|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag äger en 520i -98 (m52) och jag ligger mellan 1.0 till 1.2 för att jag kör ca 3 km och stänger av. Motorn hinner att inte komma upp i rätt temp. Då drar bilen mer ju. Jag tycker efter att jag läst era inlägg att min 520 inte är snålare än era 525:or. Stämmer det? min bil är manuellåda i. Om 525 drar ca 0,9 stadskörning, så är den garanterat snålare än mig. Hur säker är färddatorn i BMW och vad tar den info ifrån när den mäter? |
|
|
Min färddator mäter bränslet inom max 0,5% och sträckan inom ca 1,5% beroende på däckdimension, dvs väldigt exakt! Stäng av kupefläkten helt så värms motorn mycket snabbare! |
|
|
Kurdoo, 520 får jobba vid högre varvtal pga lägre utväxling som i sin tur beror av lägre vridmoment för 2 liters motorn, så den drar ungefär som en 525, ja. |
|
|
Allt annat lika så är 520 snålare vid kortkörningar, i stadstrafik och i lägre hastigheter, vet ej exakt var gränsen går, 75-80km/h och uppåt så är skillnaden noll? Att din 520 drar mer i just detta exempel beror på körförhållanden, en 525 eller 530 hade tagit ännu mer isf. |
|
| falsterbo: Rasslet kommer när motorn blivit varm. Och endast på tomgång. | |
|
passar 523:ans växellåda till 520:s. är det någon som har provat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.