|
Sida 25 av 48
|
|
|---|---|
| Gick tydligen ruskigt fort att sälja VW Routan som nämndes tidigare...Borta nu. | |
|
För att expandera resonemanget kring detta lite så behöver det ju inte vara så att varenda ex-USA-bil med salvage eller rebuilt title är ett fusklagat vrak från Litauen. Men det är otroligt svårt att avgöra. I mitt sökande de senaste veckorna efter en cab har jag stött på nilar som har "rebuilt"-title, vilket ska betyda att bilen lagats i USA och inspekterats där, annars skall den inte kunna ha "rebuilt"-title. Men i inget av fallen har säljaren kunnat uppvisa NÅGON som helst dokumentation av reparationen eller var den utförts! Det förefaller mig att om man är seriös och inporterar en skadad men lagad bil så borde man vara angelägen att se till att ha den informationen, både för egen del och inför ev. framtida försäljning. Så utan dokumentation |
|
| ... måste man ju dra öronen åt sig och informera säljaren att fordonet i praktiken är osäljbart. | |
|
är det någon som kan kolla historiken på denna bil JTHFF2C22A2511196 Länk eftersom jag just fick höra att min Lexus är för dyr jämfört med den, men om man tänker på Södertälje Bil så antar jag att även denna är en importerad krockebil från USA? /Anders |
|
|
Enligt tråd på garaget.org är den smälld men det presenteras inga reella bevis: Länk ------- //Lövet |
|
|
Enligt Google cache har den Salvage titel från USA: Länk ------- //Lövet |
|
|
Det är ju bara att ta ut en Carfax för 99:- och kolla. Har den salvage-titel och har exporterats till Litauen ---> oduglig som jämförelseobjekt. Har den rebuilt-titel och det finns dokumentation på reparationen kan den vara relevant. Hur är scenariot i mera detalj? |
|
|
Såg det först nu men bakluckan är ju av europeisk modell (stor nummerskylt) så det tyder ju på att den (om det nu är en USA-såld) är lagad i Europa. |
|
|
En liten tankeställare... Länk (se sid 4) [x+VIN=y] |
|
|
Politby hur f.n ska en Svensk kille som köper en bil ifrån USA kunna visa upp historik på en krockskada, omlackering eller ngt som krävt ersättning ifrån ett försäkringsbolag??? Kan du visa upp fullständig historik på din begbil? är den omlackad? Omså är det en Salvage Titel. Flertalet av us bilar är Salvage Titel eller om de är i trafik Reubild Titel eftersom de då är lagade med lagliga delar mm.mm det är därför Salvage finns för man ska kunna visa att bilen inte lagats med stulna delar. Sen att Carfax i Sve skrämt upp folk med att alla bilar är krockade lik är en annan historia. Att jämföra bilar som importerats ifrån Litauen med direkt imp är lika som att säga att äpplet smakar päron. Om bilen är bra så är det bra. Skrot klassas som CD Titel unreparible och inget annat.....dessa kommer via Litauen. Köp en Sve bil som det inte finns ngn historik på om krock lack eller dyl. |
|
|
Vadå? Om jag köper en bil i USA så kollar jag givetvis via Carfax eller Autocheck. Har den då en salvage- eller rebuilt-titel kollar jag givetvis vilka skador den haft och var den reparerats. Kan inte säljaren redovisa detta avstår jag givetvis från att köpa den. Om din "svenske kille" importerat själv eller köpt en redan importerad USA-såld bil utan att kolla bakgrunden kan han givetvis inte visa upp någon dokumentation. Men den som köper en salvage-/rebuilt-bil och tar hit den medveten om historiken borde ju vara motiverad att ha koll på historiken, om han/hon är seriös. I USA registreras ju den här typen av information, så det är klart att man utnyttjar den. V b Litauen är det inte bara totalskrotade bilar som passerar. Jag stötte på en bil som först fått salvage-titel och sedan "rebuilt". Den gick sedan till Litauen, vidare till Estland och sen hit. DMV i Georgia kunde inte tala om var den lagats, "kanske i en annan stat" trots att det var där båda titlarna hade utfärdats. Troligen var den inte alls lagad innan den lämnade USA. |
|
|
oppe igen CUL037 CUL 037 Salvage.. Länk Cartime KB Malmö |
|
|
tilläg... enligt annonsen "Bilen är BMW Premium Selection certifierad"... wth?????? |
|
|
Det där med BMW Premium selection är bara dåligt utformad reklam. Verkar stå i alla Bmw annonser på Blocket nuförtiden, även privata, och är en länk till Bmw. Dock kan man undra hur seriöst Förenade Bil Malmö har testat bilen... |
|
|
DMV i Georgia kunde inte tala om var den lagats, "kanske i en annan stat" trots att det var där båda titlarna hade utfärdats....... Kanske för att de inte lämnar ut information om andras ägodelar, detta räknas som ett brott om du nu fått den infon. Bara ägaren kan beställa den infon via brev och check. Att det stod i Carfax att det fanns en ny Titel stämmer inte heller alla ggr eftersom deras register inte alltid stämmer med verkligheten. |
|
|
Hmm...kan även vara så att dina baltiska säljare förfalskat Titeln inte allt för ovanligt. Läste om en kille som köpt en Salvage Titel ifrån Litauen men i bilen och vid köpet fanns en ren Titel. Men vem bryr sig om bilen är fin och allt är bra..då är det ju bra. |
|
| Jo, förvisso men att säkra att bilen är OK är en grannlaga uppgift. Miltal, airbags, deformationszoner, lackering... | |
|
Ja därför är en rebulit Titel bil ett ok köp då man måste redovisa kvitton samt i vissa stater fotodokumentera reperationen. Då vet man att airbagen sitter där !!! Detta är ett krav för att bilen ska få en ny Titel. Annars hamnar den med Salvage Titel på auktion om den blir för dyr att laga i us. Eller om försäkringsbolaget inte vill ha kvar bilen. Ibland kan det finnas löjliga skador med Salvage på auktioner . Som tex en trasig kofångare. Men kravet kan vara att bolaget måste ta bilen till sin stat Och utföra reperationen där, då väljer de att sälja bilen i aktuellstat. Mygel med mil finns nog på hela vårat jordklot. |
|
| & andra sidan borde en bil med trasig kofångare inte löna sig att skeppa till Europa för en reparation ? | |
|
Jodå det lönar sig eftersom bilarna är billigare nya i USA. Dels skatter men såklart konkurrens , kolla på nätet. Ung. Samma som om du ska köpa en ny bil i ngt av våra grannländer. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.