AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.219

Vilken modell av E60-61 bäst ekonomi?

Hejsan,

Har precis börjat spana på BMW E60 karossen som är mig mycket tilltalande.

Frågan är vilken av modellerna, man skall rikta in sig på?

Jag kör ungefär 3500mil/år och då mestadels landsvägskörning.

Det jag är intresserad av är helhetsekonomin alltså, värdeminskning, servicekostnader, bränslekostnader samt fordonsskatt.

Någon som kan göra en realistisk uppskattning av detta och rekommendera vilken av modellerna jag bör satsa på/passa mig för. Är inte intresserad av Touring utan endast sedan. Är även intresserad av vilket intervall av körda mil som man bör inrikta sig på.

Övriga tips som vad man skall passa sig för osv vid köp är självklart av största intresse. Jag har god tekniskvana men ej av BMW modell park.

Vänliga hälsningar,
Johan Andersson
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Här kan du göra en enkel kalkyl som beräknar milkostnad baserat på värdeminskning, bränsleförbrukning mm
Länk
Jämför tex 6 cyl diesel med en bensinare så ser du vilken som minskar mest.

För att få mer info om modellen så läs begagnatguiden här på AP.

/Rikard

Skulle gissa på att den minsta E60 dieseln blir mest ekonomisk.
Länk

Så är det nog för de flesta märken och modeller just nu i ett strikt ekonomiskt hänseende om man kör långt, små dieslar.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Länk
Tackar för tipsen.

Det verkar som ni säger vara en diesel som gäller för mig. Hur tänker ni när ni väljer mil tal om man skall köra så mycket som jag gör?

Dels tänker man att det är lika bra att gå på en hög milare eftersom den redan förlorat massor i värde pga milen, men samtidigt kanske det kommer en hög servicekostnad med det. Går man på en med låga mil så förstör man ju värdet ganska snart om man plussar på 3500mil om året. Eller hur skulle ni tänka angående detta?

En annan fråga är ju vad räknas som höga/låga mil på dessa bilar, hur pass hög är kvalitén och driftsäkerheten efter 20-25000mil?

Vänliga hälsningar,
Johan Andersson
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Nästan alla ny-sålda F1x är 520D. För i tiden var stora motorer synonymt med välutrustade. I dags läget köper allt fler bränslesnåla bilar och lägger till rikligt med utrustning. Försök hitta en sådan och diesel så tror jag du kommer att få minst värdefall. Sen ska det ju helst vara en Touring om man bor i Sverige..
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Generellt så behövs många slitdelar bytas runt 10000-12000 mil. Så antingen köper du någon som gått betydligt mindre eller precis över. Om det är precis över så kolla upp vad som är bytt. Partikel-filter behöver bytas runt 20.000 till en uppskattad kostnad av 15.000.
Återigen tack för ovärderlig information.

Hur kommer det sig att kombi är att föredra, vi är bara 2 personer i hushållet och jag tycker helt enkelt att sedanen är mer tilltalande rent estetiskt men finns det funktionella fördelar förutom utrymmet så kanske det är dags att tänka om?

Vänliga hälsningar,
Johan Andersson
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Förutom lite mer utrymme på höjden och den smarta shoppingluckan, och att svenskar verkar vilja ha kombibilar så vet jag inte. Sedanen har nog inte luftfjädring med nivåreglering bak. Praktiskt om man lastar tungt med är också ett känt problem med risk för raserad kompressor.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Välj sedan om du inte behöver kombi så slipper du dessutom några kombirelaterade problem med kablar, rost i bakluckan och ovan nämnda luftfjädring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.