AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.258

Hur ta bort grillen på E91 Facelift/LCI

Sida 1 av 2
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ska ta bort grillen på E91:an för montering av extraljus innanför, men hur f*n gör man?

Är det små tunna plastklips eller? Tacksam för råd! Bilen är en e91 2009 med facelift och M-sport om det har någon inverkan
Bild på front: Länk

//Anders
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Här har du länken.
Använd google search på Engelska. Det hjälper!

Länk
ra
340
raj55
Finns det plats för att montera Extraljus bakom grillen? Det få inte stoppa "shutter mechanism" bakom grillen som ska minska luft drag och spara bensin.
ra
340
raj55
T.o.m. en video länk!
Länk
Visa användare
2.407
amullo
Shutter mechanism har värr bara EDE versionen va?
Jag har vanliga 320d.

Tack för videon! Tydligen är det precis så enkelt som man skulle kunna tro.

Tanken är att göra som en annan medlem här
Länk

Fast min tanke är att använda Hella FF300 "blue" lampor som ger ett bredare ljus än de FF200 som visas i bilderna.

//Anders
Roffa1
amullo: Hur tänker du lösa problemet med rengöring av extraljusen? lite knepigt att komma åt o tvätta glasen mellan grillribborna. Sedan är väl den stora frågan hur motorns kylning påverkas av två extraljus som sitter mont mitt ivägen för fartvinden.

E9X utrustad med en el-styrd gardin som täcker kylaren vid behov.
Den funktionen kanske påverkas negativt av extraljusen.
Visa användare
2.407
amullo
Roffa1
Att komma åt och rengöra torde inte bli ett stort problem, har haft extraljus innaför grillen på andra bilar. Kanske gör man något form av snabbfäste för grillen också, vem vet.

Angående kylningen snackade jag med medlemmen som gjort enligt ovan och där hade det inte varit några problem. Om inte annat så kan man ju alltid avmontera ljusen på sommaren, det är ju inte direkt krävande om man förbereder snabbkontakter för elen.

Har ALLA e9x bilar gardin
Jag hade det för att det enbart var 320EDE (efficient dynamics) som har den elstyrda gardinen, inte vanliga 320d.

//Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
De slängde ju in lite Efficient Dynamics-prylar i alla motoralternativ. Tror gardinen var en av dom. Vi har den på vår 325.
Den 320d -09 Touring med manuell växellåda jag hade till låns för ett par år sedan hade denna elektriska gardin framför kylaren. Kan hända att den inte finns på bilar med automat.
Med hänsyn till Wibergs inlägg ovan så verkar gardinen även finnas på bilar med automat.
ra
340
raj55
Det är bara titta bakom grillem, om du har Shutter/gardin eller ej. Lätt gjört! I viloläge är det stängt, då ser inte kylaren.
Visa användare
2.407
amullo
Här är en bild på fronten som är taget på sommaren i garaget.
Länk

Bilen är tillverkat 2009/09 och har automat samt dragkrok från fabrik, vilket verkar påverka vilket kylarfläkt man får enligt realOEM. Ser dock inte gardinen ens när jag tittar på EDE bilarna.
Länk

Syns inte direkt.. Jag kollar ikväll iallafall.. :)

//Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är konstigt det där med gardinen. Vår förra E60 530dA -04 hade det, men nuvarande 530dA -07'a (LCI) har det inte.
Roffa1
Bilen är tillverkad 2009/09. då bör det väl vara en 2010 du har.
Visa användare
2.407
amullo
Sorry.. 2009/07 ska det vara. :)
Såg fel

//Anders
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jag trodde någonstans i min skalle att ingen klåfingrig jävel skulle bemöda sig att stjäla ett par små Hella FF200 extraljus, MEN vad fel jag hade... Natten till idag blev lyktor och komplett xenonkit stulet!
Och när det dessutom var "dolt" bakom njurarna...
(är jag som hade dom som Amullo länkade till)
Roffa1
Trist, men det finns folk som sänker sig hur lågt som helst. Hur gick det med bilen då?
Har de brutit sönder stötfångaren, osv. Snodde de även huvudstrålkastarna (xenon)
Då bör de väl haft gott om tid eftersom de dessutom tog sig tid för att pilla bort extraljusen för några få hundringar.
Visa användare
2.407
amullo
ajajaj, det var illa att höra!
Hoppas försäkringsbolaget är snälla mot dig. Helt otroligt att man orkar bemöda sig om ett par billiga ljus som dessa.. De kanske trodde det var "orginal" xenon.

//Anders
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Blir polisanmälan imorgon, och sen får försäkringsbolaget ta hand om det. Huvudstrålkastarna är kvar men tillvägagångssättet dom haft är ju slit och bryt... Njurarnas fästen är ju bara skit kvar av. Boxarna var fastsatta i kattstrypare i små borrade hål i plasten just bakom njurarna, slit å dra hej och hå all plast trasig där...

Är spyless såna här drägg som lever på andra, dom får väl 500 spänn för xenonkittet för ingen har väl glädje av smålyktorna, blir ju betydligt mycke dyrare för mig...
Roffa1
Med lite tur får du väl en helt ny front, kanske läge att uppgradera till främre M-spoiler om du inte redan har den.
Visa användare
6
mathias742
318 Touring -11
Har letat igenom hela forumet här men inte hittat det jag söker.
Är det någon som vet om det går att ta bort det nedre gallret på något liknande sätt som njurarna? Eller är det gallret fastmonterat i stötfångaren??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.