|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nej, det är inte förrän det blir rejält kallt jag märker någon skillnad i hur fort motorn kommer upp i temp, men en bra metod är att sätta kupefläkten på lägsta tills motorn kommit upp till halva blåa fältet (20c) annars blåser man ju bara iskall luft och förhindrar att motorn kan få värmen genom att man snor all överskottsvärme till kupen och sedan blåser ut värmen till kråkorna i utsläppen bak. Snabbast varm kupe/motor får man genom att låta temperaturen gå upp innan man drar på högfart/autoläge på fläkten eftersom det minimerar den energi man släpper ut till kråkorna. Är det inte is (brukar täcka vindrutan och använda isspray vid behov så slipper jag skrapa) så stänger jag av fläkten helt. motorn formligen rusar (nåja) upp i temperatur då eftersom ingen kylvätska cirkulerar i slangar och kupevärmepaketet. |
|
| Prova en kupevärmare kanske....;-) | |
| Att värma kupen är till allra största delen att elda för kråkorna, jag har 1500+400 fjärrstyrd motorvärmare med cirkulationspump istället så motorn brukar vara ca 60c när jag åker hemifrån=varmluft direkt, men på jobbet finns inget eluttag. | |
|
Upptäckte för ett tag sen att jag hade problem med oljeläckage från något ställe på motorn (oljefläckar på backen). Efter att ha letat sig igenom snårskogen på genratorsidan av motorn så var det helt svart med olja där :O . Kollade runt lite och det såg ut att vara packninge till oljefilterhuset som kastat in handduken, den hade "fossilerats" och blivit hård som plast... När jag var påväg att montera den nya packningen så tittade jag lite längre in mot baken på motorn och undrade hur f-n det kunde vara så mkt olja där också. Då råkade jag fokusera på slangen som går ut från oljeavskiljaren till vevhusventilationen och fick se denna skrämmande bild: Länk Slangen var ju nästan av, troligtvis på grund av frusen vevhusventilation (gult klägg kunde hittas i flera rör). Dessutom var oljesticksröret helt igensatt med brunt, leraktig sörja och verkar dessutom ha rostat igen... (försökt rengöra utan resultat). Så nu vet jag varför den förra ägaren hade gjort en sån extremt noggran motortvätt precis innan vi var och kollade på den;). Har nu bytt ut hela vevhusventilationen och samtidigt upgraderat till isolerade rör. Dock så gick det knappt att få dit oljeavskiljaren då den nu var så tjock p.g.a. skumplastisoleringen som den kom med. Gasspjälet gick inte ens att skruva dit då den krockade med isoleringen (har elektriskt gasspjäl, ej wire).... Bra BMW!!.... Någon annan som haft problem med att montera "Cold climate" oljeavskiljaren? Det som är mest fascinerade är att bilen inte har visat några direkt problem och har alltid startat. |
|
|
Jag hade jätte problem med att montera Cold climate "klockan" eller som det heter oljeavskiljaren. Men efter många om och men fick vi ditt den! Men enkelt var det inte. Bmw ska ha någon speciallverktyg för denna så för dem går det på nån minut! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hmm på min motor så var det knappt plats för "klockan" utan isoleringen :( Slutade med att jag rev bort isoleringen som är riktad bakåt, då var det precis att den gick in med lite extra tryck. Då det är plast vill man ju inte trycka för mycket heller så man förstör skruvhålen/öglorna i "klockan". Skall linda in resten där jag kommer åt med isoleringstejp... Sen skall även det nya oljesticksröret helt kläs in med isolering så det inte blir stopp längst ner igen. |
|
| Jag bytte utan att demontera insuget och det verkade helt omöjligt först, tills jag insåg i vilken ordning det ska monteras. Först in med cyklonen har jag för mig, sedan vrida för att låsa en av kopplingarna och den andra hade snäppfäste. | |
| Gjorde som du beskrev marin849, dock så hade båda mina kopplingar snäppfästen så det kanske är något som är ändrat? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.