|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt mig en E34 som jag först hade tänkt ha bara över vintern, men nu när jag haft den ett tag så börjar jag bli mer o mer sugen på att ha kvar den även efter vintern, ställa av den mot sommaren och skaffa en till bil då. Under sommaren så är tanken just nu att jag ska göra iordning den så att den är i bättre skick än just nu iallafall, sen får vi se till vilken höjd det hela tas. Själva frågan är att lacken är ordentligt tilltygad, grovt tvättrepig, några djupare repor, samt otroligt nopprig, har försökt tvätta och avfetta riktigt ordentligt men nopprorna ger inte med sig, har kollat lite extra på just nopprorna och det är inte rost utan någon form av skit som sitter ordentligt fast. Vad skulle ni säga är det bästa tillvägagångssättet att få ordning på det här utan att ge sig på o lackera om det hela. Tänkte nämligen att jag ska prova o få lite styrsel på lacken innan jag överväger att lacka den på nytt. Har läst massor av andra trådar men har inte hittat någon där det verkar som att lacken är så ovårdad. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara | |
|
Jag hade detta problem med en av mina bilar. Körde Meguiars 105 rubbing. Blev jätte fint. Kör med en ulltrissa så avverkar det lite fortare än en skum trissa. Uppnår du inte önskat resultat så skulle jag våtslipat lacken. Sen rubbing och polish och slutligen lagt en Lackförsegling. Med våt slipning garanterar jag dig du blir nöjd. Det viktigaste är att du kollar hur det ser ut väldigt ofta. För man avverkar rätt fort. /Fredrik |
|
|
Får prova med rubbingen först då och se hur resultatet blir, ska ju gå över hela bilen så får se om jag känner mig så kräsen att det blir våtslipning. Har aldrig gjort något sånt här förut, så kan ju lätt säga att jag är riktigt grön och har ingen som helst aning om hur mycket man vågar köra innan det blir för mycket. Men som sagt det märker vi o går det åt helvete så är det inte en bil i prisklassen att man går i personlig konkurs. Tur det! Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
|
Är du helt grön på polering eller våtslipning? Angående våtslipning så får man vara väldigt försiktig där plåten böjer sig tex. Då avverkar man bra mycket snabbare än på en plan plåt yta. Sen angående polering så anser jag att en roterande maskin är ett måste. Det är mycket svårare att köra en sån men kommer man under fund med hur man går till väga så finns det inget som slår det. Och för att inte få 100 000 000 hologram och repor ska man inte köpa billiga trissor. Det förstör mer än det gör nytta. Och tryck inte när du är grön utan låt maskinen jobba och kör inte för fort. Lätt att bränna lacken! /Fredrik |
|
|
Helt grön på både våtslipning och polering. Har läst en hel del om hur man ska göra, och tanken är väll i början att lära mig grunderna på den här bilen eftersom att den antagligen ändå ska bli en projekt bil. Våtslipning har jag provat på en gång för att jämna ut en yta på en gammal bil jag hade för bra länge sen, kan väll säga att det blev sådär. Tack för tipsen hoppas nog att detta ska bli bra när det sätts igång Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
|
Vad är det för noppor du har på lacken? Tjär-, asfaltsfläckar eller är det flygrost? Vad har du använt för avfettning? En petroliumbaserad upp till dörrhandtagen som gärna får verka 5-10 min och sedan applicera en alkalisk avfettning för att lösa övrigt smuts samt få bort kallavfettning. Spola med högtryck. Är bilen fortfarande knottring kan du lägga på kallavfettning igen och svampa, spola därefter av bilen med en typ trädgårdsslang. För att få en len lackyta bör du lera (claybar) bilen för att undvika att skit fastnar i polerrondellerna/paden. Spola bilen igen och torka noga. Maskera all typ av plast för att undivka att bränna sönder den och få vita kritfläckar. Polera därefter bilen med lämpligt polermedel (eller rubbing, kalla det vad du vill). Är bilen repig får man börja med något lite grövre medel och därefter gå finare och finare för att få bort ev sliprepor och hologram. Som avslut lägger du ett vax eller om du vill ha något mer hållbart, ett lackskydd. |
|
| Och våtslipa är väl inget direkt att rekomendera om du känner dig osäker. Det är ett väldigt omfattande jobb om du vill ha det bra, se länk: Länk | |
| All skit ska gå att få bort med ett bra kallavfettningsmedel och därefter polish - rubbing. Är det däremot färgstänk, blir det svårt att få bort. | |
|
Nej Jörgen, du får inte bort all skit med kallavfettning. Kallavfettning använder man enbart till den nedre delen på bilen för att lösa asfalt och tjära. Har du ex.vis fått trädsav på bilen använder man alkalisk avfettning. Kvarvarande trafikfilm är den man svampar bort med schampoo. Är det t.ex flygrost så är det lera eller syra som gäller. |
|
|
För att få bort flygrost finns det ytterligare medel som inte är sura utan mer åt det pH-neutrala hållet. Ypperliga exempel är Iron-X ( Länk ) och Wolf Chemicals Gel Wheel Cleaner - The Brake Duster - Deironizer Decon Gel ( Länk ). Den senare fungerar även som fälgrengöring men kan mer fördel läggas på hela bilen för att få bort flygrost. /Masten |
|
|
Det är inte tjära o sånt, flygrost vet jag faktiskt inte ens vad det är. Som sagt helt grön på det här med att faktiskt ta hand om bilen, föregående bilar har bara slitits och inte brytts om ett dugg. Men tänkte eftersom att detta är ett bra och billigt objekt så är det ju helt perfekt att lära sig lite på den för om det går riktigt illa spelar det ju egentligen ingen roll. Däremot va jag in under bilen och kollade lite noggrannare idag och det va ingen vacker syn, har en del rost att ordna i sparklådor och dylikt om bilen ska klara besiktningen, samt lite bromsrör osv. Så ser ut att bli ett riktigt bra sommarprojekt! Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
|
Ja alltså helt ren måste bilen vara innan man ens tänker tanken att polera som Jonasjonas säger. Och visst, våtslipning känns aningen overkill om man är helt grön på allt vad gäller bilvård :p Som sagt. Se till att få bort all skit, sen kan du börja arbeta med lacken. /Fredrik |
|
|
Okej helt grön inom allt vad bilvård heter är väll att överdriva, tvätta, avfetta, vaxa o sådär har jag väll lite koll på men just polering o allt sådant där man faktiskt kan lyckas skada lackan, där är jag helt ny. Ska bli väldigt kul o se vad det blir utav det här. Kan ta lite bilder imorgon under dagen så ni får se hur objektet ser ut. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
|
Varför vaxa bilen om du inte rubbat och kör polish? Lägga på vax på en opolerad bil är ju totalt meningslöst. Du måste fått en riktigt grisig yta. Själva poleringen gör man ju för att fixa ytan på lacken. Vax eller försegling lägger man på för att skydda det man åstakommit! /Fredrik |
|
|
Mest för att alla alltid pratat om att det blir så mycket lättare att tvätta av den senare, plus att jag aldrig riktigt lagt någon vikt vid att ta hand om bilen på det viset så det har egentligen inte spelat mig någon större roll. Men har börjat prioritera om litegranna vad gäller sådana saker. Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.