AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.736

Oljeproblem men hur allvarligt?

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Har en e46 381i -01 som förra vintern fick ett sprucket expansionskärl och motorn kokade ett kort tag. Detta byttes och under sommaren har det kommit vatten som runnit ut under bilen och inget har synts i varken olja eller kylvattnet. Däremot drog det lite kylvatten som jag fick fylla på ngn dec med några veckors mellanrum.

Gjorde ett oljebyte för 1100mil sedan och nu på senaste har det börjat lukta bränd olja när man stannat bilen.Oljenivån hade nästan sjunkit till hälften på stickan. Den gula motorlampan började lysa och jag fick lätt panik att den olja jag hällt i vart från biltema (longlifeklassad). Bytte genast olja förra veckan mot castrol olja. Den gula motorlampan släcktes men bränd olja luktar det fortfarande.

Kollade ventilkåpan och runt en bult där syns tydligt att det läckt ur olja som samlats där och rinner väl vidare till grenröret vilket gör att det luktar. Men nu när jag kollade stickan så är det lite missfärgningar i oljan längst upp på stickan och lite missfärgat men inte mycket i oljelocket som ligger som en sträng. Detta har aldrig vart tenden till tidigare och det ringer i alla varningsklockor.

Som jag tror så är det topplockspackningen och kanske en ny ventilkpåspackning som lär behöva bytas eller hur låter detta?

Det borde väl ligga ngt i det ifrån att expansionskärlet sprack och motorn kokade ett kortare tag?

Nu är det även så att jag måste använda bilen för kortare pendling cirka 3 mil per dag i en månad till. Är det rimligt att jag kan köra dessa sträckor en månad till om jag håller koll på oljan och vattnet och fyller på om det skulle behövas? Kört en vecka nu och ingen olja har försvunnit. Vill ju inte misshandla pärlan men vad göra.

Råd och kommentarer mottages gärna om vad det kan vara om jag är ute och cyklar eller om det är dumt att köra en meter till..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite kondens är normalt nu under vinterhalvåret, särskilt om bilen aldrig eller sällan får bli riktigt varm under längre sträckor.

Så länge det inte är missfärgningar/"majonäs" på den yta som mäter oljenivån i tråget är det oftast ingen fara.

Gul lampa indikerar låg oljenivå (givaren går ofta sönder så det är nivån på stickan som är det som gäller).

Tror inte att biltemaoljan är sämre än din castrololja, så det behöver du inte oroa dig för.

Däremot låter det som din ventilkåpspackning är dålig - prova först att dra åt skruvarna lite - jag har en mercedes som läckte lite från bröstkåpspackningen och alla skruvar utom en satt lite löst - gick lätt att dra åt utan våld. Efter åtdragningen har läckaget upphört.

Kylvätskeläckaget bör du göra något åt, om det fortfarande finns....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag råkade också ut för sprucket expansionskärl i fjor på grund av att motorn var överhettad till följd av en dålig termostat. Det hände inget med topplockspackningen. Däremot har jag bytt kylare för ett par år sedan eftersom denna var helt slut. Kolla om inte din kylare behöver bytas.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Mycket sent svar här. Tack för era svar :)

Johan B: Det har inte vart ngt mer läckage vad jag sett iaf så det är nog som du säger ingen fara. Håller med dig om att ventilkåpspackningen är dålig troligtvis. Den gula lampan har konstigt nog slocknat och sedan lös den igen men återigen har den slocknat och inte lyst mer.

Jag provade som du sa att dra åt skruvarna på ventilkåpan och det har resulterat i mindre lukt och läckage. Det ligger en liten liten pöl vid ena skruven där det antagligen kommer ut så jag ska byta denna.

Jörgen L: Jag tror kylaren är bra, men får kika över denna när jag kan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.