AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
397.447

Varning - till er som inte vill köpa krockade USA bilar (Bil33)

Sida 28 av 48
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
GE: På vilket sätt menar du att vi ska få svar på den frågan? Jag skulle vilja säga att det är omöjligt att bedöma utan att bilen mäts upp och synas på nära håll. Flera frågetecken finns. Förutom kosmetiska så som passning av skärmarna så vet man inte hur bilen blivit smälld, hur har det påverkat ramen i stort? Är bilen helt rak? Hur har torpedväggen blivit påverkad? Hur har rattstången blivit påverkad? Hur har airbagsen blivit ersatta, programmerade, bortplockade? Hur mår bältessträckaren? Ja, som du förstår så finns det en hel del frågor här som vi förmodligen aldrig kan få svar på.

Det enda jag vill ha sagt. Var försiktig med att köpa en krockad bil från USA som gått vägen via baltländerna. Det finns ingen ekonomi för säljaren att laga bilen på ett så bra sätt som möjligt. Farorna finns dokumenterade här och på många andra ställen.
Ja fast nu frågade jag inte om bilen utan om du har några kunskaper i ämnet reparera krockskador... ;-)
GE:
Jag har ingen erfarenhet av bilplåt/krockskador, men jag har jobbat med att laga andra produkter i bla stål, titan och aluminium. Att rikta upp skeva delar blir i princip aldrig lika starkt som det var från början. I min bransch gör det inte så mycket men i en bil skull jag inte acceptera det.
I filmen ser det även ut som att han rätar ut för mycket och behöver rikta tillbaks åt andra hållet igen vilket försämrar hållbarheten än mer.

Som jag skrev så har jag ingen ingående kunskap om krockskador så om delarna som riktas i filmen är en viktig del i krocksäkerheten låter jag andra diskutera. Men att de är i svagare skick än innan krocken kan jag garantera.
Helt rätt, för varje gång du böjer "normala" metallbitar som inte är specialbehandlade då försvagas de. Minns något kring det från högskolan (materialfysiker). Det finns dock material och legeringar som tål att böjas fram och tillbaka men tvivlar på att de är kostnadseffektiva nog att ha i bilar.
Dr.Dan
Hej,
Såg massa nya annonser på blocket från "Södertälje Bil", dvs rambil. Hade tänkt anmäla samtliga till blocket. Nån mer än jag som brukar anmäla? Har det hjälpt?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Murpz: Intressant det där med Porschen, än mer intressantare är vad rätten kommer att göra för bedömning av det hela.

Jag ägde en bil förut som hade varit med om en vandalisering och då blivit inlöst. En bilverkstad köpte den och ordnade alla skador (hellack) och sålde den sedan vidare.
Vid en Carfax kontroll som jag gjorde innan mitt köp stod det att den avregistrerats tillfälligt under ägandet av försäkringsbolaget. Men att den sedan tagits åter i trafik och besiktigats (under ägandet av bilverkstaden).

Alltså borde Porschen ha samma noteringar hos Carfax.

Bra av Porsche att blockera såna bilar när de får kännedom om nåt. Fler bilmärken borde göra samma sak! Då skulle man försvåra för alla som gillar att ta in bilar från USA via Litauen t.ex.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Dr. Dan: Så vitt jag vet gör inte Blocket nånting alls åt bilar av den typ som Bil33/RAMbil/Södertälje Bil annonserar. Även om dom får svart på vitt vad som har hänt med bilen tidigare.

Dessutom finns det inte mycket att hitta på dom bilar dom har i lager idag då de ofta döljer reg nr och på dom som har synligt reg nr finns ingenting att hitta när man googlar chassienumret.

Dock är ju t.ex. XRD564 en salvage bil men det framkommer inte så mycket mer än så när man googlar chassinumret.

TV4 borde göra ett nytt reportage om bilfirman och följa upp det som togs upp sist. Men det verkar ju inte gå att göra något åt deras affärsidé eftersom dom fortfarande är aktiva. Och Larmtjänst ska ju ha undersökt en del av deras bilar som jag förstått det?
Nystartat AB med annat folk i styrelsen Dock samma bostadsadress som nuvarande styrelse..(Måste vara trångbott i det huset) Länk

Telefonnr går till Rambil..
Länk
Vill bara varna, systematisk mätarfiffel på alla bilar,reparerade i Litauen, bort plockade airbag lampor,svetsade ratt stänger,fiffel,fiffel fiffel,köper ni där så blir ni definitivt en erfarenhet rikare

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Vad heter de där skojarna nu? Försökte leta Lexus, BMW och Audi i Södertälje men gick bet.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Åkte precis förbi området där det låg förut och det står fortfarande Södertälje bil på grinden, dock osäker på om det är någon aktivitet där.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Blocket:
Länk
USA:
Länk

___
//Ulf
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Undrar vad han har hittat på vägen? Tror att den smällen inte är speciellt snäll för chassiet då den helt missat deformationszonen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här dyker det upp nya varje dag...

Blocket
Länk
USA
Länk
Den är ju i alla fall prissatt en bra bit under okrockad sv-såld.

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fina bilar de har...

CTC546 - 5TDZA23C86S445243

Blocket:
Länk

USA:
Länk

CSY699 - 3D7KR28C16G236210

Blocket:
Länk

USA:
Länk

XHL832 - WDDHF8HB6AA112017

Blocket:
Länk

USA:
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sim: Vad var problemet med Dodgen?
Verdi
Dodgen: Primary Damage Water/flood
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Stackars folk som köper de där bilarna...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visar ju ganska tydligt vad Trend cars har för affärsidé...

___
//Ulf
Hemma hos Trend Cars 3NDCARS

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.