|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att göra ett extra byte vad gäller olja/filter och tändstift. Jag har en E61 LCI 2007. Jag undrar över 2 saker: Behövs BMW's oljefilterhusadapter för att lossa huset? Eller fungerar typ: Länk Vid byte av stift, bör man använda momentnyckel när man drar åt dom? Eller kan man köra på känsla? Hur hårt drar man? Tacksam för tips, Fredrik | |
|
Tjena, Det sitter väl ett insatsfilter på din bil så att du skruvar väl bara av toppen på själva oljefilterhuset och lyfter ut filtret. Det går att göra med en vanlig hylsa (vet inte storleken dock). Glöm inte att byta alla gummipacknigar oxå, de följer med när du köper filtret (om du köper det på BMW i alla fall). Det brukar även följa med en kopparbricka till oljepluggen - byt den med. När det gäller tändstift så finns säkert ett specifikt moment för det, men en tumregel som många använder är att fingerdra stiftet till det tar stopp, sedan dra ytterligare ett kvarts varv. Mvh Olle D |
|
|
Så här ser det ut, det är visst bara ett lock (nr 2). Finns dock ingen "bult" ovanpå som det fanns tidigare, utan man får väl greppa runt hela locket? Länk Tack för tipset om tändstiften. |
|
|
Ja, precis - greppa runt locket. Så lite verktygsanvändning som möjligt. När det gäller oljefilter så bör man komma ihåg att låta bli att dra fast med verktyg. Speciellt viktigt med traditionella oljefilter men det borde ju vara lika viktigt här. Risken är annars att man måste använda för mycket våld när man ska ta bort locket. Det är packningen som ska täta, inte gängorna. Smörj packningen med lite av den gamla oljan först så den löper lättare när du drar fast locket. Jag var osäker om den gamla tumregeln för tändstift (fingrar + kvarts varv) gällde fortfarande med all lättmetall som används numera, men så brukade jag också byta stift. Glöm inte att dra kvartsvarvet bara. Jag missade ett stift i min forna ungdom och långt om länge senare, på motorvägen, började motorn låta konstigt. Innan jag hann svänga in på en avfart sa det plopp och motorn började låta som ett flygplan. Som tur var satt stiftet kvar i tändkabeln och var otroligt nog helt också. Bara att skruva tillbaka. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Du har ett märke på oljefilterhuset och ett på locket som är grönmålat som ska mötas så att du vet när locket är rätt åtdragit | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.