AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.690

Är min termostat sönder? *BILD*

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Såhär ser termometern ut när motorn är varm: Länk

Fel på termostaten, tros?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Med största sannolikhet ja. Visaren skall stå rakt upp (kl 12). Antagligen så stänger den aldrig helt.

Mvh H
Om man skall vara lite petig eller följa instruktionsboken: Tillåtet område är hela fältet mellan blått och rött.
Men om du t.ex alltid haft visaren på kl.12 och den en dag stannar lägre, och speciellt om den sänks vid god fart på plan väg och ökar när man kör sakta eller lägger på extra last.
Då är det sannolikt termostaten, den fastnar i halvöppet läge osv.

FP
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Om mätaren stämmer är termostaten dålig.
Temp mätaren står rakt upp allt mellan ca. 75-110 grader, så din bil blir inte varmare än typ 70c när den egentligen ska vara runt 90c.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
pardon, but beg to differ....

har haft exakt sådär på en e39... inget fel alls på värmen i motorn MEN kombiinstrumentet gjorde att nålen inte orkade upp a någon anledning, avhjälptes med nytt kombiinstrument (garanti på den tiden)... mitt tips, mät temperaturen på motorn med antingen dator eller ir-termometer...

mvh

Martin
NeZaN
Visserligen inte samma biltyp eller märke, men bytte tempgivare på en Audi TT jag hade för ett år sedan och då försvann detta fel iaf på den.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Går det att byta termostaten på något sätt utan att tappa ur kylarvätskan?

Och angående termostathuset som man tydligen också ska byta - behövs det verkligen? Eller räcker det med en ny packning till det?

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Är inte helt ovanligt att termostathuset i plast är dåligt och att termostaten lägger sig fel i huset så att kylvattnet går förbi termostaten.
Så byta huset också.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Om nu vill dubbelkolla tempen är det enklast via serviceläget i kombiinstrumentet.

Byt huset i samma veva som termosen. Risken är stor att det gamla spricker när spänner skruvarna.
be
38
beatngu1
540iA -99
Kolla så kontakten till termostaten sitter i ordentligt. Det gjorde den inte på min och den spökade som fan innan jag såg det.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Vilken kontakt syftar du på, beatngu1?

Kombiinstrumentet, är det det som styrs via knappen på blinkersspaken? Hur kommer jag in i serviceläget och kollar tempen?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Jag gissar att beatngu1 menar kontaktstycket på termostathuset. Men, jag tror inte att du har den senare typen av "elstyrd"-termostat, utan den äldre som är helt mekanisk.

Mvh Håkan
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Någon som kan berätta hur jag kollar tempen mha. kombiinstrumentet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.