|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. En kompis har köpt en 520 automat -94 och undrar vad detta är för spak. Ser ut som en farthållare, tycker jag. Om vi antar att det är det, hur fungerar den? Länk Länk / Fredrik | |
|
Ja det är farthållaren... Tror den kan aktiveras i farter över 50 och man för den bakåt , ifrån sig , ner o upp samt broms gör att den blir avaktiverad. Med ett tryck in på spaken ställer man den hastighet som man vill att den bli programmerad till. Nåt sånt , var längesedan nu :) Mvh Niklas |
|
|
Tack / Fredrik |
|
|
Jag brukar föra den från mig för att ställa hastigheten. När man har ställt in hastigheten, men vill åka fortare, så för man den ifrån sig för att öka. Vill man dra ner på farten så drar man den mot sig. För att avaktivera farthållaren, så är det upp, ner, eller broms som gäller. Har man avaktiverat och vill upp i hastigheten som man tidigare hade, så trycker man spaken in mot rattstången. -- Markus |
|
|
Tänkte på denna spaken som fanns på e34. Den försvann ju på e39 men kom tillbaka på e60/61. Tyckte det var bättre när den satt på ratten. Och på den nya 5-serie så finns den på ratten igen! MvH Bmw 4-ever |
|
| Och på E65 sitter den i spak :) Jävla velande.. | |
|
OK, en farthållare alltså. Tyvärr händer det exakt... ingenting, när man trycker på den :( Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Har aldrig micklat med en farthållare förr, hur skall de fungera? Elektroniskt? Mekaniskt? Elektromekaniskt? Tama grisar? / Fredrik |
|
|
Har för mig att på e34 ska finnas vid gasvajer en extra vajer då man har farthållare. Kolla först att det finns en sådan! Inga säkringar som är sönder? MvH Bmw 4-ever |
|
|
På mina E34 med farthållare så har jag varit tvungen att föra spaken framåt varje gång den skall ställas in på en hastighet efter att tändningen varit avslagen. //Göran |
|
| På min fungerade den ibland. Testa å dra in den lite då och då. Kommer inte ihåg riktigt men e nästan helt säker på att de e en wire :) | |
|
Extra gaswire? Var hittar jag den? Går den från farthållarspaken till motorn? Om man gasar när bilen står stilla brukar man ju kunna se var gaswiren slutar i motorn. Får väl börja där. Skall där alltså sitta två wires? / Fredrik |
|
| Farthållaren har en egen gasvajer, den sitter parallellt med vanliga gasvajern på gasspjället. | |
|
Paralellt med "vanliga" gaswiren alltså. Vart går farthållargaswiren hän? Känns som om det behövs en (el)motor någonstans.. / Fredrik |
|
|
Länk I gult har du farthållarmotorn, i rött ser man där både farthållarvajern och gasvajern ansluter mot gasspjället. |
|
|
Guld, supertack. Det är sådant här som gör forumet oöverträffat. / Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.