AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.260

E39: Växla stolar

Be
278
Bengt C
523i -96
Hej. Jag har en E39 -96 som gått 22.000 mil. Nu tänkte jag att; om jag byter plats på framstolarnas klädslar (tyg), kommer dessa vara ungefär lika slitna den dag bilen ska på tippen. Annars misstänker jag att förarstolen har hål om ett par år och passagerarstorlen kommer att vara i nyskick vid skrotningstillfället.

Hur svår är en sådan operation? Finns det någon som reparerat en förarstol med delar från en passagerarstol? Jag fattar ju att reglagen sitter på olika sidor och passagerarstolen har en sensormatta för airbag. Dessa delar måste om inte annat mixtras med. Men kanske att t.ex. ryggstöden kan byta plats i sin helhet. Finns där någon med erfarenhet av liknande kirurgi?
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Åk till skrotet istället och köp dig ett par fina stolar. 600kr för båda på returbilen.
Be
278
Bengt C
523i -96
Alltså, min bil HAR fina stolar. Passagerarstolen är i nyskick och på förarsidan är allt helt och rent. Tyget är bara lite "platt" i utseendet, vänster sidostöd är lite "nopprigt" p.g.a. in/ursteg. Bilen har den finaste interiör jag över huvud taget sett. Tyget verkar vara mycket mer slitstarkt än de ljusa varianterna. Det finns inga hål, inga fläckar, sömmarna dammsugs regelbundet.

Att finna ett förarsäte i bättre skick, med rätt klädsel, på skroten är utsiktslöst. Möjligen då en passagerarstol och i sådana fall kvarstår ju frågan...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag såg i ett forum någon som bytte bara den del man nöter på när man sätter sig i förarstolen, han bytte med passagerarstolen. Kommer dock inte på vad jag skall söka på för att hitta tråden (på engelska).
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Jag köpte en beg passagerarstol på skroten där skinnet var nära nyskick och flyttade över det på min förarstol. Hela ryggstödet gick att flytta över med stomme och allt, men sitt-delen fick jag kränga av, tillsammans med stoppningen. Det var lite bökigt men annars inga större problem. På köpet fick jag värmesitsen att fungera igen. Måste erkänna att jag inte tänkte så mycket på sensormattan... Kopplade bara in allt och fick ingen varning i systemet. En extra sensormatta i förarstolen antar jag ignoreras av systemet. Blir kanske lite mer jobb med detta om du skall skifta stolarnas plats.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Förarstolen har ingen sensormatta. Man förutsätter helt enkelt att det alltid sitter någon där när bilen körs :)
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
LMAO :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hahaha den var bra :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.