AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.573

Regnsensor fullkomligt värdelös!

Sida 4 av 4
Verdi
Sani,
Orkar inte ta det igen. Skiter i vad MB kommer fram till. Kan du inte släppa din tröttsamma hangup på mig snart?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Minsann! Hybris eller? :)

Det här handlade faktiskt inte om dig, tro det eller ej...läste er debatt med intresse, och googlade litet kring detta; voila - Mythbusters hade testat det hela. (Hade de styrkt din version hade jag likväl postat länken, trodde mig hjälpa till i diskussionen...)

Jag är fortsatt nyfiken på vindruta/regn-facit.
Verdi
Alltid hybris.

Jag anser ju att jag har rätt. Men jag är part i målet.

Ursprungsfrågan är väl "får man mer regn på vindrutan per tidsenhet om man åker fortare"?

Jag hävdar att "Ja, det får man."

Mythbusters styrker ju detta också, även om deras experiment måste ha vissa brister i övrigt. :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja jag bryr mig inte om det egentligen - jag är ju bara intresserad av dig remember? :D
Du gissade rätt Verdi ;)
Ni
962
Nip
320i-04
Klart det går att justera.

Jag bytte vindruta nyligen och regnsensors har blivit super efter det. Bra vidd på känslighet och funkar bra.

Tidigare var den hygglig också - men omfånget gick inte att ställa särskilt mycket - och ibland fick man inte till rätt känslighet för vädret som råder - lite för glest.

Allt i bilen styrs av programvara och parameterar så det måste gå - menar jag i alla fall. Att det helt skulle hänga på olika känslighet på sensorer i rutan låter inte sannolikt.
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Verdi: mitt inlägg var baserat på att det Alex 84 skrev, och inte alls är ett skämt!
Länk

st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Eller mer vetenskapligt: Länk

Visa användare
3
Be-am-wee
X1 xDrive20d -11
316i Touring -09
Tillbaks till topic:
Gillar inte heller regnsensorn i min bil.
Allra värst när det slutat regna och det endast stänker upp från bilarna framför.
Eller nu när man kör i saltslasket.
Då torkar den i pricip aldrig, eller det är möjligt att den torkar till slut men jag törs inte vänta så länge...
Tycker det är väldigt liten skillnad mellan lägena på känsligheten också, knappt märkbart...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det har regnat här i Gbg väldigt mkt på sistone. Inte en enda gång vid ösregn har regnsensorn kört torkarna kontant. Alltid ett svep sedan blir rutan ogenomserbar då gör den ett svep. Jag kan inte använda den utan måste köra med första o andra snäppet så det sveper hela tiden.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Låter inte som att den funkar som avsett i så fall. Min funkar bra förutom när det nästan inte ens duggregnar annars bra. Både på E83 och min tidigare E91.

st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om den är så dålig har du ett fel. Är framrutan utbytt på ett oprofessionellt sätt!

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Visst e det nått fel! Men varken ruta eller sensorer är utbytt. Inga floder. Får försöka få BMW o lira goodwill på min sensorer.
Väcker liv i denna diskussionen igen.

Har precis hämtat hem en ny e90 och gått från en e39 och e46 som båda hade regnsensor som jag var mycket nöjd med.

Nu till e90n när jag körde hem så var det blandat med regn och snö för fullt. jag hade regnsensor på högsta känsligheten men ändå så gick inte vindrutetorkarna förfullt utan gick förfullt ibland och ibland ner till intervall så jag blev tvingad till att köra manuellt på kontinuerlig torkning.

till saken hör att mina föräldrars e61 fungerar perfekt och den bilen låg även framför mig på vägen hem.

Före innan jag köpte bilen så fick bilen en ny framruta pga stenskott. Har firman klantat sig och satt i fel ruta eller är inte regnsensor kalibrerad med rutan eller ska det vara så dålig regnsensor på e90?
Visa användare
3
Be-am-wee
X1 xDrive20d -11
316i Touring -09
Nu har jag bytt till nya torkarblad och vips så funkar det jättebra!
(De gamla var inte särskilt dåliga)
Värt att prova för er som inte redan gjort det, billigare än att byta ruta...
Kan vara så att halvgamla torkarblad lämnar kvar en hinna som försämrar funktionen, även om man inte kan se det med ögat.
Jag glömde svara på denna.

Mitt problem löstes genom att bilen lämnades in på bmw och de fick initiera eller nolla regnsensorn för den nya rutan. Efter det så fungerar den perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.