AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.109

850 2.5 SE startar inte hugger till, baktänder?

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Tjena

Var och kikade på en 850 2.5 SE -96 i dag, ett rep-objekt. Dock skulle motorn gå fint, men när jag kom dit för att kolla på bilen så hade den precis lagt av efter att ägaren kablat igång den efter att den varit ståendes en tid. Han sa att han hade startat den och den hade gått fint som vanligt men helt plötsligt dog den bara. Ingen smäll, knall, puff eller nåt utan den bara dog. När vi försökte starta den igen så gick den några varv sen vart det som ett mothugg i motorn eller en liten baktändning och sen gick den några varv och sedan mothugg igen osv. Den tände inte till en ända gång.

Sedan la jag även märke till en annan grej, det brukar ju alltid gnistra lite när man sätter dit startkablarna. Men det gjorde det inte här. Kablarna var kopplade direkt mellan batterierna. Jag tog både plus och minus kabeln och dutta mot batteriets anslutningar med det gnistra ingeting. Kanske kan ha något med saken att göra? Eller bara ett fullständigt slut batteri kanske?

Vad tror ni det kan vara?
Troligen är det hel-kortis i batteriet som sitter i bilen?

För att vara säker så krävs ett bättre eller nytt batteri eftersom ett batteri som är helt slut inte klarar av att lagra den ström bilen/motorn behöver för att fungera.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Skulle det kunna göra att motorn hugger menar du?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Inte kortis, utan snarare helt slutkört batteri, dvs det gör ingen större skillnad om batteriet är inkopplad eller inte, det gör absolut ingenting. Därför det inte gnistar när du sätter på kablarna. Kortslutet batteri så hade det gnistrat.

Bilen borde gå bra så länge startkablarna är inkopplade till bilen, även efter start (du kan tom koppla bort batteriet och bara ha startkablarna i, men ta för fasen inte bort dom innan du stängt av helt med nyckeln!). Detta är riskabelt då minsta glappkontakt är en risk för elsystemet därför att: Kör aldrig nånsin en bil utan batteri (totaldött batteri är att jämställa med inget batteri...), generatorns reglering fungerar inte och spänningen fladdrar hej vilt, alla möjliga konstiga tillfälliga och eventuellt permanenta fel kan uppstå!

Mao, koppla in ett friskt batteri tillfälligt för att prova motorn, startkablar i nödfall, och startkablarna i hela tiden under provet i så fall.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Låter ju som kamremmen hoppat ett par hack.

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Jag tippar på fördelarlocket,( vanligt fel på volvo 850 ) kolstiftet i locket
som är nedsliten och har trillat bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.