|
|
|
|---|---|
|
Håller på att felsöka asc på min E38. Får följande felmeddelande av carsoft 38 Gas valve adjustment Vad menas med detta o hur ska det justeras? Har sökt på nätet men hittar inget. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kolla upp vajern från ställmotorn till trottelspjället, är den skadad eller av så får de enbart ASC varning. Vanligaste felet , annrs år du någ kika på nån justering på trottlelspjället som vajern går till. ev. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har kollat lite nu. Vajern är hel o motorn är isärplockad o testkörd separat så den fungerar. När jag slår på tändning så rycker det till i vajern men inte så att den börjar röra spjället. Har testat o spänna vajer mm utan resultat. Vajer är hel och går lätt så den är ok Om jag kommer ihåg rätt från min 540 jag hade så drog motorn ganska så mycket i vajern när man satte på tändning. Vid diagnos så rycker det till lite i motorn med, men jag tror det verkar vara något roligt elfel. Vid tändning så får motorn ca 10-10,5volt och impulsen vid diagnos ger högre strömstyrka så den rycker till lite men går sedan tillbaka till 10volt igen dvs samma som vid tändning. Så det hela beror troligtvis på att den antingen har för låg strömstyrka på tändning eller så får han för kort impuls när spjället ska riktas in? Han kan alltså inte rikta in spjället o därför får jag felmeddelandet. Frågan är hur man ska gå vidare nu. Jag har inte haft fungerande asc på bilen under min ägo och bilen har stått ute i 2år pga motorhaveri så det mest troliga är att felet uppkommit under tiden den stått. Har även fått indikationer på att asc felet gör att växellådan vägrar växla då dessa har samband o då bör asc fungerat när motorn rasade? Tips ang detta uppskattas då jag gärna vill provköra bilen o inte bara skruva, har bott i garaget senaste månaden så man börjar bli lite smått trött på bilen nu :) Någon som vet vilken strömstyrka det ska vara till ställmotorn på tändning?? |
|
|
då har vi felsökt lite till. Kom på att min 523 har asc med så jag gjorde lite jämmförelse med den bilen. Enl. realoem ska bägge bilarna ha samma nummer på ställmotor så jag tänkte testa den som jag vet fungerar i e38:an, men tyvärr var dom inte identiska men jag testade att mäta lite och e39:an har 9,5-10volt på tändning så där verkar allt vara ok. Bilen bör alltså ha normalspänning till motorn när tändning är påslagen. Tyvärr så var batteriet tvunget att laddas i e39:an så jag kunde inte göra fler jämmförelser idag. |
|
|
Har gjort en diagnos på min e39 för att jämmföra hur det beter sig. När diagnosen kommer till samma läge där det hoppar till i asc motorn på 740 så drar den spjället fullt ut på e39:an och gör en lägeskontroll av spjället. Vad kan det vara som gör att det inte fungerar på E38:an. Jag provade även att mäta på kabeln vid test och e39:an får en lika snabb impuls som E38:an. Allt verkar ju ok. på E38:an. Någon som har någon idé vad jag ska göra?? |
|
|
Då var äntligen problemet löst.. Det är så man får skämmas.. Tydligen så går det att sätta kontakterna till givarna fel. Dvs. att jag satt asc kontakten på givaren till spjällhuset o tvärt om. Nästan 1veckas felsökning innan jag kom på detta. Men nu är man glad iallfall. Alla problem försvann så asc fungerar, växellådan växlar som den ska och varvtalet går ner som det ska. Nu är det bara lite plock innan bilen kan köras in till bilprovningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.