AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.143

Motor Olja BMW e38 740iA 95a

Ka
53
Karlsson91
525iA - 95
540i - 94
Hallå!
Är nybliven E38a ägare och undrar vad för olja som ska köras i motorn ? Pratade med förgående ägare och han har kört på biltema delsyntet?! Dock är det inga missljud ifrån motorn men med erfarenhet från min 540iA så känns det lite riskabelt att köra med?

Mvh Alexander

Hej,

Har kört Biltema helsyntet 10-40W i 2,5k mil (av bilens totala 35,5k mil). Verkligen inga problem. Har använt samma oljetyp till både V70:n, Land Cruisern och 525:an. Kan bara rekommenderas.

Om olja har det skrivits mycket här i forumet, så nu får jag kanske på pälsen. Men det får jag väl i s f tåla. Att betala 200+ kr/l verkar överdrivet för en normal(?)-bilist.

Men "med egen erfarenhet av 540 iA"? Vad menar du då?

/Lennart
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Länk

BMW och USA-bilsälskare :-)
Inte mycket att tillägga där! :-) Smaken liksom baken...

/Lennart
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Exakt :)

BMW och USA-bilsälskare :-)
Ka
53
Karlsson91
525iA - 95
540i - 94
Förgående ägare körde med biltema olja i 540in som jag nu brukar och va välldigt konstig med oljetryck osv när jag köpte den och då vart det biltema olja i. Bytte till Castrol Magnatec 5W40 och har inte haft några problem på 2 år. Och sen har man ju hört en och annan historia om biltemas oljor :) Dock så går denna fint och inga missljud men bättre o fråga och vara på den säkra sidan!

/Alexander

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Böt olja idag på min 750, oljan som rann ur var svart och luktade bensin, fyllde därefter på med Mobil1 0W-40!
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Biltema helsyntet tycker jag duger bra,
men kolla om hittar Shell Helix Ultra 5W-40 som är BMW "klassad" köpte den oljan på kampanj på ICA Maxi för 299:- för 4 liter.
Dom har även den i ordinarie sortiment för 399:- /4liter.
ht
37
htrontti
740iA-95
Kasst val...mekonomen delsyntet...rassel o klapper i flera minuter vid kallstart...byter till mobil1 så fort första vårlärkan börjar kvittra
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
5W/40 är en lämpligare viskositet, särskilt vintertid då man inte bör kallstarta på oljor som har 10W... och särskilt inte 15W..!
(De äldre motorerna är dock inte gjorda för de modernaste oljorna typ 0W/30, 0W/40.)
Personligen så föredrar jag helt klart kända "original" oljemärken, då är det mycket större chans att man vet vad man får. Givetvis olja som är märkt att den uppfyller BMW:s krav. Det finns tillräckligt många som är bra och till helt ok pris! (Shell i ovan är bara ett av många bra exempel).
Bra olja är väldigt billigt jämfört med motorskador som t ex sliten kamaxel eller turbohaveri...
(Jag personligen skulle aldrig i en BMW fylla billigaste oljan, sådan som är köpt på lägsta anbud ute på marknaden och sedan fylld i förpackningar som har ett annat namn, t ex varuhuskedjor, billigt tema, eller liknande...)

Om man känner att man alltid måste ha billigaste oljan så bör man ju också alltid välja billigaste bilen, etc. Alltså inte en BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.