|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har både haft en E91, 2006:a, och nu en E83 av 2007 års modell. Jag är helnöj och har kört både bilarna ca 3000 mil/år och haft båda över ett år vardera. Enda läget då jag kan klaga lite är på X3:an när det nästan inte ens duggregnar. Då brukar jag få hjälpa till att vrida rullen för känslighet fram och tillbaka för att den alls ska torka. |
|
| Känns som att jag har fått ett riktigt Måndagsex på regnsensor! Hur mkt det än har regnat så har den aldrig fungerat svepande. utan bara som intervall. alltså gått tillbaka väntat nån sekund sedan torka. Då snackar vi ös regn duggregn etc. | |
|
Verdi och Steaman, jag har åter tänkt till, men jag begriper inte varför antalet regndroppar som träffar mätytan/tidsenhet skulle vara en funktion av hastigheten. Regnet faller lodrätt och bilar åker vågrätt, eller hur?! Det enda sättet att öka mängden regn per tidsenhet på rutan nämnvärt borde då vara att åka väldigt fort uppför en brant backe och på så sätt möta regnets riktning något. I övrigt måste det vara ni två som ska tänka till... ;) Om ni står på en parkering med en hink att samla regnvatten i, tror ni det går fortare att fylla hinken om ni springer omkring eller står stilla? |
|
|
Anders-72 jag tror att om du färdas frammåt så träffas du av ex antal regndroppar tack vare just farten frammåt, om du ökar hastigheten kommer du automatiskt att träffa fler regndroppar iochmed att du hinner möta fler regndroppar innan dessa faller lägre än rutans höjd Därför har hastigheten med det hela att göra, dock tror jag att det är ganska relativt då vattendropparna också kommer att "rinna" av rutan i en allt högre takt ju mer hastigheten ökar Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Automatisk intervall-kontroll (AIC) Automatisk intervall-kontroll (AIC) Funktion Den automatiska intervall-kontrollen (AIC) registrerar via en regnsensor om vindrutan är våt eller smutsig och aktiverar beroende på detta vindrutetorkaren. AICn består av en mot vindrutan limmad optikkropp, som är förbunden med en utvärderingselektronik. Systemet är aktivt fr o m tändningslåsläge 1. Torkar-/spolbrytaren måste vara inställd på det första spärrläget (läge intervalldrift). Torkarmotorns styrning sker över ZKEns grundmodul. Utvärderingselektroniken sänder, via K-bussen till grundmodulen, kommandot att aktivera torkarmotorn. Optikkropp Optikkroppen är fastlimmad mot vindrutan bakom innerspegeln. Den består av en glaskropp (Prisma) som leder strålarna, utsända av infraröddioder, till vindrutan under en bestämd vinkel. Strålarna som reflekteras av vindrutan, leds av optikkroppen till infrarödmottagarna. För att optiken inte skall imma igen, värms den upp av ett värmeelement. Optikkroppen limmas ihop med vindrutan genom ett speciellt tillvägagångssätt, för att garantera systemets fysikaliska egenskaper. Denna limningsteknik kan inte genomföras i verkstadsområdet. När vindrutan byts ut, måste man därför använda en speciell vindruta med pålimmad optikkropp. Utvärderingselektronik Utvärderingselektroniken är förbunden med optikkroppen via en mekanisk ihakning. Den innehåller de elektroniska komponenterna såväl som infraröddioder och infrarödmottagare. Kommandot för att aktivera torkarmotorn matas ut via K-buss-gränssnittet. Funktionsprincip Beläggningen identifieras genom att infrarödstrålarna reflekteras. När rutan är torr, reflekteras alla strålar från infraröddioderna "S", som träffar vindrutan med en bestämd vinkel, fullständigt av vindrutan och når så helt och hållet fram till infrarödmottagarna "E". Befinner sig en vattendroppe på rutan (i området kring infraröddioderna) leds en del av dessa strålar åt sidan. Dessa strålar når inte längre fram till infrarödmottagaren "E". Beroende på den mängd infrarött ljus, som når mottagarna, bedöms beläggningen på rutan (eller hur smutsig den är) och ett kommando sänds för att aktivera torkarmotorn via K-bussen till grundmodulen för ZKE III. Manövrering För att koppla till den automatiska intervall-kontrollen måste torkar-/spolbrytaren kopplas till det första spärrläget uppåt (läge intervall) och tändningslåset vara kopplat till läge 1 eller 2. Den automatiska intervall-kontrollen övertar sedan styrningen av torkarintervallerna. Vid fortsatt stark beläggning på rutan (vid ihållande regn) aktiverar systemet kontinuerlig torkning i läge 1. Torkarnivå 2 kan i fortsättningen endast förinställas via torkarbrytaren (tredje spärrläget). Från- och tillkopplas klämma R vid brytarläget intervall, förblir den automatiska intervall-kontrollen bortkopplad. Den aktiveras först efter det att intervalldriften från- och tillkopplats. Regnsensorns känslighet kan ändras via räffelhjulet på torkar-/spolbrytaren. Anm. Den körhastighetsreglerade styrningen av torkarstegen (nedväxling av torkarstegen när fordonet stannar) faller bort. Dessutom slopas vid modellserie E38 den torkarmotorns automatiska fällfuntion (se funktionsbeskrivning för vindrutetorkare). Driftvillkor För att regnsensorn skall fungera korrekt och felfritt krävs följande villkor: •Vindrutan får inte uppvisa några skador kring regnsensorn (stenskott, repor) eller kraftig nedsmutsning (fingeravtryck, slirskador, vaxhinna). •Torkargummina måste torka rutan torr utan strimmor. För att kunna garantera att vindrutan fungerar säkert, skall man göra ren rutan regelbundet med ett lämpligt vaxlösande rengöringsmedel. Torkargummina skall bytas ut regelbundet. Initialisering Hur vindrutan reflekterar beror på ett antal faktorer. Dessutom ändras reflexionerna genom att rutan blir äldre. En ny utvärderingselektronik fastställer med de första torkarcyklerna rutans reflexionsgrad och lagrar denna icke flyktigt. Från och med då anpassar sig rutan ständigt, som åldras en aning under årens lopp. De lagrade anpassningsvärdena kan raderas med diagnosprogrammet (Servicefunktioner). Sedan kan en ny anpassning till rutan (initialisering) genomföras. Initieringsförloppet beskrivs i programförloppet. Denna initialisering krävs: •efter byte av vindrutan •när en begagnad utvärderingselektronik monteras i ett fordon ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Verdi |
Anders-72, Ditt resonemang stämmer för en horisontell yta. Taket t ex. Men en ruta har ju en viss vinkel och därmed även en höjd. För vertikala delar, t ex fronten, så träffas inte den av regn alls om man står still och regnet faller helt vertikalt. Däremot om du färdas framåt så träffar ju fronten en mängd droppar från sidan. Det är samma med rutan. Den träffar fler och fler droppar från sidan ju snabbare du färdas. Andelen droppar som rutan träffar "underifrån" är dock konstant. |
Verdi |
"_Antalet_ droppar som rutan träffar underifrån" ska det vara. Inte andelen. |
|
Jag är inte heller nöjd min regnsensor på min 320d-10, och det var samma visa på mina två 520d och min tidigare 120d, så funktionen verkar vara den samma oavsett modellserie. Ibland tycker jag den går för fullt även vid lätt duggregn och går gärna upp på snabbaste läget på torkarna, medan vid andra tillfällen trots hällregn och motorvägsfart går med för lång intervall så man manuellt tvingas styra torkarna. Funktionen har varit likvärdig i jämförelse med bekantas E60, E90 och E87, så troligen är det inte bättre än så här. Konstigt då jag upplevde funktionen som perfekt på min gamla 750-97 BMW CS #5139 |
|
|
LordGoder får ställa sig till skaran ihop med Verdi och Steaman och fundera vidare ;) Titta på en bil från ovan. Den projicerade yta av vindrutan som syns uppåt är lika stor oavsett hur snabbt den rör sig i planet vinkelrätt från regnets fallriktning. Dropparna och rutan möts med större hastighet då man kör fort, men mängden per tidsenhet som landar på rutan är den samma om bilen står parkerad eller färsas i 200km/h. |
|
|
Jag tycker att mina funkar som avsett. Dvs. när det spöregnar går de på max och annars med lagom intervall, som man ju får finetuna med ratten. Som skrivet så är det bara när det knappt regnar som de kan upplevas helt stillastående ibland och man får hjälpa dem på traven. Jag som inte vill nöta på rutan mår bättre av sensor än att torrgnugga och hålla på att fippla med spaken hela jäkla tiden. Kör då och då dryga 90 mil till Luleå och då är det skönt med både farthållare och regnsensor. |
|
Verdi |
Anders-72, Intressant. Jag kan ha missat nåt, men om du har rätt borde inte fronten träffas av några droppar alls oavsett hastighet då den inte har någon projicerad yta uppåt. Jag framhärdar min tes således. :-) Om man ska dra det till den andra extremen, stillastående är den första, och vi tänker oss att bilen färdas framåt med oändlig hastighet. Då kommer rutan att träffas av en oändlig mängd vattendroppar. Vid oändlig hastighet rör sig bilen men inte tiden. Tänk dig att regnet står stilla och dropparna hänger i luften. Om vi då kör genom detta stillastående regn så kommer ju dropparna att träffa rutan, eller hur? Och eftersom tiden står stilla så kommer vi att få en oändlig mängd droppar på rutan. |
|
Det finns en lång tråd om detta så jag tänker inte bidra till en ny, men. Före regnsensorns tillkomst så fungerade torkarna på BMW så att då du stannade bilen så gick torkarna ner på en lägre hastighet för att återgå till den inställda hastigheten då bilen började rulla igen. Tex. om torkarreglaget stod på hög hastighet så gick torkarna ner på låg hastighet då du stannade vid ett övergångsställe, då du började rulla återgick torkarna till höd hastighet, Nu kommer 10000-kronorsfrågan: Vad var syftet med funktionen om vattenmängden som träffade rutan var konstant? |
|
|
Självklart landar mer regn på en lutande ruta ju fortare man kör. Men jag har en känsla av att regnsensorn *även* är programmerad att ta hänsyn till hastigheten. Jag tycker att den fungerar dåligt i låga hastigheter även om det regnar på. Om det är stämmer så blir det ju en "dubbel" hastighetseffekt vilket är helt feltänkt. Regnsensorn ska ta hänsyn till mängden regn på rutan, inget annat. /Johannes |
|
|
Likt Hasso´s förklaring var det denna optikkropp jag syftade på i mitt tidigare inlägg, om denna byts i samband med en glasskada är det kanske varierande kvalité på de komponenter originaldelen ersätts med? //Bjersér |
|
|
Ok, jag kan ha tänkt galet. Större regndroppar faller inte fortare än ca 30 km/h och vektormässigt ökar ju flödet p.g.a. ökad träffhastighet vid t.ex. 90km/h och konstant yta (?...trött i huvudet) Men en annan inverkande faktor kan även vara att allt vatten som landar på motorhuven rinner av framåt och åt sidorna vid stillastående medan det rinner av bakåt och över rutan som "ej direktträffar" vid färd..? Förövrigt tycker jag E39:ans regnsensor fungerar bra, men man får ju ratta lite beroende på regntyp tycker jag. Stora droppar ger oftast bättre sikt medan smått stickigt duggregn ger dålig sikt vid relativt låg regnmängd. |
|
| Tycker också E39ans sensor fungerar bra. Vid lätt duggregn får jag ställa upp känsligheten på max eller nästa högsta. Vid "normalregn" eller ösregn brukar den stå på lägsta eller näst lägsta. Den är rätt snabb på att dra på full fart om man t.ex. kör om en lastbil utan att dra upp spaken själv och likaså brukar den aldrig torka när rutan är ren. På E39 kan man ändra känsligheten med kodning, minns dock ej om det var mer eller mindre känslig man kan få den mot original. | |
|
Vid rutbyte är det kanske närmast kvaliteten på monteringen som skiljer, dvs om det blir några luftbubblor eller inte. |
|
|
Vid rutbyte är det kanske närmast kvaliteten på monteringen som skiljer, dvs om det blir några luftbubblor eller inte. Och så skall den initieras. |
|
| Regnsensorerna fungerar helt perfekt på min e90 och X3. | |
|
Hörrni, tror man kan utesluta dåliga komponenter då jag inte tror att glasmästaren lossar och limmar någon optikkropp: "Optikkroppen limmas ihop med vindrutan genom ett speciellt tillvägagångssätt, för att garantera systemets fysikaliska egenskaper. Denna limningsteknik kan inte genomföras i verkstadsområdet. När vindrutan byts ut, måste man därför använda en speciell vindruta med pålimmad optikkropp." Min ruta byttes för tre månader sedan och torkningen funkar lika bra nu som innan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.