AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.299

Utredning DSC-system för E46

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
DSC-systemet har börjar bete sig konstigt. Vid körning sätter antispinn-systemet in såfort man gasar, typ extrem överkänslighet. Misstänkte först det kunde bero på de mjukare vinterdäcken, men har höjt trycket och trixat och testat och såhär har det inte varit innan med dessa däck i ett par år. Felet uppstod även innan jag sattde dit vinterdäcken. Något är alltså trasigt.

Vid lite längre körningar har antispinn-lampan vid något tillfälle övergått till att lysa konstant och då har även handbroms- och antislirlampan tänts med fast sken. Nästa gång jag startat bilen så blinkar endast antispinn-lampan igen. Dvs det "glappar" i systemet.

Har ju kollat lite och felen som kan vara aktuella verkar vara att en (eller flera) ABS-givare är trasig. Eller ett relä till en ABS-givare. Eller hydraulaggregatet till ABS, som jag tror är detsamma som styrdonet. Eller om hydraulaggregatet består av en pump och ett styrdon, kan vara så också.

Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen vad DSC-systemet består av för komponenter? Finns en hel uppsjö av olika hydraulaggregat i LAGA-databasen.

Någon som känner igen min problembeskrivning som har tips att ge hur jag ska lokalisera felet? Hade den på felsökning och den uppvisade felkoderna att samtliga ABS-givare var trasiga och det innebär ju att diagnosinstrumentet inte är att tro på. Vad är nästa steg, antar det måste vara att resistans-mäta på resp givare eftersom det troligaste är att det är felet? Bör inte vara så svårt och ta så lång tid att göra detta?

Någon som kan tipsa om vilken märkning jag ska leta efter på ABS-styrdonet om jag ska köpa ett begagnat eller till vem jag ska skicka det för reparation om det är trasigt? Jag har en e46 330i från 03.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
jag har nu nollställt felkoderna som fanns som sa att alla 4 givarna var trasiga!

Var ute en sväng och antispinn-lampan blinkar såfort man ger gas. Inga andra lampor lyser. Måste väl vara en av givarna som håller på att ge upp, eller gett upp?

Verkar ju helt enkelt som att givaren helt plötsligt börjat lira långt utanför sitt mätområde!

Ingen annan som haft samma symtom? Finns inget skrivet om detta i forumet, bara om att lampor tänts med fast sken, osv...
Det där är ett möjligt fel då resistansen i troligen minst två givare börjar drifta.
Systemet räknar helt enkelt fel pga att givarsingnalen ljuger litegrann.
Vanligen måste flera givare vara slitna för att fenomenet skall uppstå.
Det kan även vara så att kransen givaren läser på är väldigt skitig och eventuellt rostat sönder.
Eftersom du fick felkod på givarna så rekomenderar jag att helt enkelt byta alla fyra givare. Passa på att borsta rent kransen med en stålborste när du byter.

HP
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
ok, man kanske ska börja att testa att rengöra kransen på alla fyra.

Frågan är om det går att resistansmäta upp vilka givare som är slitna/defekta?

Vad jag förstått så ska man vid uppkoppling kunna "köra" varje givare var för sig och kanske bör man då kunna fastställa vilken/vilka som inte beter sig normalt?

Är det lika enkelt att byta givare på e46 som e39? Har läst nånstans att givaren på e46 kan vara fastrostad så man måste borra bort den...

Tycker dom fastnar lika lätt på e39 .. typ.
Bilens eget diagnos system är minst likabra som att mäta upp givarna, bilen mäter ju upp dom åt dig enkelt sagt.
Eftersom du hade felkod på alla fyra givarna så är alla fyra utanför signalvärdet och bör därmed bytas.
HAde det bara vart en givare som vart trasig så hade felkoden talat om vilken givare det var.

HP
Föresten, Varför tror du att diagnosinstrumentet inte är pålitligt?

HP
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
frågan är bara om man kan lita fullt ut på diagnossystemet, i många fall får man ju falsklarm ur detta system har man ju insett. Bmw-verkstaden gjorde felsökningen och de tyckte själva det verkade orimligt med att alla 4 givarna skulle vara slut.

Jag får väl köra diagnos en gång till nu efter nollställning och se vad den visar.. Därefter ta ställning till om jag ska försöka fixa detta själv med begagnade grejer eller köpa nya eller låta märkesverkstan göra jobbet...

Troligen är det inte abs-aggregatet iallafall, hualigen. ABS-funktionen funkar, den fick jag testa idag i halkan..
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
när givaren/givarna är bytta, måste jag nollställa felkoderna då för att få allt att funka som det ska?

Det är ett och samma aggregat som sköter ABS, Antispinn och Antisladd funktionen. Den innehller en pumpmotor och ett antal reglerventiler.
Mjukvara avgör om det är ABS, Antispinn eller Antisladd som skal aktiveras. Det finns ingen hårdvarumässig skilnad systemen imellan utan det är bara frågan om vilken matris i mjukvaran som aktiveras. Alltihop kan va aktivt samtidigt i vissa körfall enkelt sagt.
Jag vågar nästan påstå att det är givarna, Väldigt ovanligt att det är något annat.

HP
Nej det behövs inte nollställas. Det skall börja fungera så fort rätt värde från givarna läses in.

HP
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
okej, så hade det varit aggregatet hade förmodligen systemet lagt av. Lite långsökt så skulle det kunna vara på gång att lägga av kanske.. men du har nog rätt i att det är givarna. Har bara svårt att tro att det skulle vara samtliga! Jag hade en e39 innan och när bilen började bli lite till åren så började givarna ge upp, men inte samtidigt, utan de kom en efter en..

mvh
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
HP, har du erfarenhet av eller skulle du rekommendera att köpa givarna på Schmiedmann?

Någon annan som har erfarenhet av deras prylar?

Deras abs-givare kostar ju typ en fjärdedel av vad givarna kostar på Mekonomen!
Bm
174
Bmw_NK
2002-70
Schmiedmann har samma prylar som Bmw för det mesta. Jag skulle då inte köpa dem på Bmw då det nästan garanterat är dyrare.

Men kolla här först same shit different name (pirat? funkar minst lika bra säkerligen) Har själv köpt lmm till e46.
Länk

Men gör rent först på alla! Så du kan konstatera att de är trasiga (ifall du inte har lust att köpa nya givare först)
Lär ju vara samma felmeddelande ifall den inte har kontakt som att det är för mycket skit i vägen

Mvh NK
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
jaha, nu var jag och skruvade isär en av givarna, valde ut VB på måfå för att se hur grejerna satt. Den satt rätt ordentligt, men gick att få loss efter lite trixande. Det var en del rost och skräp runt kransen så rengjorde med stålborste så gott det gick.

Vips, så funkade systemet som det ska igen, helt otroligt! :)

Olika Bmw-verkstäder har sagt att jag ska räkna med att det både är ABS-styrdonet för nästan 20 000 kr som jag kommer få byta, eller att jag ska räkna med ett flertal timmars felsökning... Jag som är en mycket ovan mekare ser troligen ut att ha fixat detta själv på mindre än 2 timmar. Hm, vad säger man?

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Tack förresten HP! Bra tips :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.