|
|
|
|---|---|
|
Jag har kommit ett steg närmare den ventiljustering jag tänkt ge mig in på. Ventilkåpan är bortmonterad och kamaxel och ventiler blottlagda. Jaha, då ska det väl bara vara att studera hur ventilerna spelar. Men nej så enkelt var det inte. Hur fan ska man dra runt motorn? I reparationsmanualen begagnar de sig av ett specialverktyg direkt på kamkedjan. Men det finns väl ett annat sätt? Snälla inget mer demonterande nu va? Jag har fullt sjå med att komma ihåg hur allting satt på ventilkåpan och luftmätartjosan. Är det något annat man kan passa på att göra nu när ventilkåpan är av? Tacksam för snabbt svar! /Jonas | |
| Lägg i 4an eller 5ans växel och putta på lite det brukar funka utmärkt. | |
|
Nu är du väl lite väl omständig, 2002tii. Menar du att jag ska putta ut kärran ur garaget och vidare längs gatan, samtidigt som jag justerar ventilerna! Nej, jag efterlyser ett genomförbart tillvägagångssätt. |
|
| Nä så långt behöver man inte dra mellan 10-20cm per gång max prova själv om du inte tror mig fungerar alldeles utmärkt. | |
|
Eller en 36mm hylsa på vevaxeln och dra medsols.... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Ta ur stiften o låt en växel ligga i som sagt..sen knuffar du bilen allt eftersom så att motorn "snurrar"dit du vill(för justeringen). Då kan du ju se hur stiftens kondition är o därmed oxå hur motorns skick är i stora drag. Om nu inte det blev för mycket demonterande nu förstås ;) Mvh janne. |
|
|
Tack för svaren! Ska nog inhandla en 36 mm hylsa och dra vevaxeln med spärrnyckel. Verkar vara lättast. |
|
|
Hmm innan du far och handlar kolla så det är 36mm. Är 99.9% säker men jobbigt om du skulle köpa fel. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
Paap Reeder |
Hej! På min M535:a / M 30 / gör jag på följande sätt: Har fixat en extra kabel från stratmotorns flatstift - den som går till tändningsnyckeln - och fram till batt. Med en banan-kontakt kan Du sedan "dutta runt 6:an mot +-polen" lagom mycket så att kammen kommer i max frånläge från lyftaren. Går bara med stiften i eftersom Du måste "nyttja kompen för att få hejd" på rotationen. Utan stift drag jag runt henne via generatorremskivan. MVH /// Paap Reeder |
|
Jag tar bort fläkten och drar med hylsa på veven. På E28 är det dock ganska trångt mot kylaren så vanlig hylsa och spärrskaft är problem att få dit. Jag använder hylsa med en kort fyrkantsprofil i hålet för spärrskaftet och drar sen runt med en blocknyckel. //jonas |
|
|
Ja, detta var då inte någon bagatell. joh, jag har precis som du ganska trångt mot kylaren. Jag har ett spelrum på 43 mm att få dit något att dra den nyinförskaffade 36 mm hylsan med (Visst David, det var rätt dimension.). Funderar på en T-nyckel eller lednyckel. Dessa borde inte ta lika stor plats som en spärrnyckel. En fyrkantprofil vore ju något det också. Men var hittar man en villig firma som kan kapa en sådan åt en? Sista frågan behöver inte besvaras, det är mitt bekymmer. Tack för alla tips. I morgon, kanske, kan jag börja min ventiljustering. |
|
|
Passa på att kontrollera oljerörets banjobultar(kul namn)brukar lossna/ralla upp efter ett par tusen mil.. Mvh Janne. |
|
| CSi Varför krångla till det? Lyd 2002tii:s råd. Samtidigt som du knuffar ser du precis var topparna står. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.