AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.133

Kostnad för att byta koppling på en M5 e60?

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Nu när M5 e60/e61 börjar att bli till "åren" så måste en hel del ha bytt koppling på sina bilar.
Vet att en del tidiga 05/06:or har haft problem med kopplingen,är det något som är uppdaterat på facelift bilarna?
Min egen har ju rullat över 10k mil och kopplingen känns som ny!
Jag undrar när ni har bytt (miltal) samt vad har det kostat er?
We
31
Weissach
BMW M5 E61 Touring -07
Ca 21750 kr. Ej bytt på min bil. Uppgiften kommer från en annan bil.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

bra om den är bytt vid beg.köp mao:-)

mvh Peter
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Sant att det är bra om den är bytt!
Men finns det nån som sitter på fakta hur länge en koppling brukar hålla vid normalt slitage?
Har även hört att det kostar allt från 17500:- till 39000:- att byta koppling.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

jag var spekulant på två M5:or häromåret...båda från 2005, kopplingen var bytt på båda vid ca 5000 mil.

Mvh Peter
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Undrar varför kopplingen tar så mycket stryk spec på en SMG Typist M5or ink E39 får allt för klena kopplingar..Eller har jag fel?Fick själv byta koppling på min E39 M5
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag tror inte att dom slits onormalt fort om man använder kraften som man ska.
Men det är nog inte speciellt svårt att köra ner en koppling på 1000 mil med tanke på att det ändå är 507hk samt ett enormt vrid i dessa monster.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

740 power.. lättast och procentuellt störst chans att få rätt svar är att fråga själv, tyvärr.

Verkar finnas olika prisklasser på samma utförande av jobb.

Vet ej var du bor men Jarls Bilservice Helsingborg är billiga och duktiga.
Kan kanske vara värt att lägga soppapengar och en arbetsdag på det.

MvH Micke
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag har inget behov av att byta koppling än men jag undrar egentligen bara vad ni har för erfarenheter kring detta.
När brukar man behöva byta koppling vid normal användning av sin e60 M5:a?
När det väl är dags får man bita i det sura äpplet och dega......om man inte hinner byta bil.
Suget efter en M3:a finns!
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Min har gått 16k mil. Aldrig bytt koppling, känns som ny. Har dock aldrig använt launch control vilket kan slita hårt på kopplingen. Växlar nästan heller aldrig i S6 läget, som kan medföra mer slitage på kopplingen.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, som sagts ovan - om kopplingen behöver bytas efter 5.000 mil... run away, run away! Kör man en bil hårt på "fel" sätt så blir det konsekvenser, och om det är en M-bil blir dessa konsekvenser dyra.

----
BMW CS #6212
Jag hjälpte polarn att byta Kopplingen på hans M5 -06 som gått 17000 mil.
Kopplingen kostade runt 8000:- (BMW sverige) Tyvärr var hans svänghjul i riktigt dåligt skick så vi bytte det också orginal svänghjul kostade runt 13000:- (BMW sverige).

Vi beställde grejer från tyskland och det blev ganska mycket billigare än så priserna ovan..

Novation i uppsala ville ha runt 7000:- för att byta kopplingen.
Kollade upp vad vi betalade för kopplingen det slutade på 12950:- för koppling (sachs) och svänghjul (luk) inkl frakt från www.eurocarparts.com, så det var inte från tyskland den kom som jag skrev i inlägget tidigare..
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Lite dagsfärska offerter angående M5/M6 kopplingsbyte:

16900kr inkl moms för enbart kopplingskit, material+arbete.

34900kr inkl moms för svänghjul+kopplingskit+arbete.

Om svänghjulet behöver bytas får man reda på när allt är demonterat, enligt uppgifter jag fått så brukar det behövas bytas om man väntat onödigt länge på att byta kopplingen, eller om man kört hårt och kopplingen slitits så att den börjat slira- då kan man styvt räkna med ett nytt svänghjul.

Hinten jag fick va att byt kopplingskit vid 8-10-12 tusen mil, beroende på hur bilen körts, 12 tusen mil avseer en bil som pendlats, 10 tusen är medelbilen, och 8 tusen är en hårdare körd bil, fungerar allt så är detta riktlinjerna jag har fått men givetvis finns det fall där grejerna blivit bytt tidigare.

Min bil har haft samma ägare i 10 år, och nu är den uppe i nästan 10 tusen mil (dock pendlad under några tusen mil vilket borgar för att endast kopplingen behöver bytas) och jag kommer boka tid för kopplingsbyte till våren.

Uppdaterar givetvis, för framtida intressenter då frågan om kopplingarna fortfarande verkar vara ett moment av oro.

:)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Offerterna kommer från FörenadeBil/ kristianstad
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Bytte själv på min -05 för ett par veckor sedan, utan lyft, det ska inte vara för lätt. Lite info om kostnader etc:

-Kopplingskittet (Sachs, samma som BMW använder) var 4000 kr på Ebay inklusive frakt.
-Diverse "krimskrams" köpte jag på leebmann24.de som säljer orginaldelar, köpte styrningen till urtrampningslagret och fjädern/plastbussningen till kopplingsgaffeln, och "munkarna" till avgassystemets delning. Pris 500 kr inklusive frakt.
-Specialverkyget för centrering köpte jag begagnat på Ebay för 2000 kr inklusive frakt, men det ser jag som ett lån och man bör få tillbaka pengarna. Bild på hur det ser ut:

Länk

Sånär som på verktyget var kostnaden alltså 4500 kr.

Bilen hade rullat strax under 9200 mil vid bytet. Demontering av lådan var inte svårare än på någon annan manuell bil, sånär som på att det är mycket kablar att lossa från lådan och att den väger en del! Å andra sidan inget växlingslängkage att lossa. Upphängningen av avgassystemet är mycket välgjort, och efter delningen vid grenrören finns inte ens några lambdasonder/tempsensorer att lossa då de sitter innan. Dessutom sitter underpanelerna fast på ett mycket bättre sätt än på E39.

I mitt fall var det urtrampningslagret som hade rasat, och separerat. Det slits mot styrningen på lådan i och med att "glidytan" är i aluminium. Den nya var i någon form av plastmaterial istället, så de har lärt sig. Mina symptom var mindre vibrationer när lådan lade i ettan och tvåan vid lugn körning, och till slut att utrapningslagret separerade och bilen knappt kunde få i växlarna. Ena lamellen började bli lite sliten men tryckplattan såg ok ut, men bytte givetvis båda. Svänghjulet var i mycket gott skick och behövde inte bytas. Adaptering behöver göras efter motering, jag gjorde det med INPA men det ska även gå att göra med DIS, tar ett par minute.

Om någon vill byta själv och har några frågor så svarar jag gärna på dem medans allt är färskt i minnet :)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Länk till kopplingskittet:

Länk
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
En kommentar till: verktyget låser även lamellerna (två skivor) i förhållande till tryckplattan, eftersom de är balanserade ihop och ska monteras utan att snurras förhållande till hur de ligger i kartongen.
Daniel123@ Grymt bra att kunna meka själv:)
Önskar att jag hade tid och intresse, men verkstäder måste ju också leva vidare. Gäller bara att hitta en bra och trovärdig mekaniker att lita på.

Varför byta hela kopplingen om urtrampningslagret gnisslar? Samma sak gjort på min vid 7k mil.
En nota på 33k istället för, ja vad kostar ett sånt lager?

EB
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Själva lagret kostar inte många hundralappar. Jag tror att många kopplingar bytts i "onödan" på grund av trasiga urtrampningslager, speciellt de som aldrig bytt koppling och därmed fått den nya typen. Såhär blir det till slut (inte från min bil) och då börjar det kärva rejält:

Länk

Jag ser detta som ett tillverkningsfel, då urtrampningslager inte är tänkta att ta slut före lameller/tryckplatta normalt. Lite mer info om den "nya" typen av urtrampningslager:

Länk

Å andra sidan, när man ändå har allt nere så är det lite dumt att inte byta allt, speciellt med tanke på att är en hel del jobb och själva kopplingskittet kostar ju inte så mycket. I mitt fall hade bilen rullat nästan 9200 mil med originalkopplingen så jag tror inte det fanns så mycket mil kvar ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.