AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.138

Elfel eller poltergeist? 540iT e39

An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Elen har "försvunnit" tre gånger idag?

Första gången var jag för att tvätta bilen i gör det själv hallen. Hallen var full och jag ställde mig i kö för att komma in. Jag stängde av bilen och gick in i hallen för att kolla om det var någon som snart var klar. När jag kom ut till bilen igen var passargerarfönstret nerdraget till hälften, något jag inte kan minnas mig gjort. Jag hissade upp fönstret och vred om tändningsnyckeln och plötsligt dog allt.... ingen el till någonting. Min första tanke var att en av kablarna till batteriet måste hoppat av. Jag går ur bilen och öppnar bakluckan, DÅ TÄNDS BELYSNINGEN och allt är som vanligt. Jag kollar batteriet och allt ser ut att stämma.

Två timmar senare, jag ska skjutsa barnen, vrider om nyckel och allt slocknar. Kommer ihåg "baklucke knepet" går ut och öppnar och allt fungerar pånytt som det ska.

Senare, ska fickparkera och det regnar som tusan. Jag hissar ner framrutorna för att få någon som helst sikt lägger i backen och kör en halv billängd, ALLT Slocknar, men tänds efter någon sekund och allt fungerar pånytt som det ska??

Jag har försökt återskapa felet genom att hissa rutor vrida på tändningsnyckel osv utan resultat...

Någon som har någon ide eller någon bra kontakt hos en exorcist?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Kan det vara så enkelt att kabelstammen till bakluckan har skador pga nötning?
Verkar vara ett vanligt fel på vissa modeller, finns många trådar om det.

(men om du samtidigt får "myrornas krig" på navigatorskärmen och hör röster inne i bilen så skulle jag ringa katolska kyrkan för vägledning :)
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Nu dog elen helt när jag vred om tändninsmyckeln. Startmotorn hann surratill sedan slocknade allt:(
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Bakluckan var också låst ioch med att all el var död (så har det inte varit tidigare). Jag fick klättra in för att komma åt nödöppningen. Efter att jag ruckat på plusskabeln på battereiet så kom elen tillbaka. Det luktade lite bränt, men lukten försvann snabbt. Kabeln satt inte hårdare än att jag kunde lossa den med handen så jag lossade den, satte tillbaka den och försökte dra åt kabelskon så att den skulle sitta men muttern var dragen så långt det gick. Jag ruckad och rörde på kabeln för att se om det var något glapp, inget hände även då kabelskon fortfarande inte satt helt fast.
Bilen startade och jag kunde köra hem (skönt att slippa åka kommunalt)
Om det nu är glapp i plusskabeln från batteriet, varför är det då bara det när jag ska starta? Efter att ha lossat plusspolen så var färddatorn nollställd, det har den inte varit de tidigare gångerna då tid och datum varit korrekt. Kan det vara något annat som glappar som sitter i anslutning yill plusskabeln?
Du behöver se över anslutningen till batteripolerna, de får inte sitta lösa eller gå att lossa med handkraft. Att felet visar sig just vid start är inte så mystiskt, startmotorn drar mycket ström och det är då som felet oftast visar sig.
Snart nog så bildas det oxid och felet förvärras, du behöver lossa kabelskorna och borsta rent, och se till att de klämmer åt ordentligt när de spänns fast.

FP
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Hej Folke
Tack för svaret
jag ska se över anslutningarna idag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.