den onormalt hög tomgång när den är kall, så låter det som luftläckage? Vakuumslangar, insugningsröret omedelbart efter luftmassemätaren. Ventilkåpspackningarna? Min erfarenhet av M62TU och M60 motorerna är att tändning och insprutning i princip aldrig krånglar. När bytte du tändstif
Med felsäkert läge antar jag att du menar att växellådan lägger i högsta växeln permanent och den enda "utväxlingen" som finns är via konvertern.
Min BMW540 E34, hade liknande symptom som du har, Inklusive "felsäkert läge". Då var det ventilkåpspackningarna. Växellådan verkar känna av vacuumet i motorn när den väljer växel.
Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Tack (Pappseriet) för svaret.
Jag misstänker fläkten fö ratt när man startar bilen så går fläkten igång o går förfullt o det är då bilen vibrerar o sen släpper den efter ett tag och då försvinner vibbrationen.
Jag läste här på forumet också att någon som hade erfarenhet hade nämnt fläktbladen till kylarefläkten. Därför tror jag att det är fläkten som orsakar vibrationen.
Tändstift bytte jag för två dagar sen o då hittade jag inte olja runt stiften.
Ska köpa en fläkt på måndag o kanske felsöka bilen via dator hos min verkstad.

Efter att ha kört E60 och fått byta tusen saker på den så tänkte jag gå tillbaka till e39 för att de är säkrare o japp då börjar den också strula. Ska fan skaffa mig en micra efter d här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.