|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mats: M62TU behöver INTE LL-01- LL-98 är godkänt. Är enbart M54 som har ett LL-98 godkännade tom 08/2001 iom LL-01 fanns inte då. redpower: finns i BMW TIS eller i pdf i min burk :) Googla så finner du nog nått. Pickeboa hade kanonpris på spolarvätska koncentrerad förra året och den var skitbra men tyvärr köpte jag bara en dunk. Jag har inte sett till nån motorolja på våra Pickeboa. Texcacos Halvoline markandsförs väl av Preem ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso : Stämmer att Preem säljer den oljan, pris över 600kr 4 Liter dunk :-( |
|
|
Jag är redan Google missbrukare. ;-) Aha, enbart M54 som fick LL-98 godkännade t.o.m 08/2001, då är jag med. Trodde någon liknande historia gällde för M62TU. Det är lite förvillande det här med officiellt BMW godkända LL oljor jämfört med när motoroljetillverkare själva stämpar på med diverse LL godkännanden. Ja, Chevron koncernen äger Texaco Halvoline och i Sverige verkar Texaco Halvoline marknadsförs av Preem. |
|
| Havoline stavas det visst? ;-) | |
|
Hasso: Jag kan inte se något problem med att slå i en olja med bättre klassning, LLo1 var ju det som fanns då, men oljan blir ju oxå bättre och fär högre krav på sig, så för mig är valt självklart 0W40 mobil1, skulle aldrig få för mig att snåla med olja, det är ju avgörande för livslängden på din motor, det är min övertygelse. |
|
|
Peter62 : Vi konsumenter är lurade av alla oljor som finns och VI tror att dyrare oljor är bättre, det är min övertygelse ;-) Ps Kör med Mobil 1 NewLife 0W40 på extra pris förra julen 5 Liter för 495kr :-) |
|
|
Nä vi är inte lurade, men dom stora bolagen som Mobil och Castrol, lägger ut stora summor för att få äkta godkännade av bil tillverkarna, om du läser på deras flaskor, så står där att dom har gokända spec. av biltillverkaren, medans många andra bolag bara MÖTER, det är den stora skillnade, på bilra äldre än tex -02, så spelar det inte så stor roll,. Men nu, så får du inte ut en cent om det händer något, och det visar sig att du inte följt tillverkarena krav, dom har tom spårämne i olja så dom kan analysera vi ev haveri. Sen måste jag rätta mig själv, Mobil 1 0w40 är LL01, och inget annat, jag har en 530 till E60 den kör jag 5w30 ESP som är LLo4 klassad, så lite ihop blandande av begreppen. |
|
|
Ica oljan kostar 250kr för FEM liter där jag köper min olja.. levoil.de |
|
|
Japmax, vad kostar frakten? mvh/ Anders |
|
|
20.50€ upp till 25 liter, Mina bilar rymmer relativt mycket olja och vi är alltid minst två som beställer så det finns massor med pengar att spara. Finns flera tyska säljare av motoroljor, jag finner denna bland de bättre. Beställt från levoil 2 ggr detta år, 4 dagar tog det senast. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Peter62. Det beror väl på vad man vill slösa bort pengar på men lurad blir man för det är ett enormt påslag på priset i de olika leden. (Mobil är aldrig fel) Är ju meningslöst att hälla i en olja som inte fanns när motorn konstruerades är min övertygelse. Dessutom är täta oljebyten det viktigaste istället för att köpa den allra dyraste Longlifeoljan man kan hitta och köra hela intervallen. Skillnaden mellan LL-01- och LL-04 är att LL-04 är bränslereducerande för de motorer som kan tillgodogöra sig detta (LL-04 var tidigare LL-01FE) De enda motorer 2002 som kunde tillgodogöra sig detta var N42-N62 och W10 där konstruktionen var anpassad för drift med lågviskosa oljor typ LL-01FE. Det finns ca 150 LL-98 -LL-01 -LL-04 oljemärken att välja på som är godkända och listade i BMW TIS. De flesta som var listade som LL-98 är uppgraderade till LL-01. Sedan finns det som sagt tex Agrol och OKQ8 Bíltema mfl. som möter kraven med rätt specar och dessa är nog inte sämre. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men täta oljebyte blir väl inte billigare? Min övertygelse är är snåla inte med oljan, och jag håller med, skulle aldrig köra mer än 1500 mil på min olja. Meningslöst är det väl inte, oljan har blivit bättre, så varför skulle man inte ge sin motor det? Lurad o lurad? då blir man väl det i vad man än köper, för påslag vill väl alla ha? se bara vad det kostar på original? tack vare andra som Meca Mekonomen mm, så har original börjat sänka sina priser, då deras delar är lika mycket original, för tex BMw tillverkar inag kopplinag, eller bromsskivor, mm |
|
Vad oljebytet kostar beror ju på literpriset, köper du LL-04 olja för 200 spänn litern istället för LL-01 olja för 75 kr litern så kan du nästan göra 3 oljebyten för samma peng som 1. Och fortfarande ha högklassad olja avpassade för din motorn. Det här med LL olja är på gott och ont tyvärr, de med VAG 1,8 T motorer som fick byta motor efter 3-4000 tusen mil bara för att LL-oljan koksade och inte höll för intervallen. Alla oljor utvecklas men det finns inget som säger att den senaste är bäst/bättre för just din motor. Visst ska man snåla men på rätt sätt vilket också är olika för olika personer självklart. Meca o Mekonomen är i viss fall dyrare än att handla på BMW så även här gäller det att se upp. Och på Oljan lägger BMW på minst 100%-150% på literpriset. mot vad de köper in den för. Jag har en polare som har en Lastbilssmörjarfirma och jag vet vad han betalar för Castroljan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Vad menar du med VAG, och LL olja, det är väl BMW`s klassning? dom har ju en egen klassning 505.506 osv. Ja, du kan ju hitta billig märkes olja med Meca o Mekonomen har ju ofta kampanjer. |
|
Ovasett om det är BMW eller VAG el MB klassningsbeteckningar så är det Longlifeolja med långa serviceintervaller det handlar om..och oljan är ju klassad för samtliga. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, det som det handlar om här är ju inte att använda undermåliga oljor eller att vara dumsnål. Utan riktigt bra oljor till så låga priser som möjligt. :-) Oljor som på kostar ca 600-700 kr / 4 liter på mackarna. (Exempelvis Shell Helix Ultra 5w 40 eller Havoline Synthetic SAE 5W-40). Åtminstone upp till LL01 men även LL04 oljor går att få grymt prisvärda, åtminstone via Ebay eller internet sajter i Tyskland. Japmax länk till Länk var mycket intressant, tack för den! Länk är väl en annan utmärkt sajt. |
|
|
Visst har man lärt sig med åldern att man får vad man betalar, men det gäller inte djungeln med alla oljor, som ett tex Castrol som hasso skriver kostar ca 250-300kr för 1 Liter på bmw.......om vi vänder på allt och frågar.finns det igentligen någon olja som är dålig idag ? Tack för en bra länk =www.levoil.de Japmax : Vad kostar frakten om man köper 4st 5 Liters Shell Helix Ultra ? |
|
|
redpower, I svaret på min fråga till Japmax (om frakten) tror jag att du också finner svaret på din fråga. Citat Japmax: "20.50€ upp till 25 liter". Det är bara att skapa en kundvagn så får pris på frakten. mvh/ Anders |
|
|
Mapodo är utan att förtjäna det den mest kända sidan på bilforum i Sverige. Jag har beställt därifrån 1 gång för många år sedan, de va inga problem minns jag. Men ser man idag så är dom inte bättre någonstans än tex levoil.de Har beställt olja från två andra företag i Tyskland, gemensamt är att jag hittat alla genom ebay.de |
|
|
Japmax: Ja, det blir en beställning från levoil efter mitt nästa oljebyte i vår någon gång. Har man en V8a som kräver ca 7 liter olja per oljebyte så finns det pengar att tjäna. ;-) Tänkte i så fall bunkra upp så att jag har tillräckligt för tre framtida oljebyten, har redan 1-2 liter i reserv hemma så 20 liter räcker. Lite sifferlek: Pris för 20 liter Shell Helix Ultra 5W-40 från levoil.de inklusive fraktkostnaden till Sverige kommer kosta ca 1068 kr vilket ger ett literpris på ca 53,40kr. Jämfört med ICA Maxis kampanj pris på 299 kr / 4 liter som ger ett literpris på 75 kr. Sammanlagt tjänar man alltså ca 427 kr på levoil jämfört med Ica Maxis redan låga kampanjpris och dryga tusingen för 20 liter kvalitetsolja är mycket bra. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.