|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har sökt och sökt utan att hitta något, finns många trådar om svajande tomgång osv men har inte hittat nått som är likt mitt.. Så här ligger det till.. Bilen är en 325i -93 med M50 (vanos) motor. Bilen går bra, startar lätt, behöver inte snurra extra varv på startmotorn eller liknande utan allt verkar normalt. Kallstart så är tomgången normal. När däremot bilen har uppnått arbetstemperatur så ligger tomgången mellan 1000-1100rpm. Den går inte ojämt utan ligger stadigt på dessa varv. Även när man kör så går bilen bra, kan tyckas kännas lite orkeslös jämfört med mina tidigare 325or.. Bilen drar även mer soppa, ca 1,5-1,6L/mil... Bilen är nyservad (olja,filter,luftfilter,tändstift,ventilkåpspackning). Har även haft isär HELA insugssidan. Varenda packning och o-ring är bytt. Nya slangar m.m så allt runt insuget är OK, (har även testat spruta startgas). Ny lufttempsensor, ny vattentempsensor till motorstyrningen. Vad kan felet tänkas vara? Har varit med om bmws med trasiga kamaxelgivare och vevaxelgivare och de har inte betett sig såhär... En till sak som är värt att nämna, håller jag LITE gas när motorn är varm (så motorn varvar runt 2000rpm eller mindre) så svajar den, sjunker ner till tusen och sen går den upp, sjunker ner igen och så går den upp. Men så fort jag släpper gasen helt så slutar det, även om jag gasar mer (ca 3000rpm) då hålls varven stadigt utan problem. Vid körning ca 70km/h i 5an, håller jag då endast LITE gas så får jag samma fenomen, att den "svajar". Typ som att slå av och på, på gasen. Det känns som att läget mellan att "driva" bilen och "motorbromsa" glappar om ni förstår hur jag menar. Lät lite korkat men jag hoppas ni fattar poängen... LMM? Lambdasond? Spjällhusgivare? Vad kan det tänkas vara? Det känns dumt att kasta pengar på grejer bara för att testa, därför frågar jag här! Har inte fått igång mitt Inpa/Ediabas till E36, har inte konfigurerat klart mitt ADS interface med alla inställningar, annars hade jag kunnat felsöka bilen genom datorn och kanske blivit lite klokare... Oerhört tacksam för svar! /Crille | |
|
Kom igen nu! Finns mycket kunnigt folk här! Ge mig lite tips! Glömde även skriva att tomgångsventilen är rengjord.. /Crille |
|
|
LMM kan du testa själv genom att helt enkelt dra ut kabeln och se om det är någon skillnad. Om inte jag minns fel blir dock avgasreningen aktiv först när motorn är varm, att bilen går bra vid kallstart kunde i så fall indikerat att detta system på något vis är inblandat? //Bjersér |
|
|
lamdan skulle ja satsa mina pengar på! min förra 325 vanos drog 0,8 blandad körning! så nått galet är det! |
|
|
Tack för era svar! Bjerser, LMM kan väl "fungera" men ge fel värden (trasig) som jag fattat det? Om jag drar ur den så sätts bilen i ett "felsäkert" läge. Men som jag förstår behöver det inte betyda att LMM är trasig. Lambdan är inte omöjlig. Kanske börjar kolla där. Det mesta är ju redan bytt... Finns det något sätt att mäta upp LMM? /Crille |
|
|
Crille_B: Visst, men oavsett om LMM är helt trasig eller ger fel värden bör bilen gå märkbart bättre om givaren kopplas ur och går på de förinställda värdena istället. :) //Bjersér |
|
|
Jo, går bilen bättre är det ju en annan sak. OM det inte är någon annan pryl i styrsystemet som spökar!! Tack för ditt tips iaf! Någon mer som har några ideer? /Crille |
|
|
Har nu mest troligt löst problemet. Bränsleförbrukningen var hög tidigare och även efter att jag bytt tempgivaren till motorstyrningen. Larmet sa upp sig nyligt (DEFA) och jag monterade ur hela larmet även BMW startspärren som suttit där rätt länge. Dom hade ej använt startspärren i Defa larmet utan endast lindat ihop kablarna till detta. Så nu när allt är bortmonterat = bilen har stått utan batteriet påkopplat några dagar så har nu förbrukningen sjunkt kraftigt, snittar ca litern??? Jag gissar att adaptionsvärdena har nollats och jag kan inte tänka mig att något annat har med detta att göra? Hursomhelst, började jag felsöka varför tomgången är ca 1100rpm vid varm motor. Jag har tänkt att det har att göra med spjällhuset/TPS eftersom att bilen håller kvar varven rätt länge efter man gasat fullt å släppt tvärt? Mycket riktigt satt felet här. Det finns en justerskruv som man skruvar mot mekanismen för att justera att spjället är helt stängt när man inte gasar. Här har någon klåpare varit i farten... armen som ligger mot skruven var BÖJD med tång/polygrip (man såg märken) så spjället har inte varit helt stängt på tomgång. (Då antar jag att TPS inte varit i botten) När jag köpte bilen var där dålig tomgång pga att gummit/några slangar var värdekassa. Så troligtvis har ägaren då försökt lösa detta genom att "öppna" spjället lite och däremed få tomgång. Jag böjde tillbaka armen rak och nu är tomgången rätt både varm som kall. Ska vid tillfälle kolla och justera så det blir 100%... Att bränsleförbrukningen sjönk efter demonteringen av larmet/bortkopplat batteri har jag inte någon riktigt förklaring till.. Hursomhelst, tack för alla svar! /Crille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.