|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag är intresserad av Lahega’s produkter och undrar (som nybliven BMW-ägare) vad ni använder eller kan rekommendera i deras produktsortiment? Jag hörde nämnas om någon effektiv avfettning att spraya på torr bil, som efter högtryckstvätt lämnar en i stort sett ren och grusfri lack (förenklar tvätt t.ex vintertid). Därefter fanns en mildare avfettning som kunde appliceras och som kvarlämnade en mycket bra glans efter borttvättning. Dock finns det en uppsjö av Lahega-produkter med liknande namn och egenskaper, så här undrar jag produktnamn på kemikalierna beskrivna ovan eller alternativt vad ni använder eller kan rekommendera? Ge gärna även tips på doseringar som är lämpliga och inte skadar lack. :-) Frågar om Lahega eftersom jag var nyfiken och ville testa just deras produkter. Några produktexempel från hemsidan: ------------------------------------------- Prorange Active Wash 05w Prorange Auto Wash 48w Prorange Easy Wash 86w WashEye Autosafe 500 WashEye Autosafe 648 Prorange Clean Solv 07w Prorange Tar Solv 71w Washeye Catol Biol X WashEye Herobiol Extra WashEye Herobiol Flash WashEye Herobiol Original Washeye Herosolv 20 Lahega Biorol 806 Lahega Microl 101 Prorange Microl 648w WashEye Microl 133 WashEye Microl 648 WashEye Microsafe Power Mvh Erik i Västerås | |
|
Har själv kört på väldigt många märken och däribland Lahega. Just avfettningen från Lahega va jag nöjd med. Kommer ej ihåg vad den hette. Har gått över helt på Meguiars sortiment och det är inte likt något annat jag kört med förut. Bara en sån sak som rubbingen och polermedlen är sjukt trevliga produkter. Körde min baklucka med Meguiars rubbing. Och bara med rubbingen blev det bättre yta än om jag kört Lahega rubbing,polish och vax. Dem har avfettning men jag har aldrig testat den. Men kolla med Larry på bilvardsgrossisten.se. Han är sjukt trevlig och fruktansvärt kunnig. /Fredrik |
|
|
Dåligt med feedback här (förutom ett svar :-) ). Då blir det klart bättre resultat att direkt vända sig till Lahega Kemi AB ;-), som säger följande: För att få bort tjärfläckar använder du en petroleumbaserad (kall)avfettning. Du kan välja mellan Autorange Asphalt Off, Tar Solv 71w eller Herobiol Extra. Annan trafiksmuts tar man bäst med en alkalisk avfettning. Till en privatperson rekommenderar jag den färdigspädda WashEye Power Clean eller Autosafe 648 eller Easy Wash 86w. De två sistnämnda måste spädas innan användning. Den sistnämnda ger tydlig glanseffekt och är ett jättebra val om man (ibland) vill fuska och hoppa över schampo och svamp (se nedan). Både kallavfettning och alkalisk avfettning hjälper mot salt. För fälgarna kan du använda Autorange Wheel Cleaner. Speciellt bra på att ta bort/hålla borta den gula oxidationsfilmen som man annars lätt får på vintern. Kemi är en del i att få bilen ren. För att få bort det sista av smutsen, den så kallade trafikfilmen, behövs en försiktig mekanisk bearbetning med schampo och svamp. Speciellt viktigt på en svart bil som annars kan se grå ut. Använd Autorange Car Shampoo som ger både avrinning och glans. Följ noga anvisningarna på etiketten för respektive produkt. |
|
|
Rent generellt är jag väldigt nöjd med Lahegas produkter och rekommenderar dem varmt. De brukar dessutom lyckas väldigt bra i de svenska "putstester" som görs! ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.