|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken då. Finns det nåt serviceläge på torkarna, typ som på Citroen C5 där man duttar till spaken med tändningen avslagen? Då ställer sig torkarna rakt upp och parkerar där, så man lättare kan byta blad. Har provat samma manöver på 540:n men det händer inget. Skulle ju vara bra att kunna parkera torkarna rakt upp på den också. Finns det nåt knep som jag missat? | |
| Stäng av bilen när torkarna är i högsta läget. Så måste jag göra när jag skall byta på 740'n. | |
| På e38 finns serviceläge men tyvärr inte på e39. | |
| Vad?? Har ni aldrig stängt av bilen med torkarna på? Åtminstone på min E39 -96 stannar då torkarna rakt upp, lämpligt för tvätt m.m. | |
| Hm, det är ju bara att fälla ut torkarna? | |
| marin: Går inte på e38. | |
| Nej, men det gällde väl en E39 540? | |
|
Det går inte att fälla ut torkarna på E39 heller. Det går att lyfta dom en liten bit bara. Dom är ju halvt gömda under huven normalt. Jag kollade på några gamla foton för att vara säker, och där ser man att bladet på passagerarsidan ligger helt gömt under huven, medan bladet på förarsidan ligger halvvägs under huven. Inte en chans att fälla upp dom när dom är parkerade alltså. Då är frågan, är mina feljusterade och ligger för långt ner? Dom sveper ju som dom ska i alla fall. Vänsterbladet sveper hela vägen mot A-stolpen, så det ser riktigt ut. |
|
|
Jag bytte torkarna på min E39a utan problem och utan att stanna torkarna med tändningsnyckeln, men veti17 hur jag gjorde?! :) Kan inte minnas annat än att jag fällde ut dom, häktade ur spärren och "gled ut" med bladen. Brukar fälla ut dom när jag tvättar och då står dom ju i bottenläget. Fälla ut förresten, som du säger är det ju bara 30 grader eller så. |
|
| Jo nu vet jag, man fäller upp torkarna de decimeter som går, skjuter låset som håller torkarbladet åt sidan, trycker bladet nedåt/ifrån armen så lossnar det. Sedan in med nya! | |
| Men utöver att torkarna går att lyfta en del då de ligger i diket, så har ju bilen "serviceläge". Min har det i alla fall och det kan vara ganska praktiskt när man tvättar. Dels för att man då kommer åt att tvätta i diket. Sedan kommer man åt vänsterbladet ordentligt, så att man kan avlägsna trafikfilmen med kniv, sprit eller vad man nu hittar på. | |
| Hur sätter man dom i serviceläge då? | |
|
Som jag skrev; Om man stänger av bilen när torkarna är på så lägger de sig vertikalt på rutan. Även om de ligger i diket mellan intervall väcks de till liv och klättrar upp på rutan. Detta gör jag ofta av misstag i regn. Även om torkarna går i normalfart, lägger de sig i intervall när bilen stannar och man glömmer att de är på. Sedan stänger man av, tar ut nyckeln och när man försöker åla sig ur bilen startar de och går upp på rutan. |
|
| Ah, läste inte noga nog, trodde du menade att du med precision slog av nyckeln i rätt ögonblick! | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Mina kan lyftas lite i läget längst ner. De är inte gömda under huven så att man inte kan lyfta dem lite. Detta räcker för att enkelt byta ut dem och även tvätta under. |
|
Bengt c: På e39 går torkarna inte rakt upp när man stannar bilen utan detta fanns endast på e38:or som var utan regnsensor. Om torkarna på din bil går upp när du stannar har antagligen grundmodulen på din bil blivit utbytt och man har monterat en begagnad från en e38, eller så har det blivit nått knas med modulen eftersom denna funktion inte ska finnas på e39. "Fick" själv denna funktion på min bil när jag hade något fel i min grundmodul. |
|
|
Jaha, där ser man. Jag tror faktiskt inte detta "serviceläge" nämns i min (tyska) manual till bilen, så det ska väl antagligen inte vara där. Min E39 är f.ö. utan regnsensor. Den där "grundmodulen", vilken är det? Är det någon av modulerna jag ser när jag ansluter Carsoft? ZKE/ZVM, EWS, LCM/CCM etc. Jag tror mig minnas att någon av modulerna kommunicerar ett datum som är nyare än bilen. Daniel, när du "Fick" denna funktion på din E39? Uppstod den då av sig själv i samband med något annat fel, eller har den kommit efter att "grundmodulen" blivit utbytt? |
|
|
Grundmodulen hör till ZKE, står typ för central karosseri elektronik, dit hör även två mindre moduler som sitter i fram dörrarna. Modulen i min är utbytt eftersom bilen varit brandskadad och jag haft den som ett projekt. Tyvärr kan jag inte säga om funktionen fanns direkt eller om den kom senare men jag märkte den först när jag använt bilen ett tag. Modulen lagrade en hel del felkoder och servotronic fungerade ej och jag provade även att koda om styrenheten enligt bilen men det hjälpte inte så jag bytte modulen igen och då började allt fungera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.