AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.574

Regnsensor fullkomligt värdelös!

Sida 3 av 4
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Det finna generellt två typer av optikhus som bmw använder, den enda är ett hus som sitter uppnäppt i rutan med en typ av låsclips, denna monteras på en platta som är limmad på rutan från fabrik, detta hus behöver aldrig bytas utan snäpps enkelt loss innan rutan plockas ur och snäpps sedan enkelt tillbaka när bytet är klart.
Den andra typen är ett runt optikhus som sitter upp mot rutan med en gele mellan optikhus och ruta, detta trycks upp mot ruan med hjälp av en metallfjäder, detta hus behöver bytas vid vindrutebyte.
Jag kan inte säga hur andra verkstäder gör för det vet jag inte, men hos mig använder vi endast original sensorer som vi köper in ifrån bilcentralen, dyra som in i nordens, men inget annat verkar fungera lika bra.

Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Rutan kostade drygt 6000 kr så den är ca 2000-2500 kr dyrare än en vanlig vindruta till en Astra.

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vilket är det känsligaste läget dvs det som ger mest torkningar vid minst mängd vatten?

Är det läge 1 eller 2 på känslighetsvredet?
Ska vredet peka uppåt eller neråt för så mycket torkning som möjligt?

Jag har inte lyckats experimentera mig till det helt säkert.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På E39 ökar känsligheten (torkar intensivare trots lite vatten) ju högre upp vredet ställs. Varje gång man vrider upp känsligheten ett snäpp gör torkarna ett slag oavsett om rutan är snustorr eller ej. Ställer man ner känsligheten ett snäpp händer däremot inget innan rutan är tillräckligt blöt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Apropå värdelöshet har jag märkt att på en del bilar gör torkarna ett slag när man startar bilen om spaken står i intervalläget! Helt värdelöst eftersom det förmodligen slutat regna då...
Det är redan bevisat att man blir lika blöt oavsett om man springer i regnet eller går !

Förövrigt helnöjd med sensorn i min E46a -01.
Inga problem med de övriga bimmers jag ägt heller ang sensor-funktionen.
2st E39or -98a samt -01a.
ma
7.450
marin849
Om man blir lika blöt oavsett om man springer eller går (dvs antalet liter vatten är samma) så betyder ju det att regnflödet är direkt proportionellt mot hastigheten och alltså att rutan måste torkas oftare i hög fart.

st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Alex84: Du har helt rätt i att man blir lika blöt oavsett om man springer i regnet eller går i regnet.
Man kan omformulera detta i att den mängd vatten som du får på dig då du färdas en viss sträcka är oberoende av din hastighet!

Om vi nu antar att sträckan du färdas är 1 km och totala mängden vatten som du får på dig är 3 liter. (Det regnar konstant, vindstilla etc.)

alternativ 1) Du går med 6 km/timme dvs det tar 10 minuter för dig att gå 1 km och du får på dig 3 liter vatten. Du får m.a.o 3 dl vatten/minut = 300/60 milliliter/sekund = 5 ml/s

alternativ 2) Du springer med 15 km/timme dvs det tar 4 minuter för dig att springa 1 km och du får på fortfarande dig 3 liter vatten. Du får m.a.o 7,5 dl vatten/minut = 750/60 milliliter/sekund = 12,5 ml/s

Det betyder att du du får mer än dubbelt så mycket vatten på dig per tidsenhet. Men det är fortfarande lika mycket vatten som personen får på sig i båda fallen. Det som skiljer är intensiteten, dvs, lite vatten under en lång tid eller mycket vatten under en kort tid.

Om vi använder samma resonemang på på bilen så måste vindrutetorkarna transportera bort dubbelt så mycket vatten per tidsenhet i det snabbare fallet.

ma
7.450
marin849
Men torkarna har gjort precis lika många slag i båda fall!
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Precis, men för att göra det måste torkarna svepa med tätare intervall i fall 2 för att hinna med på den kortare tiden!

Inga problem med min regnsensor, den funkar perfekt.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har E46 coupé 2004, funkar utmärkt.

Surf Or Die!!!
Verdi
Alex84,
Gissar att du skämtar. :)

steaman,
Visst, men ditt resonemang bygger på ett skämt. :)
Verdi
I fall ni inte skämtar så underlättar det att tänka på extremer. Dvs, ena fallet är att man rör sig oändligt snabbt och andra fallet är att man rör sig oändligt långsamt.

I första fallet träffas man av de droppar som är i vägen när man rör sig från A till B. Dvs man tänker sig ett stillastående regn. Droppar som hänger i luften. Då träffas man av dessa droppar framifrån när man springer igenom dem.

I andra fallet kommer man att gå så långsamt att man inte rör sig. Dvs man står still. Under förutsättning att regnet inte slutar så kommer man då att träffas av en oändlig mängd droppar.

Dvs, man blir mindre blöt om man springer än om man står still. Easy peasy. :)

Fast man blir blöt på olika ställen. Springar man så får man mer vatten på bröstet/benen. Går man får man mer på axlarna.

Det är precis samma effekt som gör att du får mer vatten på vindrutan då den har en träffyta även horisontellt (framifrån, vilket motsvarar bröstet/benen) och inte bara vertikalt (ovanifrån, vilket motsvarar axlarna).

Nu orkar jag inte förklara det här en gång till. :)
Verdi
Correction: Dvs, man blir mindre blöt om man springer än om man _GÅR_. Easy peasy. :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Sorry Verdi, busted.. ;) Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enda gången jag reagarat på regnsensors funktion var på 528an efter att det inte regnat på hela sommaren när jag kört med bilen.
Men efter 5-10 minuter i regn så funkade den helt normalt igen och den fungerat mycket bra på både 528an och 540, en av de bästa tillbehören som finns, inga problem med rutbyte heller på 540.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Verdi
Sani, sitter på jobbet och kan inte titta på det där. Men jag har rätt i teorin. Sen kan det säkert finnas vissa fall då den ökade mängden per tidsenhet man får på sig vid högre fart straffar mer än den ökade tiden vid lägre fart.

I vilket fall så får du mer regn på rutan per tidsenhet ju fortare du kör. Vilket var ursprunget till diskussionen.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men det stämmer alltså inte enligt Mythbusters då - och det är väl ändå verkligheten som får gälla före teorin(?), något som förvånade dem också... :)
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Sani: Visa mig var MB testade mängden vatten per tidsenhet på en vindruta. Nej just det, du jämför äpplen och päron!

Verdi har helt rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.