AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.726

"Summerljud" vid nyckelavstängning

Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
Hej,

Jag har ett mystiskt ljud i min e39:a, en 525 från 2001.
Ibland, inte alltid, när jag stannar bilen och vrider av nyckeln så hörs ett surrande, brummande ljud typ som en summer. Det hörs väldigt tydligt men bara en kort stund (mindre än 1 sekund).
Undrar vad det kan vara... Nån som har några tips?
Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
Det kommer någonstans från instrumentbrädan tror jag.

Inte ljussummer.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om den någon gång låter under en längre tid, försök att hinna lägga örat så nära klimatkontrollen som möjligt. Då borde det höras mer. Jag kan nästan sätta pengar på att det är lillfläkten i AC-panelen som falsterbo påpekade. Antagligen lagerproblem. Den låter när den snurrar men när den tystnar så har den stannat. Det fungerar alltså så länge den låter.
Jag har samma surr en mycket längre stund (handlar om minuter) så jag ska plocka isär den och se om den måste bytas eller bara behöver göras ren och smörjas. Men en fläkt är lagrad och den behöver faktiskt bytas emellanåt. Jag vet dock inte hur mycket den kostar eller hur trist den sitter men jag har för mig att jag har sett någon guide som visar hur man går tillväga.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Be
278
Bengt C
523i -96
En AC-sensor fläkt som sitter fast kurrar svagt och dessutom under lång tid.

Detta är helt klart ljussummern. Om man öppnar dörren med p-ljuset på (eller något ditåt) signalerar den med upprepade signaler. Men precis som trådskaparen skriver så ljuder min under ett kort ögonblick i vissa situationer när jag stänger av motorn. Jag kommer inte ihåg om jag öppnat dörren när det skett, eller pillat med någopt annat. Men halvljuset har definitivt varit på (eftersom jag alltid har det på).

Liksom trådskaparen undrar jag var detta ljud betyder, eller är det bara en programbug i någon styrenhet?
Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
Har provat ljussummern nu, och ljudet jag menar låter precis som den summern. När jag tidigare skrev att det inte var ljussummern, så menade jag att det inte var den som lät p.g.a att jag glömt lyset på. Alltså som den ska göra, och som Bengt C skrev så låter den då i några upprepade pulser.

Men detta ljud beror inte på att jag glömt lyset på, min bil har halvljusautomatik och jag kör med det. Men så ibland när jag stannar och vrider av nyckeln så låter summern med bara 1 puls. Kan inte svara på om jag hunnit öppna dörren eller inte... Eller om det brukar låta i båda situationerna...

Intressant Bengt C att du har noterat samma sak, kanske finns det fler?
Skulle vara kul att få veta varför detta ljud uppstår.
ma
19
markusl
330d Touring, -09
530iM Touring, -02 *såld*
Hej.
jag har precis samma fenomen. Har också funderat på det men jag tror bara det händer när jag öppnat dörren innan avstängning.
Vore intressant att veta varför som sagt..

/Markus

Bo
5
Bodie
525i Touring -01
Låter ibland samma på min, har ingen aning om vad det är.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Det normala är ju om lyset är på och/eller förardörren är öppen. Ni får tänka på det nästa gång ni hör summern. Om båda sakerna kan uteslutas då är det något galet. Men kanske ingeting som behöver åtgärdas :).
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Min förra bil, en -99 523:a lät också så där ibland. Fast jag har inte hört nya ägaren säga något om det..

Nuvarande bilen låter inte på det viset.
ma
19
markusl
330d Touring, -09
530iM Touring, -02 *såld*
Jag har verifierat att det är endast om jag öppnat dörren innan jag stänger av bilen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.