AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.307

Skramlande Katalysator

Har en kat som har börjat skramla. Några tips? Är det bara att byta och till vad?
Är det bara hos mig det skramlar....?
Förslag?
el
174
elite
745i E65 -03
Normalt sett är det bara att byta.

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er....
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hade lite kat-skrammel i min förra bil (E39 528) och jag fick det uppkollat. Enligt meken så funkade katten utmärkt trots skramlet, men för att få bort skramlet var det bara att byta hela hela katalysatorn. :(
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Månsson: kolla mailen.
HAr bytt på min ena på 540 E39an i december för att i april byta till två nya feritta racekattar, logisk va?:)
BMWs kattar av den första modellen till E38 och E39 har sina svaga sidor. Skramlet man kan höra inneifrån katten. Främst vid körning över fartgupp mm är innehållet som lossnat. Vill det sig illa kan keramiken inuti åka runt och till slut täppa till ena röret med följd att om man laddar för fullt samtidigt stoppa flödet, dvs avgaserna tvingas tillbaka, booom....
Rådet är byt kat. Vad man sen väljer för katalysator orginal, unviersal eller racekat det kan de vise träta om i årtionden:) Lyssna med någon bra verkstad om dettta är mitt tips.
Mvh
Asken
39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Hej Månsson,

Asken har rätt men jag tror att motorn har ett skyddsystem som slår av cylindrarna vid för högt avgasmottryck. Detta var i varje fall vad som hände då mina kattar gav upp. Till slut gick det inte att varva mer än till 2500 rpm innan skyddet slog till. Var då tvungen att slå av och på tändningen innan cylindrarna kom tillbaka igen.

Jag bytte till 2 st. metalliska 3'' racekattar från A-Alt.Avgassystem (www.a-alt-avgassystem.se/katalysator.html) á 3600 kr/styck + 800 kr = 8000 kr för montering hos Avgasteknik i Uppsala (de är återförsäljare för katalysatorerna), dvs ca hälften mot vad två nya originalkattar kostar. Det har fungerat perfekt hittills och är kanske en budgetlösning jämfört med Feritta.

Enda skillnaden, förutom att jag slipper att fjuttköra, är ett något dovare ljud som dock inte är påträngande.

Jag hade tänkt att behålla de gamla originalkatalysatorerna men de visade sig vara totalt finito, det återstod nästan bara pulver av keramiken. Inte undra på att bilen gick dåligt.

Lycka till!
hej!

på treserien kan i alla fall värmeskyddsplåtarna runt kattarna börja skramla. på min gamla 325:a jag hade tidigare mosade jag in stålull i glappet, vilket höll bra. du känner väldigt enkelt om det är felet, eftersom mina plåtar gick att ruska flera millimeter i alla ledder. det blev knäpptyst!

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.