AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.364

E34 525 -94 utan avgaskrav?

Lo
55
LordGoder
525iA -94
Jag har köpt en E34 525 -94a. Bilen är en direktimport.
När jag fick hem regbeviset så följde det med en lapp där det stog att fordonet ej innefattas av avgaskrav, eller något i den stilen iallafall, har inte lappen här just nu.
Det jag undrar är om det verkligen kan vara så att det inte är något avgaskrav på bilen, dvs att dom inte gör avgasmätningar vid besiktningen, det låter lite för bra för att vara sant.

Och om det är så att dom inte gör några avgasmätningar, hur kommer det sig?

Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

så står det på alla import, och nej bilen slipper inte ifrån avgaskraven
Det brukar gälla flyttgodsbilar som får dispens och enbart mäts enligt de mildare kraven som gällde innan katalysator, dvs innan ca 1988. Enabrt CO mäts.
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Okej varför står det på alla import bilar?
Låter helmysko haha

Det står inte på alla importbilar, vad har du fått det ifrån? Endast vissa bilar brukar ha dispens och dessa brukar vara flyttgods som jag skrev. Kanske finns fler som får kan få dispens men importbilar få ej dispens automatiskt.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Om din bil sålts ny i Sverige så hade generalagenten varit tvungen att lämna garanti på avgasreningen i 5 år och 8000 mil om jag minns rätt. Detta var ett lagkrav i Sverige. På en importbil så gäller inte detta krav på generalagenten och det brukar stå en kommentar om detta på regbeviset. Jag gissar att det är denna kommentar du menar.

//Göran
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Nu har jag lappen framför mig, jag måste ha drömt precis innan jag skrev första inlägget, för det står inte alls som jag hade för mig.
Det står såhär: Miljöklass 3. Kravtillhörighet L1. Avgaskontrollspecifikation A162/91.
F99B Importerats för eget bruk
T31F Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation.

Då måste ju det där innebära att det är precis samma avgaskrav som för alla svensksålda E34:or, och att generalagenten aldrig har haft något ansvar för att avgasreningen funkat som den ska?

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Helt rätt.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.