AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.176

Kostnad att bygga om M5 E39 från RHD till LHD?

Är det någon som har ett hum om hur mycket det kostar att bygga om en högerstyrd bil till vänsterstyrd? Räcker ca 20.000 för material om man köper det som går att få tag på skroten och resten nytt? Vad är det som behövs förutom instrumentbräda, torpedvägg, strålkastare, div kablage i materialväg?

Det som väcker idén är den här som inte alls är dyr i inköp. Länk
Aah hittade information här Länk.
Det var onekligen mycket delar så den idén får man nog skrota vid närmare eftertanke
Fast å andra sidan det här var inte så dyrt Länk
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Om du är duktig på ebay blocket och har bra kontakter på skroten så kan du lyckas med att i delar göra det för 20,000kr men det måste ligga 50-100 timmar i jobb bakom av ett proffs om det skall göras så jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man lyckas.

Dock så vet jag att killarna i dem baltiska länderna gör sådana jobb för 22dollar/h och där är även delarna billigare (dock varning för 50% stulna delar i Litauen och Lettland så isf mkt ärligare marknad i Estland)

Letar du lite så kan du hitta en Bmw M5 med runt 10000mil på mätaren för 80,000kr hem till Sverige fr England.
Visa användare
253
Vira20
Tips kan vara att köpa en e39 535 el 540 som delar mest delar med m5an för ca 10k och ta delar därifrån. Men du måste ändå ha en del unika delar för styrning osv till m5an så det är ingen barnlek.

Räkna på 50 timmar jobb med 500kr/h så talar vi om 25000kr bara i jobb, Räkna på 200kr/h så talar vi om 10000kr + delar. (Kan aldrig tänka med att det är lönar sig att göra det själv då vi pratar kabelstam, svetsning av torpedvägg osv)

Du kommer sluta upp med en bil som är 95-98% lik en LHD här hemma och den kommer ju givetvis ha lägre andrahandsvärde.
Nej det var en dålig idé från början till slut, förtjänsten är obefintlig vid närmare eftertanke.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
E39 M5 är väl helbilsgodkänd, så kan vad jag förstått bli problem vid regbesiktningen om dom upptäcker en konvertering. Det är därför många bilar går via Baltikum, så dom har litauiskt/lettiskt regbevis istället för brittiskt.
Men som sagt, lönar sig ändå inte. Hejdlöst mycket dyra detaljer som behövs om det ska bli bra. Dessutom är det inga problem att köra RHD. Det var förut djupt indoktrinerat i mitt medvetande att det var totalt omöjligt, men efter att ha provkört en E34 M5 som tagits in för att skrotas så insåg jag att omställningen var liten. Samma körglädje, samma känsla. Så man bör nog ta sig en längre provtur innan man avfärdar en sån. Sjukt mycket bil för pengarna och dom är oftast i riktigt fint skick (om man inte köper dom allra billigaste).

Internationellt E34 M5 register Länk
Visa användare
253
Vira20
Svar från Länk

Thank you for your enquiry. To convert the 2002-05 BMW M3 E46 from RHD to LHD will cost £3800 includes parts and labour.

We can assure you the conversion will be done to M.O.T standard. Everything will be as it was when you brought it to us. Your car will look and perform as good as original.

The job once started takes 2-3 weeks. Before that it can take us up to 2 weeks to get the parts to my garage, [please take note that there is a waiting list].The parts are original quality second hand parts sourced and supplied to us from Europe.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alternatively

We sell left hand parts, Should you wish to do the conversion back home.

Interested? for further information please do not hesitate to contact us.

Regards

Clifford Appiah

Car Conversion Centre

Phone +44[0] 1708372782

Fax +44[0]2089834039

Mobile +44[0]7930666462

Email - carconversion@hotmail.com

Website www.carconversion.me.uk
Visa användare
253
Vira20
Hemma kostar en Bmw m3 cab från 180,000kr
Där kostar en bmw m3 cab från 100,000kr

Om du sedan pröjsar 45,000kr och får jobbet gjort + 5000kr för import så förstår ni ju själva att folk blir sugna....

DOCK vill jag vara noga med att dessa bilar skall säljas med texten OBS konverterade från rhd på marknaden för att inte orsaka probleml
NeZaN
Vira20

"DOCK vill jag vara noga med att dessa bilar skall säljas med texten OBS konverterade från rhd på marknaden för att inte orsaka probleml"

Dock så skulle 99% av alla människor som gör en konvertering förmodligen inte berätta det. Det som är så jävligt. Tycker dessutom det känns ganska snålt att tumma på ~30 000:- för att behöva gå igenom den processen att faktiskt konvertera.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
En LHD konverterad E46 M3 går att ordna för ca 10.000 pund i England. Lägg på importkostnader på högst 15.000 kr så har du en körklar, vänsterstyrd M3 E46 på din garageuppfart för runt 120.000 kr. En cab blir givetvis lite dyrare, kanske runt 140.000 kr. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakt och även ordna med hemtransport av bilen när den är ombyggd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.