|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli dags att byta bil och är sugen på en F10 sedan... Det lutar åt en 520dA eller 525dA årsmodell 2010 eller 2011. Finns det något bensin alternativ som är vettigt egentligen? Barnsjukdomar på första årsmodellen 2010? Har inte haft automat förut men det lutar åt det eftersom jag bor i stockholm, fast jag kör mest landsväg/motorväg. | |
|
gokar: Valet beror helt och hållet på hur din situation ser ut. Vad som är rätt för dig kan vi inte svara på. Det bästa är om du ställer upp en kostnadskalkyl efter hur du nyttjar bilen så får du på svart och vitt vad du ska välja. |
|
|
Ang bensinvariant så finns det ju den nya twinturbon i två varianter; 520i och 528i, båda med låga förbrukningssiffror som betyder att en person som inte kör alltför mycket kan tjäna på en sådan istf en diesel. Som Chris87 säger - mycket upp till dina egna unika behov och önskemål. ---- BMW CS #6212 |
|
| Måste säga att jag är otroligt nöjd med min 525dA. Ihop med den 8-stegade automaten så funkar dieselsexan väldigt fint. Inga allvarliga barnsjukdomar vad jag vet. Har varit en del med gnissel i fläkten enligt några här på forumet vad jag kan komma ihåg. | |
|
Alla motoraltenativ i f10'an är ju vettiga motorer, (hittills åtminstonde) Själv skulle jag nog satsa på en 550I, eller möjligtvis 535I/D. :) |
|
| Tycker dock att du bör satsa på minst en 6a. Inte bara för prestanda, också för känslan. Tycker inte riktigt att en 4a platsar i en så stor bil som 5-serien är. | |
|
Ja, hade man haft obegränsat med pengar hade en 535 varit kul....men jag måste nog vara lite praktisk ändå trots allt... Någon 2012:a blir det nog inte även om de nya motorernas förbrukning ser lockande ut...det luriga är ju att man inte vet vart diesel eller bensinpriset tar vägen...just nu är väl diesel dyrare... |
|
| Alleexs; håller med, haft 6:a i mina två senaste och det är skillnad i känslan trots allt jämfört med en 4:a... | |
|
Jag är också sugen på att höra om någon har erfarenheter kring hur 520D-2010 och 525D-2010 skiljer sig åt. Inom ett år eller så ska jag byta bil och då är det nån av dessa som lockar mest. Problemet är att jag har glest mellan denna typ av bilar där jag bor så det är inte helt enkelt att åka iväg till nån handlare och prova. Det som jag mest undrar över är om ljud och vibrationer mellan 4:a och 6:a skiljer sig lika mycket åt som diesel som de gör som bensin? Jag oroar mig inte så mycket över vridmoment då dieslar drar rätt fint även med en 4:a men vill inte att det vibrerar mer än nödvändigt. |
|
|
Jag upplever skillnaden mellan en diesel 4cyl och 6cyl. som mycket större än mellan en bensindriven fyra och sexa. En bensinfyra går inte lika lent som sexan men är ändå en diskret motor, dieselsexan vibrerar och knackar dock lite den med men om du väljer en dieselfyra så kan du inte missa vad för motor som sitter under huven enkelt förklarat. BMW´s 20d är en väldigt fin motor och absolut något jag kan tänka mig att leva med trots att jag varit bortskämd med BMW´s snudd på vibrationsfria bensinsexor fram tills idag; Men skillnaden i förbrukning och ägandekostnader mellan en 20d 4cyl och en 25d 6cyl. är liten och därmed värd varenda krona. En annan sak jag är kräsen med är motorljudet, bensinsexorna sjunger så fruktansvärt fint! Det är tyvärr något man tappar vid ett dieselköp, men dieselsexan har ändå ett tufft ljud och i alla fall något som påminner om en sång medan fyran enbart brölar. Det är också en anledning till att köpa en 525d tycker jag. :) //Bjersér |
|
|
med Bjersers konstaterande så lutar det åt en 525d, för jag vet ju hur jag tycker en bensinfyra är jämfört mot en bensinsexa...som natt o dag...hahaha Får väl ut o provköra och se helt enkelt! |
|
|
Håller till 100% med om det Bjerser skrivit ovan. Jag skulle vilja påstå att med de nya direktinsprutade högkompade bensinmotorerna så låter bensin-6a nästan lika mycket 'diesel' som den senaste BMW diesel-6an. Den gamla M54an i 330in däremot, låter bättre. |
|
|
Köp så dyr bil du har råd med är väl det stående rådet här. Själv var jag helt klart över att jag skulle ha en 530D. Dock blev det en 520D istället pga ekonomin. Helt klart en underskattad motor, bl a av mig själv. Den är mycket lättare att leva med än vad man tror vid en kortare provkörning. För mig är det också mentalt väldigt trevligt med så låg förbrukning man kan ha, även om det ekonomiskt inte är så stor skillnad. |
|
| Jag själv ratade 520d efter ett par provkörningar, mest pga motorljud och en i mitt tycke rå gång. Sedan har 530d ett bottendrag som är något extra i mina ögon :-) Mitt råd är att testa ordentligt själv, har ingen erfarenhet av mellanalternativet 525d. | |
| Har kört en kompis 330d och den är verkligen vass...hahaha, man fattar inte att det är sant vad den drar iväg...men priset drar iväg fort på en 530d tyvärr... | |
|
Jag får verkligen försöka att få möjlighet att prova både 520D och 525D av F11 eftersom så många påstår att karaktären mellan 4:a och 6:a är ännu större än på bensinare. Fördelen med 525/530 är ju att det blir lättare att hitta en bil med skinnklädsel men prisskillnaden är rätt rejäl. Sen kommer skatt/försäkring/förbrukning på det och då börjar ju plötsligt en bensinvariant bli aktuell igen. Nåväl, det är inte dags ännu. Jag kör en Audi A6 -07 just nu och kommer nog inte att byta bort den under 2012. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.