|
Sida 39 av 48
|
|
|---|---|
|
Länk Anmäld till Blocket, men inget händer som vanligt. Annonsen kvar utan info om Salvage:( EB |
|
|
Länk Vellinge bilcenter, seriösa? EB |
|
| Vad är issuen med SL55'an? | |
|
...skrotad i USA: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Länk | |
|
@pula: Det är inte på något sätt olagligt att sälja en bil i Sverige som tidigare varit krockad så Blocket kommer eller behöver inte göra någonting. Det är lite som att begära att Telia skulle stänga av telefonen för någon bara för att man inte tycker om vad de säger. ------- //Lövet |
|
|
Lövet@ Jag ger blanka f** i om det är olagligt eller inte. Här handlar det om moral och vilka etiska regler Blocket behagar att följa. Om Blocket hade en ruta som man var tvungen att kryssa i om bilen varit utdömd i annat land så skulle vi slippa importen av dessa bilar och slippa ha dom på våra vägar. Svensson som är blåögd och kanske inte har kunskap om hur man kollar upp en bils historia, skulle slippa bli blåst av dessa kvacksalvare. Telia liknelsen är btw usel;( snarare liknar det när man på Ica paketerar om gammalt kött och datumstämplar det som fräscht! EB |
|
|
@Pula Håller med, precis som man på Tyska Mobile.de måste fylla i om bilen varit krockad eller inte, det ska vara krav som du säger på det. Idag vägrar försäkringsbolagen lämna ut denna information, typiskt Sverige där man som vanligt försvarar den onde. Vellinge Bilcenter har en M5 E34 från 1995 de aldrig blir av med, många år de försökt, alla vet att den är skruvad med minst 10000mil. |
|
|
Vilka andra privata verksamheter ska av moralskäl tvingas avhålla sig från den typen av bilar tycker ni? Ska Statoil vägra tanka bilen? Ska ägaren inte få laga bilen på BMW? Ni måste ju förstå att Blocket är ett privat företag som följer den lagstiftning som finns. I den är det helt lagligt att sälja en krockad bil. Börja i den änden istället. ------- //Lövet |
|
|
Seriöst Lövet, vad är det du inte får ihop? Om skrotade bilar inte kan annonseras UTAN att det syns i annonsen så kommer ingen att försöka sälja en sådan bil på blocket till "ordinarie" pris. Ofta lagad med stulna delar från bilar i vårt land. Vi behöver inte, "Börja i den änden istället". Vad har Statoil, tankning, BMW och lagning med saken att göra? Vad är det för jämförelser du kommer med? Jag menar inte att dessa bilar inte ska få säljas, men.... Inte sällan drar dessa bilar också ner värdet på fina välskötta bilar. Jag undrar om du jobbar åt Blocket lr annonserar du själv ut skrotade bilar? Vi snackar här om kanske 20-30 annonser om året. Kanske är mörkertalet större vad vet jag. Jag kollar ofta bara tyska och japanska bilar. Jag menar inte att de inte ska annonseras ut, men att det ska synas. Jag tror att Blocket har råd med bortfallet av den inkomsten, men de är väl för giriga som de flesta kapitalister, att avstå den inkomsten. EB |
|
|
Pula Han har motiv för sina sägelser, mer än så behöver jag inte säga, du kan fundera ut själv :) |
|
|
Privata företag ska inte göra myndigheters arbete. Så enkelt är det. Och hur tillförlitligt tror ni en kryssruta skulle vara? Börja i rätt ände - lagstiftningen! Skapa ett register motsvarande car.info eller Carfax (USA-varianten) i offentlig regi. Att lägga godtycklig moralskyldighet på privata bolag är fel sätt. Liknelserna är alldeles utmärkta för att illustrera problemet - var går gränsen för vilka privata bolag som ska förbjudas ta i något som är lagligt? Antydningarna att jag skulle jobba för Blocket är gulliga men har inget med verkligheten att göra. Stega in på Västra Järnvägsgatan 23 och fråga om ni är sugna. |
|
|
What ever. Blocket borde ändå ta ett större ansvar. Framför allt när man som jag serverar dem fakta på bordet. Varför finns isf anmälningsfunktionen i annonserna? Vad är det man ska anmäla om inte felaktigheter eller lurendrejeri räknas? EB |
|
|
"Vi snackar här om kanske 20-30 annonser om året." Blev nyfiken på hur många bilar det handlade om så jag kollade i car.info's data. Just nu kan jag se 414 bilar som har salvage status på Blocket. Är säkert väldigt många fler än de som vi har lyckats hitta. |
|
|
Framförallt eftersom Blocket fortfarande inte kräver regnummer på bilar som annonseras. I den gruppen finns den stora mängden krockar och dumheter. Det finns liksom väldigt liten anledning att inte lägga in regnummer i annonsen om man inte har något att dölja. Blocket tillåter ju dessutom fejkade regnummer från bilhandlare vilket är rätt anmärkningsvärt. (I annonsformuläret alltså, inte huruvida regnumret syns på bilderna.) ------- //Lövet |
|
|
Betyder verkligen salvage i USA att det är skrot? Är det inte bara att den är för dyr att reparera? För skrot kan väl inte importeras till Tyskland utan det är därför de går till baltländerna? |
|
|
When a vehicle has been in an accident and the total damage exceeds a certain percentage of the value of the car (ranging from 75 percent to 90 percent), the insurance company will decide that it is not economically feasible to repair it and will declare it a "total loss." What happens next varies by state, but in general the motor vehicle agency will then issue a "salvage" or "junk" certificate to the car. This certificate means that the car cannot be driven, sold or registered in its current condition. Usually the insurance company sells the car to either a repair facility or parts dismantler. If the car is repaired, most states require that it pass a basic safety inspection before the motor vehicle agency will issue a new title. When the state does issue the title, it's "branded," so future owners are aware that the car has been salvaged or rebuilt. Check your state's laws on salvage title vehicles for more information. |
|
|
Att det är alldeles för enkelt/osäkert att annonsera på blocket fick jag själv erfara för nåt år sedan när en bedragare annonserade ut min bil och i mitt namn för att lura till sig handpenning. Annonsen såg helt seriös ut och bedragaren lyckades lura till sig pengar med. Sånt skulle onekligen minska rejält med en rimlig id-koll på annonsörer. Insåg nyligen att fakeannonsen ligger med hos carinfo också så historiken blir ju inte riktig ok där. Sen är det ju inte ett isolerat problem för us-bilar att inlösta bilar får nytt liv och kommer ut på vägarna igen, det händer ju hela tiden även med svensksålda bilar så nån form av offentligt register som man kan kolla sånt i vore nog inte fel. US-bilar har man trots allt chansen att kolla upp även om det inte är säkert att all historik är med där heller. |
|
|
Blocket har ju inte utvecklats sen Schibstedt tog över marknadsplatsen, fortfarande stenålder teknik och begränsade funktioner och man kan undra hur seriösa dom är egentligen, bara detta med regnr borde vara krav lägga upp, folk som gömmer regnr av olika anledningar ska inte få lägga upp annons om de är så rädda för diverse saker. En ide vore väl att grundarna av car.info började men en ny del där man kan lägga upp annonser men med rätt förutsättningar, det skulle med all säkerhet slå bort Blocket som marknadsledande med Bytbil, Waykee är ju en katastrof hur man utvecklat den platformen, bytbil är ok men saknar funktioner och är stenålder. |
|
|
Bytbil är nedlagt som företag och är numera bara en del av Blocket. Får se hur länge de har lust att driva den sajten vidare. Den har knappt nåt existensberättigande längre sen Wayke kom (som ägs av bilhandlarna). Hur länge Wayke orkar hålla ut ska bli intressant att se - 100 miljoner kronor i reklam räckte inte för att skaffa nån större mängd användare och man gör brakförluster årligen. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.