AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.333

Comfortstolar eller?

st
83
stax
bmw m3
Åkte i en 535d e61 härom dagen.
När jag satte mig i den och satte på mig bältet så "blåstes" stolarna upp och jag satt fast riktigt gott i stolarna.
Samma sak så gick luften ur när jag tog av mig bältet, lättare o kliva ur antar jag=)
Kändes inte som några standard comfortstolar med uppblåsbara svankstöd direkt, någon som vet vad dessa kallas?
Är de vanliga?

Vill veta vad jag ska leta efter i nästa Bmw köp=)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Den heter "utökad komfort" och är GUUUULD. kommer aldrig köpa en bmw utan utökad komfort!
st
83
stax
bmw m3
Hehe kan inte annat än hålla med dig där, verkar ju inte vara tokvanligt dock, MÅSTE ha sådana stolar i nästa bil=)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Oj och jag som trodde att det ingick med dessa comfort stolarna. Här detta nämligen på min e60. Öppnar man förarens dörr så går luften ur stolen och ratten åker upp i högsta läget. Stänger man igen dörren så går ratten till ursprungliga läget och stolen blåses upp igen. En mycket trevlig funktion.

MvH Bmw 4-ever
st
83
stax
bmw m3
Ja men det är nog de vanliga stolarna då, för dom här stolarna var nått helt annat, man satt som i ett par racingstolar typ fast man satt skönt;)
Kikade på blocket lite snabbt nu, men hitta ingen med dessa stolar.
Förutsatt att den som säljer vet om att dem heter "utökad komfort"?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Det finns bara 3st olika stolar. Std sport och komfort. Komfort här dessa justeringar för kuddar som blåser upp med speciell nackstöd och lårstöd.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det finns väl 4 stolar till E6x? Standard,sport, komfort och aktiva sport? Med aktiva sport så menar jag de som man i de flesta fall finner i M5an, dvs de stolarna som antingen kan justeras så att de blir tightare, eller så kan man låta bilen göra det beroende på kurva/körstil. Jag skulle gissa att denna 535a var utrustade med aktiva sportstolar, dom är de enda som "kramar".
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Att stolarna blir tightare det gör ju även mina stolar och dessa är comfortstolar. Stolarna blåses upp och man sitter riktigt fast i dessa, kan även justera det själv hur tight man vill ha det.
Aktiva stolar tolkar jag det som comfort stolar med massage och luftkonditionering.
Eller har jag missat nåt?

MvH Bmw 4-ever
st
83
stax
bmw m3
Jo fast det här var mer än svankstöd, eller blåses det upp för vid låren, svank och revben på Komfortstolarna med?
st
83
stax
bmw m3
Ingen som har hört om "utökad komfort" som residence skrev om?
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det fanns aktiva sidostöd som tillval till komfortstolarna. Tror det har utgått då jag inte sett det på senaste listorna. Du kan även få massage och ventilation till komfortstolarna. Utökad komfort har aldrig funnits till E60/61.

Det är förresten motor och wires som ändrar ryggbredden.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Utökad komfort - har jag aldrig hört talas om.

Komfortstolarna kan man göra tightare, men inte alls i samma omfattning som de aktiva sportstolarna.

Om stolen hade justerbar nackkudde - dvs att man kunde vika in ytterkanterna på nackstödet, så är det komfortstolar.

Har stolen inte den funktionen - så är det aktiva sportstolar.

Komfortstol årsmodell 03-06: Länk

Komfortstol årsmodell 07-10: Länk

Aktiv sportstol: Länk

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Robert verkar ha kommit på det.. :-))

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
st
83
stax
bmw m3
Blåses dessa upp/ner när du sätter i bältet?=)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som sagts ovan, om vi bortser från M-modellen fanns det tre huvudtyper av stolar till E6x-serien:
Standardstol
Sportstol, med eller utan elektriskt minne
Komfortstol.

För samtliga komfortstolar:
Standard - sidorna till ryggstödet aktiveras när tändningen slås på och de avaktiveras när tändningen slås ifrån - allt för att underlätta in- och urstigning. Ratten går också upp i högsta läget då tändningen slås från.

För komfortstolen fanns följande tillval:
* Aktiva stolar - sidorna till ryggstödet blåses upp när bilen svänger till vänster eller höger och erbjuder då större sidoskydd.
* Ventilerade stolar - små fläktar kyler benstöd, sittdyna och ryggstöd.

Aktiva stolar kan kombineras med ventilerade, vilket ger följande möjliga alternativ:
1. komfortstol
2. komfortstol med aktiva stolar
3. komfortstol med ventilerade säten
4. komfortstol med aktiva och ventilerade säten.

(Överkurs - exklusivt läder kunde också väljas till komfortstolen)

----
BMW CS #6212
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Du glömde massage...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
ja har för mig att det kallas "utökad komfort" men jag kan ha fel..

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller inte med Narvselius riktigt utan går mer på Robert J's linje. Jag har 455 Komfortstolar och 456 Aktiva stolar fram och det innebär är att det är komfortstolar med massagefunktion.

På dessa stolar kan man via en knapp blåsa upp sidostöden på ryggstöden på samma sätt som svanstöden och har man dom uppblåsta och stänger av bilen så märker man tydligt hur dom töms och startar man bilen så blåses dom upp igen.

Det automatiska sidostöden som finns som tillval för M5 (4MA) finns även till komfortstolarna och heter då 4MF. Dessa är vad jag föstått mekaniska och inte uppblåsbara.

Vilka alternativ en bil har syns enkelt på vilka knappar den har på mittkonsolen.

___
//Ulf
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Japp... glömde massagefunktionen och återvände för att lägga till. För sent! :o)

----
BMW CS #6212
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
I vår 545 e61 så har vi komfortstolarna, dvs dem bästa till 5-serie. Våra är dock grundversionen av komfortstolarna, dvs utan massage eller kylfläktar. Dessa har i alla fall sidostöd som "blåses upp" till förbestämt läge (minne) när man vrider på tändningen, och så "töms" dem på luft när man vrider av kontakten för att underlätta när man ska ut.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis, det är standard på komfortstolarna. Möjligt jag var lite otydlig när jag beskrev mina och även nämnde massagefunktionen vilken inte har något med sidostöden att göra.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.