|
|
|
|---|---|
Verdi |
Fråga: Kan jag köra 16 mil imorgon med nya däck bak och slitna fram med xDrive? My story: Fick för första gången i mitt liv en "akut" punktering imorse. Givetvis på mina icke RFT vinterdäck. Körde i ett potthål och efter ett par hundra meter tändes däcktryckslampan. Ringde BMW assistans och de frågade om jag hade RFT-däck. Försökte spela dum men var tvungen att svara nej på frågan om de var punkteringsfria, för det måste hon veta. Då frågade hon om jag hade reservdäck vilket jag inte hade såklart, och till sist om jag hade ett mobility kit, vilket jag faktiskt hade. (men den där vita sörjan kom ut i en spricka i däcket när jag skulle pumpa upp det igen) Ett tag var det osäkert om jag skulle få bärgning eftersom bilen var direktimporterad men till slut sa hon att "vi släpper det" och så skickade hon en bärgare trots det. I alla fall. Hamnade på däckverkstaden och de hade bara två nya däck hemma som sattes på bakaxeln. Fram har jag ca 4-5 mm kvar och bak är de alltså nya. Självklart har de beställt nya likadana däck även till framhjulen men de kommer inte förrän imorgon em eller på fredag. Tur i oturen var ju att däcken nästan var slut ändå så det gjorde inte så mycket. Nu får jag fräscha vinterdäck som nog räcker resten av tiden jag ska ha bilen. |
| Mig veterligen ska det inte spela någon roll om däcken är olika slitna mellan fram- och bakaxel. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det får inte skilja för mycket då DSC systemet kan bete sig knepigt har ju en limit på ca 5%. Men inget som är farligt att åka med. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det har varit snack om att allhjulsdrivna drivlinor med Haldex kan gå sönder på grund av slitna däck på en axel. xDrive har också en liknande våtkoppling mellan fram och bakaxel. I ditt fall kommer framaxeln att snurra liiiite snabbare än bakre. Lite som att köra i en svag kurva hela tiden. Har svårt att tro att de kan göra skada, ännu mindre på en veckas tid. Från säkerhetssynpunkt är det rätt att ha bäst däck bak, även om nya däck kan vara lite mer livliga som kan göra bilen lite nervös i vissa fall. Nej, det är bara att köra, ta de lite lugnare bara pga av nya däck som behöver sätta sig lite... |
|
Verdi |
Tack för svar. Nu har jag iaf nya däck runt om. Pirelli Carving Edge. Känns lite svampiga i början, men det gjorde mina gamla vinterdäck, Continental ContiWinter Viking 2, också. De greppar iaf sjukt bra på ren is nu när dubbarna är helt fräscha. Tillsammans med xDrive var det overkligt bra fäste vid acceleration på de rätt isiga gatorna vi fått här senaste dygnet i Uppsala. Passade på att sätta dit nya torkarblad också så nu är bilen redo för vintern. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.