AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.916

Måste däcket rotera i pilens riktning?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tjena!

Jag satte på vinterdäck på bilen i helgen. Men av misstag så har två däck monterats på fel sida av bilen. Det gäller det högra fram och det vänstra däcket bak.

Ni vet ju att det brukar vara markerat med en pil på däckets sida åt vilket håll det ska rotera?... här roterar de två däcken åt "fel" håll alltså. Så jag skulle behöva skifta de två för att "rätsida" på problemet. Men jag undrar då, är det verkligen nödvändigt?... är det viktigt att de roterar åt "rätt" håll? Vad händer annars?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mönstret på däcket för ju bla ut vatten, så om du inte önskar vattenplana råder jag dig att skifta..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är dubbdäck, mår inte däcken bra av att byta rotationsriktning - risken är stor att många dubb lossnar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Surt misstag, men det är nog bara att kröka ryggen en gång till och byta, tyvärr. Sjukt jobbigt om du måste plocka bort vinterdäcken, plocka på sommardäcket på ena hjulet för att kunna skifta för att sedan skifta tillbaka till rätt vinterdäck.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nästa gång kommer han ihåg att kolla riktningen dock. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Att missa en sån sak säger en del......;-)
Vad säger det då?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Det är bättre att man upptäcker misstaget på garageuppfarten än när man ligger i diket. Haha! Bra sagt!

Jag bytte faktiskt dagen efter att jag skapade tråden här. Risken för vattenplaning var anledning nog för mig att byta. Rätt ska vara rätt, så är det bara. Det är sällan som man kan komma undan.

Jo, det var jobbigt att göra om det. Men gör om och gör rätt! Så är det bara. Och jag som hade gjort fälgar och däck så rena och fina, och lagt in dem i påsar. =)

Dagen när jag bytte till vinterdäck talades det om snö och dåligt väder. Men det var fortfarande stabilt väder och det var torrt ute. Dagen efter vart det regn eller snöblandat regn. Det var då jag upptäckte problemet. Så när jag skulle skifta de två däcken så var både underredet och däcken blöta och skitiga. Och där var jag... och skiftade däck. Så det var extra surt att jag var tvungen att göra det i så dåligt väder. =)

Men man lär sig... jag kommer garanterat att titta minst tre gånger extra på pilarna nästa gång jag ska byta!

Men jag har fuskat lite. Jag har inte smutsat ner sommardäcken. Tanken var att jag skulle använda pallbockar. Men där sket det sig, för jag hittade ingen stadig punkt att sänka bilen på. Är det verkligen bara 4 lyftpunkter på en E36?

De enda förstärkta lyftpunkterna som jag känner till är de två som finns på vardera sida om bilen. Men dessa är ju upptagna när man lyfter bilen där med domkraft. Finns det ingen lyftpunkt under motorn på E36? Eller måste man improvisera om man ska lyfta hela framvagnen?

Så att jag var tvungen att använda en nödlösning den gången. Jag gjorde så att jag lyfte höger sida med domkraften som följer med bilen. Den satte jag i hålet och lyfte upp bilen på så sätt. Sedan placerade jag en pallbock vid lyftpunkten på undersidan och sänkte bilen så den stödde sig bara lite grann på pallbocken. Jag lät både pallbocken och domkraften stå där, som en extra försäkring om att det ska stå stadigt och inte välta.

På vänster sida bak lyfte jag sedan upp med den andra domkraften som jag normalt använder för däckbyte. Sedan var det bara att ta av hjulen och skifta sida. Jag lättade förstås lite på muttrarna redan innan jag började lyfta bilen för att slippa gunga den i luften. Jag sänkte bakre däcket först och sedan framdäcket.

Vad säger ni om den här nödlösningen? Första tanken som jag får är att det förmodligen inte var bra att lyfta bilen på det sättet, alltså att lyfta den korsvis på det sättet. Jag misstänker att det utsätter karossen för onödiga påfrestningar. Även om inget kommer till skada så är det inget som jag skulle göra om eller rekommendera någon annan. Men det var som sagt en nödlösning, och jag var desperat och frustrerad - en dålig kombination.

Behöver man byta däck så ska man lyfta bilen vid ett hjul och sedan sänka den innan man går till nästa hjul. Vill man lyfta upp bilen för att jobba under den t.ex. eller byta två däck på samma gång vilket många också gör så ska man lyfta hjulen parvis, dvs. antingen lyfta upp båda fram- eller båda bakhjulen samtidigt. Man kan också lyfta det ena hjulet först och sänka bilen på en pallbock och sedan göra likadant på den motsatta sidan (dvs. inte lyfta vid hjulet bakom eller framför det hjulet man just har lyft utan man ska lyfta vid hjulet på andra sidan av bilen.

Någon som tycker annorlunda?...

Så hur är det med lyftpunkter egentligen på BMW bilar? Hur ser det ut med dagens BMW bilar? Är det någon skillnad mot de gamla? När jag googlar så ser jag att det är en och annan som klagar på att det är fattigt med förstärkta punkter på BMW bilar. Det verkar vara mest amerikanare som klagar. Det är klart, det går ju åt det hållet idag att det blir allt mindre saker som man som hobbymekaniker eller självfixare (DIY) kan göra på bilen utan att lämna in den på en märkesverkstad.

Är det någon som vet om och var man kan få tag på det där specialverktyget som man kan stoppa in i lyfthålet på en E36 och lyfta upp bilen med? Det är som en rund tjock metallplatta, ca 8 cm i diameter, som är svetsad vid ett rör. Det har formen av en stor godisklubba. Vad den gör är att den ger dig extra lyftpunkter för domkraften. På så sätt får man fritt utrymme under bilen så att man kan placera pallbockar där utan att domkraften står i vägen. Jag har sett såna till salu på Pelican Parts (www.pelicanparts.com). De påstår att det är s.k. BMW specialverktyg, men jag har inte sett det någon annanstans än hos just Pelican.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar placera pallbocken under bärarmarna vid de stora fästpunkterna fram.
De är garanterat starka nog att hantera vikten...

Gummiplattorna som är avsedda att lyfta bilen i använder jag för att lyfta bilen som är tänkt.

Mvh
Johan B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.