AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.575

Regnsensor fullkomligt värdelös!

Sida 1 av 4
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej gott folk!

E det nån mer än jag som tycker att regnsensorn på E90,91 är helt värdelös? Det kan spö regna utan att den reagerar med att köra torkarna snabbare. Det kan dugga o inget händer förrän det inte går att se ut! Spelar ingen roll vilket läge man har känsligheten på.

Hade en E46 för månag år sedan där regnsensorn var lika värdelös på. Ringde BMW o fråga om man kan ställa in känsligheten mer via kalibrering men det går tydligen inte.

Skall tilläga att jag har friska fräscha blad på. Och ingen skit på rutan eller stenskott.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Helt värdelös tycker jag inte, men jag hade velat ha större steg mellan de olika känsligheterna. Jag har väldigt svårt att se skillnad på beteendet mellan två steg.

I allmänhet fungerar den bra tycker jag, men ibland kör jag manuella svep och då och då ändrar jag känsligheten. Med en riktigt bra regnsensor hade ju inte det behövts. Så visst, den lämnar en del att önska.

/W
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag var inte heller nöjd med den. Tyckte den på nåt sätt alltid gjorde fel. När det verkligen regnade slog den för långsamt och när det bara duggade så svepte den som besatt.

Den som satt i min gamla E39 kom jag bättre överens med.

-------
//Lövet
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag är mycket nöjd med regnsensorn i min bil. Är ytterst sällan jag tycker att den gör ett dåligt jobb. Annat var det i förra bilen, Golf R32 -06. Där var regnsensorn ett rent skämt!
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Tycker också min funkar bra faktisk, störde mig som fan på mina tidigare bilar e46 samt e39 däremot. Sedan får man nog också ha lite överseende kanske inte världen enklaste grej att kalibrara så alla tycker det funkar perfekt

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har aldrig upplevt att regnsensorn inte gör sitt jobb, men däremot att den i vissa bilar kunde gjort sitt jobb lite mer genomtänkt. Det är lustigt att det skiljer sig mellan olika BMW, frågan är om det är exakt samma utrustning på alla exemplar?

Exempelvis vid en glasskada när vindrutan byts, vad jag vet byts även sensorn vid samma tillfälle det var vad jag fick höra när rutan byttes på min E46. Jag upplevde ingen direkt skillnad på min bil men säg att det finns rutor med sensorer av varierande kvalité till exempel?

//Bjersér
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Men om det regnar ordentligt o den inte sveper kontinuerligt utan kör intervall. Känns det inte då som att det är nått som e galet? Om det duggar o den inte sveper förrän hela rutan är full med regn känns inte det lite galet? Ingen felkod på regnsensor!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Fungerar perfekt på min E46:a.
Däremot har jag kört både Toyota Avensis och Volvo V70 där det fungerar betydligt sämre.
Låter som nåt är fel på din.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inga problem. Underbar feature.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
När man behandlar rutorna med Aquapel, så upplever jag att regnsensorn fungerar mycket bättre.
Det kan ha att göra med att vattendropparna blir mindre.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bjerser: Regnsensorn byts inte vid rutbyte om det nu inte är så att den blivit skadad i samband med att rutan gick sönder, däremot så är det olika rutor som ska monteras beroende på om du har regnsensor eller ej och det är förmodligen detta som du eller BMW blandat ihop.

Har kört med regnsensor på E46, E39, E61 samt Golf -06 och tycker generellt samtliga gör sitt jobb hyffsat. I vissa lägen kan man känna att den är lite seg på att svepa trots att rutan har ordentligt med droppar på sig och i andra lägen så kör den lite för ofta men för det mesta funkar det bra.

___
//Ulf
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Är regnsensorn hastighetsberoende? Jag tycker min fungerar bra över 20 km/h, men den slår alldeles för sällan när man kör riktigt sakta.
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Självklart är regnsensorn hastighetsberoende. Antalet regndroppar som träffar mätytan/tidsenhet är en funktion av hastigheten.

F.ö. fungerar regnsensorn perfekt på E90, F10, E61 och äver fygsat på tidigare generationer. Densamma kan jag inte säga om funktionen på Grand Cherokee, där den är komiskt dålig!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Antalet regndroppar som träffar mätytan/tidsenhet är en funktion av hastigheten."

Jag har svårt att se varför det skulle vara så, förutsatt att det regnar "jämnmycket" inom ett område.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
.ö. fungerar regnsensorn perfekt på E90, F10, E61 och äver fygsat på tidigare generationer. Densamma kan jag inte säga om funktionen på Grand Cherokee, där den är komiskt dålig!

Men inte på E91!!! Du kan ju inte skriva att den fungerar perfekt när min ej gör det! Kanske skall läsa mitt inlägg igen? Bor du i Gbg så kan vi ju ses så får du själv uplleva det!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Prova regnsensor på passat. Det är rena skämtet. Oavsätt vilken känslighet man väljer så gör den fel så man får korrigera med manuella svep alternativt slå ifrån den så den inte kör slut på torkarbladen när rutan är helt torr... Min gamla regnsensor på E38:an fungerar betydligt bättre MEN inte helt perfekt där heller.

Har aldrig kört en bil som har en regnsensor där jag inte behöver ingripa för att bli nöjd än så länge. Haft många tillfällen att prova regnsensorer på olika modelserier av både BMW, Mercedes, Volvo och VW.

BMW 4 Life
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Jag tycker nog att regnsensorerna överhuvudtaget lever sitt egna lilla liv oavsett bilmärke och modell.
Den fungerar som ett bra tillägg när man har händerna fulla med annat, men om jag inte har det så försöker jag faktiskt att svepa själv då jag får svepet precis när jag vill ;).

Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
gaspo: Jag däremot har en E91 och min fungerar utmärkt.
Verdi
Anders-72,
Tänk till nu. :)

gaspo,
På mina två E90 och min E91 har den fungerat rätt bra. Ibland gör den såklart fel men inte alltför ofta.

Tycker även helljusassistenten är imponerande bra. Har bara missat ett par ggr, och då främst i vänstersvängar, men då blir å andra sidan mötande bil inte så bländad heller.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Håller med Simon76.

Sensorn funkar mkt bättre tycker jag om man behandlar glasytan med ngt medel (jag RainX)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Jag tyckte min regnsensor funkade fint på E91:an. Däremot tycker jag den känns mer nervös och känslig på X3:an. Eftersom den är byggd i USA kanske det är "Made-in-USA" symptomet som steaman ovan är inne på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.