AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.212

Så vad kostar egentilgen en E38 ? 100.000:- ?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Lite råd till de som funderar på en Bmw E38, mycket gäller även de mindre modellerna dock med något lägre kostnader.. Detta gäller er som verkligen vill ha bilen i perfekt skick. Ska du bara köra bilen men skiter i resten, ja då kan du troligtvis åka billigt i många många mil men sen när något rasar då blir det troligtvis skroten för bilen.

De flesta priser är verkstadspriser..

Inköp av bil 30-60.000:-

Det första man gör är väl nya däck och hjulinställning, det skiter ju folk oftast i. Tråkig utgift för de flesta.. Pris ca 5-8000:-

Startbatteriet är ju ofta ingen höjdare, körs in i det sista eftersom de bästa batterierna är så dyra till en E38 som kräver ett stort bra batteri (specialbatteri) Pris 2500:-

Pixelfel i AC panelen, attans då var det så dyrt, kanske finns begagnat om jag har tur?Nytt 6500:- Begagnat 1000:- och uppåt

Klart jag vill ha faceliftlampor på bilen, runtom? Självklart det ska vara enhetligt!
Pris 2700:-
Kanske även borde byta huvudstrålkastarna till Angeleysmodell? Kolla endast 3000:- för oneblockmodell.. men hallå den är ju sjukt ful! Köp en som ser mer standard ut fast med angeleyes i..
Pris 5500:-

Bilen är fullservad men vad är det som väser lite? Remmarna bytta? Ja några år sedan, men är verkligen alla spännrullar bytta eller har spännrullarnas lager levt i 16 år? Men klart de håller ett tag till,,, nej usch så irriterande BYT allt denna gång
Pris 5000:-

Automatlådan bör väl också servas, ingen annan som tänkt på det? Nej så skölj lådan och gör det ordentligt, byt filter, passa på och byt bakaxelolja och servo olja samtidigt Pris 6000:-

Kör 100 mil byt oljan i tråget igen så det verkligen är välgjort
Pris 1900:-

Det finns ett litet gnissel i bakvagnen va? Ja men bara vid vägbulor och musiken avstängd så hörs det.. Behöver man ju inte byta nu jag har ju inte ens vibrationer i bilen.. Jag kollar upp det.. Bärarmar bak samt nedre leder. De köper jag billigt på nätet och byter själv. Typiskt det var ett hästjobb med lederna. Jag lämnar in detta också. Verkstan: Nej nej nej vi monterar bara delar av bästa kvalitet original eller av annat känt fabrikat inga lågprisdelar. Det kan sätta vårat rykte på spel.
Pris 8000:-

vad är det som knakar när bilen är riktigt varm? Konstigt fel, får fråga om råd. Verkstan: Bodre vara mittre styrstaget fram. Men det kan du byta själv inga problem.
Gött då köper jag delarna själv och byter. Tar väl yttre styrleder i samma veva eftersom jag ändå behöver göra hjulinställning sen. Nej denna gången testar jag att köpa lite billigare delar. Håller det så håller det vi märker om två år..
Pris 1200:-

Läser på forumet, jag måste nog kolla oljepumpsbultarna och serva motorn men det kan jag ju iaf göra själv :)
1500:-

Vad har jag nu kvar att göra på denna svensksålda lågmilade fulldokumenterade bil som dessutom nästan alltid servats på Bmw Group?

Jo en så påkostad bil får ju inte slarvas bort med halvdana 18" däck som förstör komforten. Köp nya av god kvalitet..
Pris 6-9000:-

Hade varit gott med nya bromsar också skivorna ser lite tråkiga ut faktiskt..

Ska jag inte ta och nedlacka bilen också? Ser så mycket bättre ut

Nu är den ju klar...... ? Nej vi kör en proffsrecond och lackförsegling, men innan dess kanske ett totalt rostskydd för att behålla pärlan lika fin om 5 år som nu..Klart rostskydd sen recond :)

Detta är verkligheten på en riktigt fin E38 med ärliga 15000 mil, så vad skulle ett importskrälle med samma miltal på mätaren men säkert 40.000 mil i bagaget kosta att ställa i toppskick ??

Tänk på detta när ni köper er bil en E38 kostar alltid 100.000:- och uppåt oavsett inköpspris och årsmodell. Så den där galningen som begär 85.000:- för sin 96a som är totalt genomgången kanske säljer billigt...?

Med andra ord hoppa över de bilar där det inte finns dokumenterat underhåll eller konditionstest. Jag betalade närmare 2000:- för konditionstesten på Bmw verkstad, väl värd pengarna om du ska köpa, men gör testen innan och förbered säljaren på en lång lista och en nota på säkert mer än de han begär för den..
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Instämmer med föregående skribent. Kan väl lägga till ny kylare, länkarmar med bussningar och ev. krånglande elektronik i kalkylen också, efter egna erfarenheter. Sånt går lätt åt oavsett körstil
Varför inte lägga till en hellack på en gång när man absolut kräver att en gammal bil skall vara i nyskick och inte ha den charm som viss patina skänker ett välvårdat äldre fordon. Finns ju begreppet: " good running order"./ Lagom är bäst.

mrMPOWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
d.fagersten:

Det kostar att ligga på topp...

Tycker att du borde byta plats mellan din bruksbil och sommarbil efter all uppgradering :)

BMW M-POWER
Jag håller inte riktigt med;

-Inköp av bil, 25.000kr. Jag räknar på en 728:a facelift. Inte jättelätt att hitta en ok för 25´, men det går helt klart.
-Olja i lådan? Kan diskuteras, jag är inte säker på att det förlänger livet på lådan nämnvärt (har den gått 25.000mil på samma olja är det inte helt säkert att den mår bra av ett byte...) så det skippar jag.
-Hjulinställning, tja, går den inte som en orm på vägen duger det gott.
-Däcken klarade besiktnigen = går till nästa år.
-Pixelfel, diverse skav, knak och annat tråkigt...går att leva med.

Vad får man? Absolut inte en 728:a i toppskick, men säkerligen en bil som ser bra ut och som går helt ok. Vill man till varje pris ha toppskick, ja först då börjar det kosta pengar om ens då, galningen som begär 85.000kr för en -96:a får reda på om han ligger rätt eller ej när marknaden gör sin bedömning, förblir den osåld är den för dyr. Det är som gamla träbåtar, man kan gräva ned hur mycket pengar som helst utan att det för den sakens skull ökar värdet.
Tack för något av det mest träffande jag läst på senare tid. Jag tror att du till och med är något i underkant med kalkylen men överlag stämmer det rätt bra för oss som inte vill åka runt i en härk.

Folk ojar sig över att man lägger så mycket pengar på sin bil varje månad och det är bara reparationer….usch ja… det är så hemskt. De flesta är inte beredda att löpa linan ut med en äldre lyxvagn utan bara kör tills det rasar och sedan säljer man till underpris vilket gör att hela marknaden för dessa bilar dras med neråt. Ingen vill helt enkelt lägga de pengar som krävs för att hålla bilen i bra skick.

Jag har funderat många ggr på att sätta mig i en ny Golf eller liknande men varje gång jag hoppar från en sådan in i en gammal fetingtysk glöms allt bort.
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
Som GINO skriver , det kostar att ligga på topp , ;-)

Det går att lägga mkt pengar på en gammal BMW 7er , men det är ju väldigt goa bilar , har ägt e23 på 80talet och ägde en 750 e32 för åtta år sen och ägt min nuvarande 728 i snart 2 år ,och "lagt mkt pengar" på denna "autobahnracer" , bl a nya bromsar fram ( ok skivor o belägg) för knappt 15tusen (brembook original) och bäst av allt nytt Alpina-chassi i april förra året. Alpina-chassit var ett stort lyft för väghållningen med bibehållen komfort.

Jag provade två "lagomvarv" på Nordschleife förra året i denna , för bankörningen, undermotoriserade 728 , mkt trevligt.

Men högst på önskelistan finns ju naturligtvis nya F01...
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
d.fagersten: Visst är det så, jag håller också med! Jag köpte min för 65k i ganska så bra skick, svensksåld og fin historik. 35 000 upp till 100 k är dock ingenting och det har jag redan brännt på service, däck/fälgar, ruta, LMM, hjulinställning m.m. Den går dock som en klocka, stark som en björn och bekvämaste bilen jag någonsin suttit i, är det värt 100 000 kr? - Japp!

It's better to burn out - than to fade away.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
allt beror ju på hur pass noggrann man är och hur mycket man göra själv.
Jag köpte en 740 E38 med rasad motor och än så länge ser kalkylen ut så här.

Inköp av bil 4000kr
Motor 5000kr
Allt som behövs för motorbyte, samt kontroll av oljepump, ny olja mm ca5000kr
Nya fjädrar, hade turen att få tag på nya begagnade. 1200kr

15200kr än så länge, håller på med total rekond in och utvändigt - det gör jag själv + fixa den lilla rosten som finns - det gör jag också själv.

Sen tillkommer nya däck o säkert lite leder o så, men nya bakvagnsbussningar + ny bromsar satt redan på bilen vid inköp.

Bilen ska även bes. så man får väl se vart det slutar, men den går kanonfint och ser bra ut. Den är dock inget toppskick som jag kan tänka mig att TS-bil är, men kostnaden lär inte bli det samma heller o några facelift lampor kommer inte att monteras bilen ser bra ut ändå.

Har jag tur så kan denna bil bli extremt billig, men kan också bli dyr. Servicebok finns inte, men viss historik.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kul att se att så många instämmer på att man SKA ha bilarna i ett gott skick och inte åka runt i gammalt sunk.. Men visst jag kan förstå att det finns folk som bara kör, det är ju så de flesta av oss gör. Anledningen till varför det tillochmed är svårt att hitta en 1 år gammal Volvo S60 i bra skick hehe

GINO:

Skulle jag byta plats på min sommarbil Scorpion och Bmw:n får jag köpa en 7 serie från något tyskt museum. Scorpion ser ut som att den rullade av bandet ungefär igår :D Därav så står den inom lås och bom mestadels. Blir bara några mil sommartid.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
d.fagersten:

Visste ej vad för skick Forden befann sig i men då förstår jag varför du har den som sommarbil.

Begagnade bilar i nyskick växer inte på träd och det är helt rätt av dig att bevara den i nyskick så långt det går fastän det är en Ford och inte en Bmw :)

Kul att det finns människor, även om dem är få som inte bara ser bilen som en transportmedel ;)

Det är för lite kärlek, puts, omsorg mm på bilar nuförtiden med tanke på alla lik därute, hoppas at du kan njuta av E38:an lång tid famöver utan större bekymmer.

BMW M-POWER
Shit...Scorpio som "finbil"... Kan inte vara vanligt. Tur att smaken e som baken:)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Låter bilderna tala för sig..

Länk

Med chassi och drivlina från en 540 hade detta varit den optimala bilen utav tvekan :D
Fagersten: Personligen fick jag inga positiva vibbar alls av att se en Skårpa i fin-fint skick, men den ser fin ut, men det är en Skårpa:). Jag får betydligt positivare vibbar av min egna bruxis-Passat, även här kan man låta bilderna tala för sig själv *haha* Länk
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Bilägande är som allt annat, var och en sätter sin egen nivå. Som någon påpekade innan sätter köparna nivån när det skall säljas. Jag känner ett par personer som har lika "anal" inställning till hur en bil skall vara som en del ovan menar. Det gäller dock aldrig alla bilar i innehavet. Men visst, är intresset så starkt så kan naturligtvis alla bilar betraktas som entusiastbilar. Dock högst osannolikt att man senare hittar en köpare som har samma uppfattning OCH är beredd att betala för det.

För oss andra har nästan alla bilar en början och ett slut (försäljning/skroten). Undantaget är då finbilen/entusiastbilen/sommarbilen eller vad man nu vill kalla den. Min 7:a kostade 40k, vilket är dyrt, men den var i det närmaste rostfri, hade rätt utrustning och var fullt fungerande i övrigt. Den kostade initialt 10k till i diverse service och länkarmar runt om. Finns några mindre fel kvar, men inget som skämmer en bruksbil. Kommer lägga kanske 5-10k till på den närmaste året, med service. Det hade dock, med annan inställning, varit fullt möjligt att slänga in 50k, utan däck och fälg. Det kommer inte att hända...

fagersten> Är ingen vän av Fårrd, men den Scorpion måste jag medge var något extra. Även jag hade kunnat tänka mig att vårda den lite extra, särskilt då det är min favoritkombination av färg. ("Råkar" ha två E39:or i snarlik färgsättning...)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Dawwe Din Passat ser ju fin ut men att du aldrig åkt en Scorpio märks i fullgott skick märks. Scorpion mot Passaten är som att jämföra en 7 serie mot en Toyota Corolla ungefär..

Bilen känns fortfarande ny även i chassit, smått fantastiskt skulle jag vilja säga. Jag har haft spekulanter som varit intresserade av bilen för närmare 100.000:-

Etoda håller med dig om att färgkombinationen är kanon, lyckades få samma på min E38 och trivs faktiskt, även fast jag hade intalat mig att jag skulle ha en svart E38 med svart inredning igen som min första E38 var.

Kan också tillägga att jag absolut inte är ett Ford-fan. Det mesta är sån otrolig skit. Det bästa dom byggde var Scorpio från 1990-1994. Sen när Mondeon / nya Scorpion kom och ersatte så rasade allt totalt. Finns noll kvalitet efter 1994.

Jag har betydligt bättre kvalitetskänsla i Scorpion är vad det är i en Volvo V70 oavsett den är från 2002 eller 2010 :P
Jag känner till Skårpan "gen 1" rätt bra, det jag minns är att bakaxlarna var undermåliga, bromsar som "vibbade" samt att V6 drog hemskt mycket bränsle utan att ha nån nämnvärd prestanda. 100" låter absurt bra betalt, du borde ha sålt, fast du trivs med bilen antar jag:).
Finns ingen orenoverad bil som är som ny i chassiet efter 11000 mil sånt existerar bara i sagorna på webben, sen beror ju det oxå på vilka krav man har....
Passaten är en bruxis, o det blev som det blev dels för jag gillar att "trixa o fixa" men främst för att jag har en förmåga att låta projekten spåra ur*haha*

Men en fin bil har du i Skårpan helt klart, och ett udda val när det kommer till "entusiastbil". Passaten påminner MER om Skårpan än du kan ana, båda är ordentligt rymliga innuti, har ingen nämnvärd prestanda samt att man kunde få Passaten även den med "stora motorn" VR6.

PS: När Skårpan kom runt 86 så var det en sådan jag ville att min far skulle köpa, men det blev en 9000i. Jag har både åkt o kört diverse Skårpor (bland annat just en 94:a V6 kombi med "allt" i bra skick med ca 12000 mil, detta var -00), jag var inte impad. Jag klankar inte ner på din bil men jag har lite svårt för att läsa orden "kvalitet" o "Ford" i samma stycke, men det kanske menas att "kvaliteten var bra för att vara Ford", för Ford har väl aldrig varit ett märke man köper för kvalitetens skull utan för att man får rimlig kvalitet till ett rimligt pris o dessutom en hel del utrustning som kostar extra hos premium-märkena.
Visa användare
18
EOS
BMW 525i -95
Visst! Har man en 7:a o ska hålla den i skick kostar det pengar,men det gäller väl alla bilar egentligen. Betar av felen när de dyker upp och alltid med originaldelar. Vagnen jag kör är alldeles för fin för att missbrukas.En E32:a i det skick jag har är sällsynt och förra ägaren kollar att jag sköter bilen:)
Det som ska dit nu är bättre vinterdäck.Och en lampa som slocknat i instrumentbelysningen ska bytas.Är det kända felen jag vet om i dagsläge.

Däremot är min 525i-95 en bruksare som går alldeles förträffligt,men med lite rost .Gör inget att leriga stövlar står i trunken o att bilen går på grusväg en hel del.Självklart byter jag olja 2ggr per år,men dyra inspektioner på BMW
är ett avslutat kapitel för E34:an.

Visst finns drömmen att helrenovera 525:an.Rostlagning och en ny lack
skulle vara fantastiskt.Är en av BMW`s absolut snyggaste modell i mitt tycke.
Samt det bästa i bilväg jag haft.Snål,stark och med all den utrustning jag behöver....
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Fick huvudvärk halvvägs in i OP. Obegripligt hur man orkar hålla på in i absurdum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.