AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.783

HJÄLP! Efter lite buskörning så började motorn låta som en traktor plus tappad effekt

ja
59
jakkkep
320i Sedan - 88
Tja! Har en BMW 320ik turbo konverterad (0,4 ladd).
Var ute och buskörde lite och pressade motorn litegran, gick bra ett tag sen började bilen låta som en traktor och gick mycket sämre, kollade under motorn och det var mycket olja där under vid tråget osv, vad kan det vara?

MVH Jakob
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Du har antagligen blåst toplockspackningen, och vid 0,4 så är det nått som är riktigt fel....
CDrom hur kan du veta om 0,4 bar är "fel"?...
ja
59
jakkkep
320i Sedan - 88
Okej, men ska inte motorn gå varm då?
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Kolla om en vippa vikt in skägget.
Ti
608
TimS
325i -88
0.4 är laddet han kör med dagligen innan det hände antar jag...

är det jätte jätte mkt olja och hur mkt är mkt olja hehe? oljeslang eller hål i blocket/toppen mkt?

topppackning..

lyft ventilkåpan o kolla vipparmarna..

låter som en traktor kan den göra när vev/ram lager har gått..

Topplockspackning elr vevlager?
ja
59
jakkkep
320i Sedan - 88
Okej, inte överdrivet mycket olja faktiskt. Hur kollar man vipparmarna då? Ska man se om dem har gett upp? Tvekar på att det är toppen, jag kan ju köra bilen.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

på vilket sätt går den som en traktor? håller den bra temp?
kan lika gärna vara någon excenterrulle på någon vippa som har vridit sej
CD
396
CDrom
Det jag menar är om topplocks packningen har gått vid 0,4 bar så är det nått som är på tok fel.
Ti
608
TimS
325i -88
Lyft på ventilkåpan så ser du alla vipparmar.. Ventilkåpan sitter fast med typ 8 muttrar storlek 10 och 2 muttrar som håller fästet mellan insuget o ventilkåpan (om den sitter där)Finns även en slang kopplad till kåpan som behöver släppas på(under insuget typ)
Vipparmarna kan ha gått av, eller som jorgen sa om excentrrn.. Då får du kolla avståndet på alla..

Har du kollat så turbon laddar som den ska? Gör den det så gissar jag på lagerras = traktorljudet (självklart kan ja ha jätte fel)

Kolla runt motorn oxå o hitta vart den där oljan kommer ifrån.

Topppackningen kan väl gå utan dom dära 0,4 baren så så kan man inte resonera eller?

CD
396
CDrom
klart den kan gå iaf men oftast beror det på nått som är fel.

Den "ska" iaf hålla för ca 1,5 bar på en bra mappad setup, kanske mer.

Iom att det är ett snik bygge så kan de på så sätt vara att den spikar satan och och packningen kan ha gått i bästa fall.

På mitt gammla snikbygge laddade jag 1bar körde bilen som brukis/lek i två år ca 2000mil. utan problem men jag höll iaf koll på bränsleblandningen med en bbl.
ja
59
jakkkep
320i Sedan - 88
Det var en vipparm på avgassidan som hade gått sönder, tack för hjälpen alla :) hur stor är risken att ventilen har pajjat?
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Tror inte det är någon fara att ventilen fått stryk. Ta ett komptest.
ja
59
jakkkep
320i Sedan - 88
Okej ska göra det imorgon! Tack!
Okej CD förstod inte riktigt hur du menade :)

Ganska vanligt att de går på M20 verkar det som
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.