AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.394

kupéfläkt glapp

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Har ett glapp mellan klimatenheten och kupëfläkten som yttrat sig i att fläkten startar och stannar som den vill när man startar den, gärna vid gupp t.ex.
Har bytt fläkt OCH klimatenhet/kontrollpanel men problemet kvarstår.

Finns det något relä eller annan elektronik mellan panelen och fläkten som kan tänkas glappa?

e38 750

Mvh
Skalman
Hej,

Jodå, det finns - naturligtvis - moduler här också. I min Bentley (årsmodell 95-01) finns det minst fyra sidor om "IHKA", Heating and air-conditioning. Då bortser jag från det som handlar om AC:n enbart.

Min glidare är tillverkad 94-11, dvs ett gränsfall, så allt i Bentley stämmer inte på den. Det riktigt knepiga är också att kunna följa kedjan hela vägen, från manöverpanelen till fläkten, dels i elschemat dels i verkligheten. Bentley ger i o f s en bra vägledning, men det räcker knappast att kopiera ett antal sidor ur boken för att leda dig rätt. Det får väl bli e38.org för dig, eller nåt.

/Lennart
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

e38.org har ingen info ang detta :( Men antar att motståndet på fläkten är det enda som finns vilket betyder att instrumentpanelen måste bort igen.

Mvh
Skalman
Hej igen,

Som sagt, det sitter ett antal moduler mellan fläkten och manöverpanelen. Men du verkar ha dina misstankar... Och jag har inte en suck!

/Lennart
me
161
merza
750ia-95
Hej!
Jag har en helt död fläkt!!
Behöver en fungerande någon som har en ????
Skalman ä de kluddigt att ta bort panelen????
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..
Det är lite pyssel, men har man gjort det en gång så går det rätt fort.
Här finns instruktioner:Länk
Kom ihåg att koppla ur batteriet INNAN du lossar kabeln till airbagen!... annars måste du tilll BMW och återställa.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

Har nu åtgärdad fläktproblemet, det visade sig att fläkten kärvat fast. Lite smorning så vart den som ny.

Tog 3 timmar med demomtering instrumentpanel-smörjning-montering.

Mvh
Skalman
Kul att du hittade felet! Och tack för feedbacken. Borde fler ta efter...

Jag har hittills bara behövt l ä s a om att ta fram fläkten ur instrumentbrädan och baxnar nästan redan där. Tre timmar låter åtminstone hoppingivande, även om du har vanan inne.

Njut av blåset! :-)

/Lennart
me
161
merza
750ia-95
Tack för länken!
Känner inte något större sug att ge mig på det!!
Men Tack för info!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.