|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Någon som har justerat styrväxelns glapp på en E34:a? Hur gjorde du då? När avgör man att man bör justera den? MVH Ulf Ulf | |
|
Se först till så alla andra glapp är åtgärdade. När du har gjort detta kan du gå på snäckan, på toppen sitter det en 17mm sexkantmutter. Den lossar du på, sen justerar du in skruven i mitten med en insexnyckel tills det inte glappar något när hjulen står rakt fram, dra åt muttern och du är klar. Du kommer fortf ha lite glapp i övriga registret (åt höger/vänster) men det beror på slitage i snäckan och kan endast åtgärdas genom att renovera den. Du slipper åtminstone glappet när man kör landsväg. Det finns garanterat något glapp i din snäcka, men vill du se hur mycket kan du be någon jickla på ratten medans du kollar på ingående resp utgående axel på snäckan. På din 518 finns det gått om plats att spänna snäckan. |
|
|
Tack för rådet. Jag skall titta på det. Hur hårt kan man spänna insexskruven? Ulf |
|
|
Du kommer märka att det går lite trögt över mitten/rakt fram när du spänt för hårt. Eftersom din bil har så tacksamt med plats kan du ju justera allt eftersom. Som jämförelse kan jag säga att göra samma operation på en 540 kräver att man skruvar bort styrservopump och generator och sedan hissa upp motorn en bit på förarsidan, för att sedan traggla in ett verktyg och kunna justera med :) På en 540 justerar man helst bara en gång! |
|
|
Skall man vara riktig petig så skall du först lossa både styrstaget från styrsnäckans arm och rattaxeln från styrsnäckan för att verkligen känna när styrsnäckan börjar bli trög i sitt mittläge. När snäckan sedan är rätt inställd så skall hjulen justeras in mha att justera på styrstagen så att bilen går rakt fram när styrsnäckan är i läget "rakt fram"! På min 3.0S var jag tvungen att göra så för att dels känna när styrsnäckan var rätt åtdragen och dels känna i vilket läge som styrsbäckan var i sitt läge "rakt fram". Per L |
|
|
Hissar man upp bilen så hjulen är i luften känner man när det går trögt, noggrannare än så lär man knappast behöva vara. Ett smidigare sätt att veta när styrsnäckan är i mitten är att vrida ratten till ändlägen och räkna ut mitten.. Grejen är den att är hjulen korrekt inställda ska detta va rätt, är det inte rätt kan du ändå inte göra något åt det mer än konstatera faktumet. Om vi säger såhär, oavsätt hur snäckan står, det ska inte gå trögt. Börjar det tröga inte i mitten måste du göra en framvagnsinställning. |
|
|
Tack för alla råd! Jag gjorde såhär. Hissade upp bilen så hjulen hängde i luften. Spände till så att jag fick en jämn gång på styrväxeln över hela slaget. Detta gjorde att jag fick släppa efter från första inställningen, då det gick trögt då hjulen stod rakt fram. Nu känns det lika över hela slaglängden. Jag tog ner handen och drev styrväxeln på ingående axeln. Inget glapp över styrväxeln men ett litet upp till ratten och det låter jag vara. Att jag gjorde detta var för jag tyckte bilen var lite "slängig" i körsättet. Jag misstänkte efter en stund de bakre gummiupphängningen dvs bussningarna i framkanten. Jag har skiftat de fyra gånger sedan jag köpte bilen och jag upplever att de håller dåligt. Nu har jag beställt förstärkta från Schmiedmann. Någon som har använt sådana? Känns det skillnad och håller de bättre. Ulf |
|
|
Man har inte en chans att känna när styrsnäckan går lagomt "trögt" med hjul och ratt inkopplade. Och känner man att det går trögt då så är snäckan alldeles för hårt åtsatt i så fall med risk för att den slits ut i förtid. Per L |
|
|
Säger vem? Ulf, Glappet du har i styrstången sitter i en mutter över pedalerna. Storlek 32, spänn inte för hårt då kan du inte justera ratten. |
|
|
Tack! Jag skall titta på detta och se om det går att åtgärda. Ulf |
|
|
"Säger vem?" Jag säger det! Av egen erfarenhet! Men det behöver förstås inte betyda att man måste göra som jag säger! Som i alla sådana här forum så måste var och en göra en egen bedömning över vem man skall tro på och inte tro på. Och man får förstås också medvetet chansa med en mindre bra lösning om man tycker det är bra av någon anledning! Per L |
|
|
Ja det är alltid så att man måste själv skaffa sig information och kunskaper och detta får man sedan kombinera med goda råd från mekarkontakter här. Vi som mekar mycket får ju också en massa erfarenheter av bra och dåliga erfarenheter och kan man då förmedla detta vidare så känns det bra. Någon BMW som jag kört har under åren som gått har varit tjänstebil och alla jobb har gjorts på BMW-verkstad och jag har då varit utsatt för så mycket fusk och oskicklighet att jag inte trodde det var möjligt. Det smärtar att man kan behandla nya bilar så illa. Mekar man till sig själv så är man nog mer nogrann och gör betydligt mer än bara det aktuella jobbet. Ulf |
|
|
Per, Jag ansåg att du överdramatiserar och förlöjligar min metod. Jag ser nu att du uttrycker dig med hänsyn i ditt första inlägg, varefter jag möjligen hunsade dina åsikter mer än befogat. Mitt sista utspel va knappast sakligt och jag ber om ursäkt för det. |
|
|
Jag tog inte på något sätt illa upp! Ändlägena och dela på mitten funkar inte på min bil för att hitta rakt-fram-läget på styrsnäckan då styrsnäckan stoppas i sitt ena ytterläge inne i styrsnäckan och i andra ändläget av ett stopp på framvagnsbalken straxt innan snäckan når det andra interna stoppet. Dessutom kan man nog inte vara 100% säker på att de interna ändlägesstoppen ligger helt symmetriskt kring rakt-fram-läget. Det beror ju på hur den är konstruerad och tillverkad. På min bil är snäckan glappfri på mindre än 1/4-dels rattvarv så det är rätt viktigt att man hittar mittläget exakt. Och efter att ha kört med "din" metod några gånger utan att ha bilvit nöjd tog jag i ren "desperation" och testade "min" metod och den inställning som då gjordes funkar bra än idag 5-10 år senare. Min metod basera sig dessutom bla på hur BMW rekommenderar att snäckan skall monteras ihop efter en isärtagning och montering av nya lager där men bla beskriver hur man hittar mittläget och ställer in rattaxelns vridmotstånd. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.