|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
HD91: Tack för info och detektivarbete! Jo, priset är fortfarande högt i relation till årsmodell/ej facelift, import och om milen stämmer är man ju aldrig helt 100% säker på. Om skicket är som säljaren beskriver, bör det dock vara en av de finare 99, och han kanske är öppen för ett rimligt bud. peddan: Kommer du ihåg vilket pris den stod till 2006? Inte för det spelar stor roll idag, men om den var riktigt billig i förhållande till dåvarande marknad, kanske det berodde på dåligt underhåll, krock, mätarskruvning eller liknande? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Från den ena till den andra, har någon tittat på denna: Länk Visst, den är relativt långmilad, pre-facelift og har ruskig färg på panelerna invändigt (individual?), men å andra sidan svensksåld, två brukare och säljes av aukt. BMW återförsäljare. Det borde betyda att den är relativt välskött och i rimligt skick. Någon som kan säga något om den? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Den sista du länkade till Space_Ace ser ruskigt överprisad? Fälgarna är väll inte original M5? utan original fälgarna till E39 M-sport bilar Vad är det för takvinge och spoilerpaket bak på bilen? |
|
|
Headmaster: Jo, jag håller med dig, den är överprisad och fälgarna är inte orginal - det är ägarhistoriken och att den säljs via BMW återförsäljare (garantier) som tilltalar mig. Enligt bilpriser skall den ligga på 114 000 kr vid köp av bilhandlare, så det är ju ett överpris på ca. 35.000 kr. Sedan kan skicket evt. höja priset något och historiken, beroende på vad som bytts nyligen, sevice m.m. Om den är kanonfin och har ordning i allt kan den vara värd runt 120-125 k kanske? Frågan är hur mycket handlaren är villig att sänka. Det är därför jag gärna vill höra om någon har sett den "live" eller känner tidigare ägare? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Nja, den kändes sådär, tycker jag i alla fall. 18000 är väl varken lång- eller lågmilat. Panelerna är ommålade (ska vara Titan Line) och någon har "förstört" (eller förbättrat beroende på vilken syn man har) nackstöden fram också med någon slags tribal eller vad det kan vara. Dessutom extra läppar fram och bak, takvinge, mindre fälgar än standard (säkert suttit nåt extremt fläskigt tidigare som ägaren innan behållit) och M5-emblemet bak har varit loss av någon anledning och nu sitter det på fel plats. Alla dessa tillbehören gör den inte mer lättsåld och dom har ju ägt den sedan augusti så marknaden verkar dela den uppfattningen. Men gillar du specen och kan få tag på lister, nackstöd osv till bra priser (eller du kanske tom gillar den som den är) så är det kanske läge att kolla upp den närmare. Borde vara fint grundskick om de bestämt sig för att byta in den. Men mer än 110-115k känns dumt att betala. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
HD91: Tack för dina observationer, jag blev mycket klokare! Jag gillar inte färgen på panerlerna, i alla fall inte utifrån bilderna. Kjolpaket är också svårt att avgöra utifrån bilderna och tribal likaså, men det är inget plus för mig iaf. "Titan Line" är det "aluminium look" på panerlerna som menas? Det är helt enkelt ägarhistorik, svensksåld och BMW ÅF som är bilens fördelar och om priset kan komma ner på runt 110-115 k som du säger, kan jag nog leva med resten och fixa efterhand. Jag har som tur var inte så långt till Varberg, så det kanske blir ett besök snart. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Japp, den aluliknande Titan Line är standard vad det gäller interiörlisterna. Ädelträ var extra (ingick i heritage) och allt annat Individual (typ pianolack, björkträ, läderklädda lister mm). Ta en titt och känn på priset. Kanske är ett vettigt objekt om dom är villiga att gå ner en del (det blir dom tvungna till förr eller senare). Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
HD91: Japp jag har pratat med en säljare nu och skall in och titta på den i morgon, så får vi se "what's what". Servicehistoriken är jättebra och ägarhistoriken likaså. Inspektion 2 skall dock till om ca. 1.000 mil. Första ägaren har ägt bilen i ca. 400 mil (tydligen en rik svenskbosatt ryss) och sedan bytat in den, andra ägaren har haft den i över 10 år och är nu över 70, också en välhavande herre. Troligen inte våldsamt buskörd med andra ord. Listerna och mönster i nackstöd m.m. är individual och monterat från fabrik. Snyggt - nej, men annorlunda. Ingen rost och inte mycket stenskott. Däcken är bra, men fälgarna är som sagt inte orginal och det finns inga andra med och det är synd. Det kommer ju kosta en slant att skaffa orginalfälgar. Har sett några på blocket för 11.000 kr, är det normalt eller vad får man räkna med? Ja, allt hänger på priset helt enkelt. Om den är som han har beskrivit verkar det intressant, men vi får se hur mycket han vill gå ner. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Nej, nu drog dom på Lunds Bil tydligen en vals för dig om listerna och nackstöden. Be dom köra chassinumret GJ18371 mot BMWs centraldator så kommer dom få följande lista till svars. Finns ingen Individual-utrustning på denna bil. Den saknar kod för interiörlist vilket innebär att den hade standard = Titan Line. Nackstöden hade stått under kod 940 och en förklaring i slutet av listan. Så du kan ju be dom logga in och bekräfta Individual-identiteten imorgon när du är på plats där. Borde vara ett argument för prut sen :)) I övrigt låter det ju som en bra historik på bilen. Fahrgestellnummer WBSDE91010GJ18371 Typ-Code DE91 Typ M5 (EUR) E-Baureihe E39 () Baureihe 5 Bauart LIM Lenkung LL Türen 4 Motor S62 Hubraum 5.00 Leistung 294 Antrieb HECK Getriebe MECH Farbe AVUSBLAU METALLIC (276) Polsterung PRAEGELEDER/LE-MANS-BLAU (O5LB) Prod.-Datum 1999-09-15 Sonderausstattung Nr. Beschreibung 265 REIFEN DRUCK CONTROL (RDC) 346 CHROME LINE EXTERIEUR 354 GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE 403 GLASDACH, ELEKTRISCH 415 SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE 441 RAUCHERPAKET 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 609 NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL 629 AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN 672 CD WECHSLER 6-FACH 842 KALTLAND-AUSFUEHRUNG 863 SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA 885 SCHWEDISCH/BETRIEBSANL./SERVICEHEFT 896 TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Serienausstattung Nr. Beschreibung 210 DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) 216 SERVOTRONIC 261 SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE 302 ALARMANLAGE 423 FUSSMATTEN IN VELOURS 430 INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND 459 SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY 488 LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER 494 SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER 500 SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG 520 NEBELSCHEINWERFER 522 XENON-LICHT 534 KLIMAAUTOMATIK 548 KILOMETERTACHO 555 BORDCOMPUTER 710 M LEDERLENKRAD 775 INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT 785 WEISSE BLINKLEUCHTEN Information Nr. Beschreibung 473 ARMAUFLAGE VORN 602 BORDMONITOR MIT TV 694 CD-WECHSLER VORBEREITUNG Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
HD91: Tack igen för suveränt detektivarbete, det kan säkert komma till nytta i morgon :-). Det står dock: 775 INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT, dvs. innertak i antrasitfärg? Jag vet inte mycket om individual programmet, men är inte detta en del av det, eller är det ett helt vanligt tillval eller t o m standard? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
775 är det mörka innertaket. Standardutrustning. Tyvärr felaktigt benämnt Individual redan från början av någon outgrundlig anledning. Även solskyddsglaset heter Individual och är ett vanligt tillval. BMW har mer och mer förstört begreppet Individual. Nu är det snarare ett varumärke med egna kataloger än en möjlighet för kund att göra en personlig beställning. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
HD91: O.K. tack för klargörandet :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Det här med 70-årig gubbe som ägare är ju annars en klassiker om man vill få ner premien. Var inte så säker på att bilen är "gubbkörd" ... | |
|
Mixtus: Visst är det så, men samma ägare i 11 år tycker jag är ett gott tecken hursomhelst. Hur han kört vet jag dock inget om. Finns väl ingen som rent av "gubbkör" en M5:a, inte ens om man råkar vara "gubbe" :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Med stylingen den Avusblåa har är det mindre troligt att den brukats av en 70årig gubbe. Mer troligt en gasglad/stylingglad yngre. Om jag ville ha en fin M5 E39 hade jag valt bort den direkt. 1, Gjort sig av med originalfälgarna och ersatt dem med vinterfälgar 2, Hängt ditt extra spoliers fram, bak och över bakrutan 3, Fixat egen design på nackstöden 4, Målat interiörlisterna lila! Är redan det tillräckligt illa att klicka vidare att jag personligen tycker Avusblå är en av de tråkigaste färgerna på M5 E39 och att det passar sämre med Chromeline spelar mindre roll är den fin i övrigt går det att leva med. Men stylingen får varningsklockorna att ringa. Mvh Stephan |
|
|
Håller med Stephan, inget jag skulle ta i med tång faktiskt. Lila, herregud ?? |
|
|
Stephan & captain: Om jag blir seriöst intresserad av bilen ringer jag givetvis upp tidigare ägaren och pratar med honom, jag har kontaktuppgifterna. Jag misstänker att stylingen gjorts av första ägaren, men det är inget jag vet säkert. Jag håller i övrigt med er på alla fyra punkter och det ser ruskigt ut på bilderna. Kanske det ser bättre ut live, men det är väl tveksamt. Det mesta går dock att ändra, men priset skall vara därefter. Jag åker hursomhelst förbi i morgon och så tar jag det därifrån. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Space_Ace: Stylingen har gjorts av första ägaren. Den senaste ägaren är mycket riktigt en herre strax under 70 år som har en trävarufirma här i stan. Har sett den på vägarna och den har alltid körts lugnt. /Masten |
|
|
Masten: Tack för den informationen, det är trevligt att höra :-) . Vet du annars något om bilen värt att nämna? It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Space_Ace: Nix, tyvärr! Jag har tittat på bilen men tror det är bättre att du bildar dig en egen uppfattning om skicket. /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.