|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 320d -07 för ett tag sen, förra ägaren servade bilen med stämpel i boken. Senaste servicen var för ca 150 mil sedan och då var det olja+filter som byttes. För ett par mil sedan tändes lågt oljetryck med gul indikering och xxxx-antal km kvar. Kollade stickan och allt såg ok ut. Varför den säger lågt oljetryck kan jag gå med på, men just att den visar mil kvar att köra känns ju väldigt konstigt. Om man har lågt oljetryck ska man ju stanna bilen omedelbart. Tankarna går åt att någon givare inte funkar som det ska men man vet ju aldrig. Någon som har varit med om samma problem eller vet vad som kan vara fel? Catch you on the flipside | |
| Oljelampan kan lysa endera gul eller röd. Röd lampa betyder lågt oljetryck (stanna omedelbart). Gul lampa betyder låg oljenivå. Genom tiderna har det ofta visat sig att flottörgivaren i tråget som ska larma för låg nivå ung. vid min-strecket på stickan, har krånglat och falsklarmat. Då lampan och stickan säger olika saker, är det stickan som gäller. (Lite som det militära förfarandet: När kartan och verkligheten inte överrensstämmer är det verkligheten som gäller ;)) Givaren bytes lämpligen i samband med ett oljebyte då tråget är tomt. tills dess gäller att kolla stickan då och då, precis som förr i världen. | |
|
Om du söker så finner du en lång tråd om att en del E46or, iofs mest M54 besinare drar lite olja mellan servicarna - långa intervall (~2500 mil/liter bensin). Min touring har fått 2 l och 700 mil kvar. Vet inte hur relevant det är för din diesel. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Tog vägen förbi bmw i göteborg och vad dom kunde få ut av infon nyckeln gav så var det dax för nytt bränslefilter? Varför den indikerade lågt oljetryck kunde dom inte svara på, men det är tydligen den servicen som väntar. Som farsan alltid sa när man va mindre, "Det enda i världen som är gratis är gröt och stryk". Catch you on the flipside |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.