AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.211

Fråga ang rost? Bmw 330i e46

Hej! Har en bil på gång igen, men den har som många andra bmw rost i nedrekant på framdörren.

Dock så ser det ut som om rosten har tagit sig ganska rejält.

Vad har ni för åsikt om det här, värt o köpa eller inte.

En bild på hur det ser ut!

Insidan av dörren
[IMG]Länk

utefrån syns det däremot inte mycket!
[IMG]Länk

Har rosten väl tagit sig en gång så brukar det ju vara svårt o få bort den.

Va tror ni?

Mvh Karlsson
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Svårt att avgöra med hjälp av en bild, men det där ser helt klart ut att vara dyrare att åtgärda än vad jag personligen tyckt det varit värt. Frågan är om inte en ny dörr utan rost annars är enklast att köpa och montera dit?

Jag tycker dock det där verkar vara mycket mer rost än vad man kan förvänta sig utav en BMW E46, jag sålde min 330i för drygt ett år sedan och den hade endast en liten fläck som jag misstänker orsakats av ett dörruppslag på förardörren. Min 328i har lite rost men är inte i närheten av några sådana skador; Ingen av dessa bilar har pedantskötts även om jag tycker jag vårdar dem väl.

Dagens bilköpare är allergiska mot rost är min erfarenhet, även på äldre bilar. Jag tror du kan pruta ganska rejält på den bilen, säljaren kommer annars märka eller har redan märkt att den är mycket svårsåld misstänker jag...

//Bjersér
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den där rosten borde ha åtgärdats för länge sen så hade det varit ett enkelt jobb.
Det ser inte genomrostat ut så det GÅR säkert att häkta av dörren, blästra, grunda, kita, lacka men frågan är hur många år det håller. kan hålla rätt länge.
Om bilen är fin i övrigt och dörren visar sig vara omöjlig att laga kan det vara värt mödan att skaffa en frisk begagnad dörr, strippa ner den och matta ner lacken och lämna den nakna dörren till en lackerare, kostar inte så mycket om man lämnar den "färdig" till lackeraren.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag tycker det ser ut som att dörren har fått sig en knäck. Kanten ligger jäkligt nära karossdelen. Dessutom ser falsen helt krokig ut. Hur såg dörrspringorna ut?Kanske har bilen blivit påkörd och dörren dåligt justerad när skadan lagades. I vilket fall så dröjer det inte länge förens det är ett hål där. Pruta mycket, köp en begagnad dörr och byt ut. Silver är en vanlig färg, borde gå att hitta rätt på nån skrot.

// Erik
Oj, snudd på rosthål när man väl slipat rent, eller i vart fall "lövtunn" plåt. Tveksamt att det där går att laga hållbart, mot en rimlig kostnad. Bäst är att köpa en ny/annan rostfri dörr. Pruta minst 7-8" pga rosten.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis, en ny dörr är nog det ända rätta.
Skulle pruta så att man iaf får en ny dörr + lack "gratis" så att säga.
Annars är inte de där något typiskt e46 rost ställe. Då är de mer vanligt på balken mellan dörr/framskärm och sidokjolen.
Hej!

Som ni säger så borde ju rosten återgärdats för länge sedan.

alternativet är ju som ni säger att pruta bort för dörren och skaffa en ny på en skrot och hänga dit.

Tack för era åsiket väger stort i mina ögon.

Mvh Karlsson
Hej!

Har blivit avråd att hålla på o byta dörr! De säger att det kan vara svårt att montera den nya dörren, inte att hänga dit den utan att justera den?

Är det något ni håller med om??

Mvh karlsson.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Måste väl gå att justera. Min är bytt och sitter bra. Dock en helt ny dörr. I värsta fall kan du väl åka till en BMW verkstad och få den justerad om du inte lyckas själv. Kan inte va så mycket jobb. Men jag har aldrig gjort det på en BMW, dock på andra bilar utan problem.
Är bilen så bra i övrigt så du absolut måste ha den?
Hej! haha nej det är ingen måste bil. Dock så var den väldigt fin i övrigt.

Nej, därför jag frågar, kan det verkligen vara så svårt o justera in dörren rätt ?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ska man göra det ordentligt ska man justera framskärm och båda dörrar (eftersom bakskärmen är fast och resten justerbart) då de ska överlappa rätt längs hela bilen, i rätt ordning och det är en aning tålamodsprövande. Det finns ett specialverktyg att justera dörrlåset med så att anslag och känsla blir rätt (inhen studs). Man måste ju även stödja dörren och det är skitlätt att repa något osv.
Sen funkar det säkert att bara justera en dörr om resten är ok. Vill man ha bästa resultat=tyst bil med rätt känsla bör man nog göra stora proceduren.

Osäker på oframskärmen är lös på e46 men på e3o är den det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.