|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Efter snart ett års glidande i min 750 E38 (som absolut skall behållas) börjar jag bli sugen på en manuell med lite mera drag - som motpol till 750s tillbakalutade komfortglidning. En E39 M5 verkar ge mest "bang for the buck". Som frågan lyder, vad tror ni om att köpa en sådan best nu på vintern? Priserna bör väl vara lite lägre än på våren, men många kanske inte vill annoncera ut sin pärla förrän till våren, så utbudet är sämre? Provkörning kanske också är ett problem, då de flesta är avställda och på sommardäck? Har någon av er köpt M5 på vintern och kan komma med lite tips? Jag har spanat in en handfull på nätet som verkar intressanta och tänker snart börja åka runt och titta på dem live. Men om någon här på forumet sitter med en dylik bil i fint skick och funderar på att sälja, så kontakta mig gärna! (info@oedegaarde.dk eller 0430 910 09) Jag har finansiering i ordning och är just en sådan "endast seriösa köpare", som ofta efterfrågas i annoncer :-). Jag hade tänkt mig ett tak på ca. 130 000 kr, vilket jag bedömt utifrån utbudet på nätet nu verkar realistiskt för en fin svensksåld bil. Har jag rätt i det? It's better to burn out - than to fade away. | |
|
130 ska absolut köpa en bra bil. Inte marknadens finaste lågmils 03:a men en helt OK facelift med inte för mycket km. Svensksåld om man har det som krav bör vara fullt möjligt. Finns drygt 200 svensksålda E39 M5 så ingen bristvara. Utbudet är sämre på vintern, men priserna har sjunkit rejält på dom under sensommaren och hösten så dyker rätt bil för dig upp har du ett utmärkt läge. Många som annonseras just nu verkar vara i bruk, så då är det bara att styra hemåt. Men nackdelen med dessa vinterbilar är ju att dom kan vara lite sunkiga i plåt och lack. E39 är inte ung längre. Personligen hade jag nog föredragit en som inte sett vinter på länge, om man nu inte får ett kanonpris så budgeten tillåter saker som hellack och liknande. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Tack för mycket vettigt svar HD91 och skönt att jag inte ligger helt tokigt i min prisuppfattning. Jag tänker kolla bilen jag köper mycket noga ang. rost och historik, så långt det går. Svensksåld är inget ultimativt krav, skicket i relation till priset betyder mer, men jag inbillar mig ändå att risken för mätarskruvning är mindre än en importare. Dessutom kostar helförsäkringen ca. 4-5000 kr mindre pr. år för svensksålda (för mig i alla fall) och det betyder ju också en del. Jag har ju läst en del om hur svårt det är att sälja bensintörstiga bilar på sistone, men hur mycket påverkas M-bilar av detta? Med andra ord, är det mycket prutmån utöver t ex priserna via bilpriser.se? It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Space_Ace: Gör som jag: Kolla inte på prislappen initialt. Börja med att kolla på bilen. Är den en kandidat för din del så talar du om för säljaren vad du är villig (kan?) att ge, resten är upp till honom. Jag skambudar aldrig men ger rimliga bud med tanke på mil/skick, och hittills har alla utom EN accepterat mina bud, ibland så sent som 1 mån senare... Sedan finns det säkert undantag om man kollar på extremt fina bilar, där kan jag tänka mig att säljaren har övertaget... | |
|
Dawwe: Tack för din input! Jo, jag planerar att titta på åtminstone 5 olika bilar och ge vettiga bud på de som tilltalar mig - jag är inte heller typen som skambjuder. Sedan får vi se om det går att komma överens med en av dem :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Länk Space_Ace: Vad tycker du om denna bil? Pris/Mil/Färg/utrustning tycker jag ser klockren ut. Kan dock inget om historik på bilen och upp till dig om du gillar färg kombo. // Mvh |
|
|
Vira20: Jo, aboslut en trevlig bil och en av mina utvalda att titta närmare på, särskilt om den blir nybesiktigad och de fixade fälgarna ingår. Det får nog bli en tur både till Stockholm och till Skåne och titta på bilar vad det verkar. Annars gillar jag denna: (Länk och denna (även om det inte är facelift och lite dyr dessutom): (Länk och sedan denna, eftersom det mesta är bytat på den och den säljs via firma (Länk Särskilt den blå (ej firma) tilltalar mig, men efter att ha kollat historiken, ser jag att Michell & Co har varit ägare till den i 5 dagar (2011-11-11 till 2011-11-16) og sendan står föregående ägare på bilen igen. Verkar lite konstigt och jag har läst en del dåligt om den firman här på forumet. Kan ju finnas en naturlig förklaring, men misstänksam blir man. Någon som har sett den live och vet något om den? Det gäller i övrigt även de andra bilarna :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Hmm, länkarna funkade inte, provar igen: Den blå: Länk Den röda: Länk Den blå (från firma): Länk It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Den röda i Kronoberg har jag provkört i höstas, pm:a gärna för mer info. MVH Peter |
|
|
peddan: du har powerpost :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Av dom bilar som visats så tycker jag den som Vira20 länkar till känns mest intressant. Skulle absolut leta efter en facelift om jag va du! Mvh Mathias Länk |
|
|
tattern: Jo, jag gillar också den! Facelift står högt på önskelistan, men är inget krav. Denna ser också intressant ut och finns mycket närmare mig. Dock är priset fortfarande högt med tanke på årsmodell och import: Länk Jag får helt enkelt ut och titta på några olika i verkligheten. Alla ser ju bra ut på bilderna, men verkligheten är alltid annorlunda. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Den röda 1999an (eller 1998) är ju Patrik Karlsson gamla Länk det står Martina Karlsson på bilderna men har för mig att det var styvdottern. Dock är det ny ägare nu men tror Patrik ägde den länge och han var mycket pedantisk (iaf vad han skrev). Tror han även hänger här på AP.... |
|
|
hmm kan en tidigare ägare vara en Sören också ? Btw, ush va jag inte gillar bi-color inredning speciellt i bilens färg, totalt smaklöst. Men vet att många gillar det. |
|
|
Nja vet ej...regnumret ROO888 heter inte bilen i annonsen från kronoberg iaf. Eller är det olika röda M5:or på bilderna? MVH Peter |
|
|
Vira20: Riktigt häftiga bilder, tack för det! Den bilen verkar vara värd en närmare titt. Pedantskött är alltid bra, även om nya ägaren kanske inte föjlt upp lika bra. Om du, Patrik Karlsson, finns här på forumet, får du mycket gärna berätta lite mer om den :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Bilderna i annonsen är från Patriks M5a ROO888! Isf lånade bilder. Länk | |
|
Vira20: Regnr. ROO 888 är till en Toyota Yaris och har inget med bilen att göra. Har sett ändra lägga in "fejkade" reg.nr. när de fotar, bl.a. en E38 750 jag kollade på för ett år sedan. It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Såg det nu. Hittade bilen på lite bmw m-bilar möte i eskilstuna men givetvis så var regnr suddat. Peddan kanske kunde reg? | |
|
Regnr på den röda 99:an är ROZ487. Såld av Novation i Uppsala 2006, så det borde vara en bra bil om en auktoriserad handlare byter in den. Ska man ha en 99:a måste det vara en av de bättre. Fast priset är ju ganska tilltaget. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
| Ok, på så vis, ja då är det den bilen, det konstiga är att bilen var riktigt billig när bmw sålde den 2006, minns att kvitton låg med bland pappren när jag kikade på bilen. Undrar varför? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.