AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.628

335, Automat eller Manuell, xDrive eller RWD?

Sida 1 av 2
NeZaN
Är sugen på att byta ut fläskberget mot en smal och smakfull 335:a, främst Coupé men är lite tveksam till vad man egentligen bör köpa.

Manuell är ju kärlek, men automatlåda är väldigt bekvämt, särskilt efter att ha kört auto. i ca. 10 månader. Har 335:an SMG-paddlar?

Fyrhjulsdrift är också trevligt men är ingenting jag kan påstå att jag föredrar, har tidigare bara haft bakhjulsdrivna BMW's. Är sjukt kluven över vad man ska köpa ifall det blir läge.

Vad tycker ni? Kom gärna med lite motiveringar till era val. Tanken är väl även att bilen ska vara lite mer av en säsongsbil, åtminstone inte köras under vintertiden.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
NeZaN
Vad bör man även tänka på att kika efter på en 335:a vid ev. köp?
Är det några för/nackdelar med någon årsmodell osv?

/NeZaN

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Beror ju lite på vad du har för budget och planer. orginal-stuk? Trimma? Styla? Bana?
Om du inte ska köra den på vintern skulle jag inte ens fundera på en X-Drive iaf. Paddlar på ratten är standard med DCT-lådan men inte standard på steptronic. Fast typ 50% av alla har det och det är verkligen ett måste tycker jag annars växlar den vid 6800v/m och det är aldeles för sent!

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Manuell, x-drive.

Motiverar med att citera en legendarisk Blocketannons: "Det är en körmaskin, inget spa!" :-D
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min 335 coupe är 4-hjulsdriven, och den ända nackdelen är något högre bränsleförbrukning. I övrigt finns bara fördelar med x-drive! Fäste i alla underlag och klippstabil i alla farter.
Automatlåda eller manuell beror på hur du har tänkt att använda bilen. För vardagsbruk är automat att föredra (den går ju att växla manuellt), men om man ska rejsa på bana är manuell mycket bättre.
mvh
Marin
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker det finns fler nackdelar med en xDrive 335i, tyngre och mindre responsiv bil samt sämre känsla i styrningen bland annat. Fyrhjulsdrift är inget tvång och har du inte ens tänkt köra bilen på vintern innebär 4WD endast nackdelar från mitt sätt att se på det hela. :)

//Bjersér
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Bjerser
Om du inte heter Sebastian Vettel, kommer du aldrig nånsin märka den extra vikten eller sämre styrkänslan.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nej själva vikten känner man inte av rent fysiskt, det är fyrhjulsdriften i sig som får bilen att kännas tyngre. Det har egentligen inget med bilens fysiska vikt att göra, en 3-serie med fyrhjulsdrift kan kännas lite sävligare i reaktionerna än en 5-serie med bakhjulsdrift. Sävligare, det hade kanske varit ett bättre ord än "tyngre"?

Och den sämre styrkänslan räcker det med att heta Agda, 85år, för att känna av. Klart fyrhjulsdrift och drivning på framhjulen innebär något negativt för styrkänslan jämfört med en bil där framhjulen endast behöver styra.

//Bjersér
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag sålde min 335i E90 i våras och kör numera 335xi E91. Bortsett från att den kanske drar något mer soppa så ser jag inga nackdelar med xdrive. Jag upplever den precis lika pigg, och styrningen är precis lika grym. Den stora skillnaden är att den får ner effekten i marken istället för att bara elda däck. Jag är sjukt nöjd, i synnerhet nu på vintern!

Ni som inte gillar xdrive, har ni verkligen jämfört en 335i med en 335xi eller går ni på ett strikt teoretiskt resonemang?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har inte märkt nån som helst skillnad mellan 335 awd och rwd, förutom något högre bränsleförbrukning och ett grymt grepp.
@Bjerser
Hur många 335x har du kört, eller är du bara en teoretiker?
Bjerser: Har du kört 335i med och utan xDrive? Med tanke på det du skriver antar jag att du aldrig har gjort det. Uppträdande för en bil med och en utan xDrive skiljer sig beroende på vilken modell det är.
Marin: Beträffande 335i och xDrive anser jag att hans inlägg tyder på teoretiker.
NeZaN
Kul med alla svar som skrivits! Verkar onekligen vara delade meningar kring dessa punkter. Jag är som sagt helt oberoende av varken det ena eller det andra. Jag varken behöver rwd för att bränna gummi då jag aldrig gillat det och xDrive kanske är överflödigt i Stockholm egentligen. Har visserligen det i dagsläget men vet inte om jag lyckats nyttja den direkt.

Normalt är jag en RWD/6Vxl kille, men då vi fått en liten kotte som i dagsläget är 5 månader gammal så blir det ju inte lika aktiv körning som man kanske kört tidigare. Det är väldigt bekvämt med automat, flickvännen avskyr typ manuellt spakande. Paddlar tycker jag är en oerhört bra kompensation för en manuell låda då man dels får växla själv samt slipper kopplingstjafs :) Så oerhört kluven. Men i dagsläget känns faktiskt Coupé/DCT mest aktuellt beroende på vad det kommer kosta mig.

Hur känner folket för Sedanen? Jag gillar faktiskt både Coupé och Sedan!

/NeZaN

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag ska iof inte heller rata xDrive eftersom jag vaken kört eller åkt en sådan 335, men vad är det som är så bra med 4wd på en bil man bara kör på sommaren om man inte ska trimma rejält och köra streetrace med den? ;) Min bil spann inte ens loss på 1an på torr asfalt när den va orginal...

Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Marin skrev:
Om du inte heter Sebastian Vettel, kommer du aldrig nånsin märka den extra vikten eller sämre styrkänslan.

Men väghållningen skiljer sig om jag inte har tappat mitt minne helt, då Xdrive inte kan fås med msport sänkningen, även om man har valt till fullt mpkt från fabrik?
Iaf vad jag läste mig till på e90post, rätta mig gärna om jag har fel!

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har kört E92 med/utan xDrive och samma motor under huven, men jag har aldrig kört en 335xi. Det finns dock vissa självklara nackdelar som kommer med att framhjulen driver på en bil, jag har svårt att tänka mig att E9x och xDrive blir "en helt annan bil" bara för att 35i-spisen hamnar under huven men det kanske gör mig till en teoretiker?

//Bjersér
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
100 kg är mycket extravikt, men visst - in en motorstark bil känns ju effekten av detta mindre än i en 320.. (jag är också en teoretiker i det här fallet, har ej kört 335x)
Har visserligen inte kört 335xd men väl både 320d och 320d X-drive. Jag måste nog hålla med Bjerser lite - det är faktiskt en märkbar skillnad i "körkänsla". Vilket man främst gillar är kanske en smaksak. Dock tycker jag ofta att många 4WD förespråkare överdriver systemets förträfflighet på barmark, tror vi alla är överrens om att X-drivens främsta fördelar är vintertid.

Sen är det säkerligen som så att systemet är anpassat beroende på motor och modell - hade jag haft en 335 som åretruntbil skulle jag tveklöst välja X-drive, gärna i kombination med automat.
Verdi
Kristoffer_L,
Även jag kan ge Bjerser lite rätt, även om jag jämför päron och äpplen. Min RWD 320d E90 med sportchassi och manuell låda var faktiskt lite roligare att köra lite mer "aktivt" med än min nuvarande 330xdAT.

Dock skiljer det rätt mycket i vikt och avsaknaden av sportchassi gör en hel del också. Plus då lådan. Automaten inbjuder till lugnare körning.

Exakt hur mycket som xDrive gör för skillnaden i upplevelse är svår att säga förstås.

Tycker ändå att xDrive är guld värt även på sommaren om det har regnat osv.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
335D Coupé med automatlåda och RWD hade jag valt :)

Eftersom du inte ska köra bilen på vintern och bor i stockholm så finns det väll egentligen ingen riktigt anledning att ha xDrive!

Nått sånt här hade jag köpt:
335i : Länk
335d : Länk

Båda är snygga, välutrustade ex. med M-paket och Automatlåda med paddlar på ratten. Det enda som fattas är blanksvarta lister invändigt :)

NeZaN
Har kikat lite mer på 335:orna nu och har främst kommit fram till att jag med 99% säkerhet kommer köra på Automat. Dock vill jag verkligen ha med paddlar. Är det några specifika årsmodeller detta inte finns på? Ser på de senare årsmodellerna att den nya växelknoppen finns där iaf, typ 2011->

Är även intresserad av att kunna facelifta om möjligheten finns. Är det någon årsmodell som sviker på den punkten?

/NeZaN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.