AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.693

Byta glas yttre spegel E39

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har nu plockat bort det ena glaset och det blev lite sladdrigt i den motorstyrda ringen. Jag fick dit de två motordrivna hakarna som styr vinkeln. Fortfarande sladdrigt i andra änden. Satte på gummimuffen på ringen och tyckar att det sitter bra nu. Eller har jag förstört fastsättningen i huset?

Bände försiktigt underifrån efter att ha vinklat glaset uppåt med motorn men det satt fast rätt bra. Tänkte att man kanske skulle kränga in en skruvmejsel för att frigöra glaset lättare då man bänt ut den en bit?

Vad säger ni som bytt glas tidigare? Bilen är ju 10 år nu. E39:a 12/2001
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!
Jag har bytt glaset på min sida för ngn månad sedan. Det var bara att bända försiktigt från alla håll och kant tills det släppte. Sedan satte det nya på plats, jag hörde ett klick och då visste jag att det satt på plats.

Har du köpt rätt glas?

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har just beställt från "wordcarmirrors" på Ebay i England (blåfärgade, asfäriska med värme inkl fästplattan). Jo det skall nog vara rätt men det dröjer några dagar innan jag får dem. De var dock väldigt snabba. Skickade ngn timme efter jag betalat.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det var originalspegeln jag hade problem att få bort. Men jag ser att finns ett fräst spår i ringen som motorerna styr. Man borde kunna få in el skruvmejsel där för att avlasta plasthakar mm. Förstår inte riktigt hur ringen sitter fast förutom med de två hakarna som styr vinklingen av ringen/spegeln. Den borde sitta fast i något mer. Sedan jag krängde på gummibälgen sitter den rätt stadigt men jag förstår inte riktigt varför.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har nu fått hem de nya glasen. De ser bra ut och sitter nu på plats på bilen. Kom fram till en bättre metod att få av de gamla glasen. Efter att vinklat så långt det går uppåt och mot bilen tar man en skruvmejsel och bänder försiktigt snett underifrån. (Ca kl 7 på förarsidans spegel.) Om du har et tnytt glas kan du jämföra med de fyra fästena som skall sitta mot fästringen.

Inget gick sönder då jag i denna tråds första läge bände loss glaset men eftersom ringen blev mer lös än som kändes bekvämt letade jag annan metod nu för andra sidan.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Sen ska man alltid försiktigt känna efter. Min lossnade lätt om jag bände svagt underifrån trots att den satt stenhårt från alla andra håll. Jag tror att man ska undvika att bända från sidorna iaf eftersom avståndet till "ringen" som håller glaset är störst och därmed böjer man spegelglaset mer vilket kan göra att det spricker. Så underifrån eller klockan 7 som stugsittaren skriver :).
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det viktiga för mig var att avlasta mellan ringen och hakarna som är kopplade till motorerna. Därför vill jag lägga kraften mellan spegeln och ringen inte längre in i spegelns "maskineri".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.